Bukefalos 28 år!

Ammningen gör en INTE dum i huvudet

T

twinstar

Idag satt jag och lyssnade på två mammor på Öppna förskolan som ojjade sig så över att de blivit så knäppa i huvudet när de ammade, jag var tvungen att lägga mig i och kommentera och sa att det inte har med ammningen att göra utan sömnbristen att känner sig mer korkad och trött.

Nä då. Det var inte det utan det utsöndrades ett hormon som gjorde att man blev knäpp och knasig. Så var det.

Det var liksom lönlöst att argumentera med dom - de var helt insnöade.

Jag vet att det måste finnas forskning som bevisar min tex.

När man ammar utsöndras hormonet oxytocin, samma som t ex vid orgasm. Det gör en lugn och rofylld och behaglig men det gör ingen knäpp i huvudet.

Vad kan jag slå dem i huvudet med nästa gång!
 
Sv: Ammningen gör en INTE dum i huvudet

Det verkar ju otroligt dumt att man skulle bli knäpp och knasig när man ska ta hand om ett litet barn. Naturen är smart och skulle inte göra så ammande mammor blir lite tokiga.
 
Sv: Ammningen gör en INTE dum i huvudet

Ja, jag vet inte.
Men under min amningsperiod så blev jag extremt glömsk, förvirrad och lite allmänt "knäpp".
Jag led INTE av sömnbrist, nånsin!

Det försvann tvärt efter att jag slutat amma.

Nu genomlider jag samma igen, fast MED sömnbrist. Och det är en jäkla skillnad.

Så jag tror faktist på att amningen gör något med en.
 
Sv: Ammningen gör en INTE dum i huvudet

Ja, jag vet inte.
Men under min amningsperiod så blev jag extremt glömsk, förvirrad och lite allmänt "knäpp".
Jag led INTE av sömnbrist, nånsin!

Det försvann tvärt efter att jag slutat amma.

Nu genomlider jag samma igen, fast MED sömnbrist. Och det är en jäkla skillnad.

Så jag tror faktist på att amningen gör något med en.

Måste tyvärr erkänna att jag upplevt exakt samma som ovanstående! Jag blev helförvirrad under min amningsperiod. Glömde ord/saker/åtagande ja allt , utom min bebis, honom kom jag ihåg :D! Så fort jag slutade att amma, blev jag normalt dum ;) igen!
 
Sv: Ammningen gör en INTE dum i huvudet

Känner också igen mig i detta... något förvirrad under amningstiden :angel: Jag tror att man är så fokuserad på sitt barn och sin uppgift som mamma att allt annat blir inte lika viktigt. :)
 
Sv: Ammningen gör en INTE dum i huvudet

Jag kan tycka att jag har varit väldigt förvirrad och glömsk ända sedan jag blev gravid, och ännu mer sedan jag började amma.
Vet inte om det har någon medicinsk förklaring eller om det bara är så att man har så fullt upp med bäbisen att man inte hinner tänka på allt annat som helt plötsligt blir så mycket mindre viktigt?

Det måste väl ändå finnas någon anledning att man säger "mjölk i brösten, gröt i hjärnan" ;)
 
Sv: Ammningen gör en INTE dum i huvudet

Jag är totalt väck och glömsk nu när jag ammar :crazy: Vi alla i föräldragruppen kör stenhårt med kalender för att komma ihåg när vi ska träffas. Alla är mer eller mindre allmänt förvirrade.
 
Sv: Ammningen gör en INTE dum i huvudet

Så jag tror faktist på att amningen gör något med en.

Det tror jag med. Förutom att jag blev förvirrad var jag fruktansvärt sentimental och lättrörd och kunde gråta för minsta lilla tex en reklamskylt på torget...snacka om att vara hopplös. :)

I vanliga fall är jag bara lättrörd en dag i månaden.
 
Sv: Ammningen gör en INTE dum i huvudet

*KL*
Kan till viss del känna igen mig i att jag är lite glömsk och disträ nu när jag ammar. Inte så oerhört, men lite mer än vanligt. Men jag tänker att det ju lika gärna kan ha med själva barnet att göra - bara att vara förälder är ju helt nytt! Dessutom är man hemma hela tiden - på jobbet hade jag en almanacka att titta i/skriva upp saker i för att veta när jag skulle på möten osv. Skriver iofs i almanacka nu också, men eftersom den ligger på datorn och jag inte öppnar den varje dag så är det klart jag kan glömma av saker ibland.

Man har ju liksom fokus på en helt annan individ och dennes behov hela tiden - klart att andra saker inte blir lika prioriterade i ens hjärna längre! Vore man verkligen förvirrad och glömsk "på riktigt" skulle man väl glömma barnet här och där också? :idea: ;)

Förresten: är det inte ibland så att såna här "myter" är väldigt lätta för många att fortsätta sprida och ta till sig? Det är ju suveränt att kunna skylla på något menar jag.
 
Sv: Ammningen gör en INTE dum i huvudet

Jag skyller alltid på att jag är amningskorkad när jag glömmer o är förvirrad o allmänt knasig! :rofl: För det är jag mycket mer nu än jag var innan jag blev mjölkko :D
 
Sv: Ammningen gör en INTE dum i huvudet

Det är väl ungefär som att man säger att det är norrsken när det är kallt och klart.

Det är alltid lika mycket/lite norrsken. Men man ser det ju bara när det är kallt (= klart)

Så ibland kan det vara svårt att veta vad som ger vad liksom... Men de enda som kan svara på det är ju de som inte ammar, är de lika förvirrade trots att de sover hela nätterna som t.ex. jag gör?
 
Sv: Ammningen gör en INTE dum i huvudet

Jag har inte ammat en enda sekund, men var (är) bra mycket mer förvirrad sen jag blev mamma.. Värst var det under bebisperioden, fram till 7-8 mån åldern sådär. Det var så stort och nytt med allting, och jag hade svårt att fokusera på annat än just bebisen och alla hans behov. Allt annat kom jag på sådär ibland, och skulle vi åka någonstans kom jag ihåg allt till bebisen, men kunde lätt glömma både hunden, bilnycklarna, telefonen eller plånboken precis vart som helst.

Så jag tror att det är hormoner framför allt, inte amning.
 
Sv: Ammningen gör en INTE dum i huvudet

Tillägg; Min son började sova 12-timmars nätter vid 6 v ålder, men det förändrade ingenting.
 
Sv: Ammningen gör en INTE dum i huvudet

Knäpp är väl att ta i men man blir definitivt förändrad och det tror jag är hormonpåverkan.
Det är meningen att man ska gå ner i varv och koncentrera sig på att klara artens fortlevnad.
Kolla på vilket däggdjur som helst så finns denna förmåga att se endast till avkommans bästa på något sätt.
Kanske är det så att man känner sig "knäpp" om man är van att springa mellan många olika saker och sen plötsligt är hemma med en bebis 24 h/dygn.
 
Sv: Ammningen gör en INTE dum i huvudet

Jag har inte ammat en enda sekund, men var (är) bra mycket mer förvirrad sen jag blev mamma.. Värst var det under bebisperioden, fram till 7-8 mån åldern sådär. Det var så stort och nytt med allting, och jag hade svårt att fokusera på annat än just bebisen och alla hans behov. Allt annat kom jag på sådär ibland, och skulle vi åka någonstans kom jag ihåg allt till bebisen, men kunde lätt glömma både hunden, bilnycklarna, telefonen eller plånboken precis vart som helst.

Så jag tror att det är hormoner framför allt, inte amning.

Inte ens hormoner. Omställningen och till viss del sömnbristen.

Det är bevisat att pappor som får ta hand om små bebisar också flyttar fokus och blir förvirrade och eller glömska.

Som sagt, det handlar inte om ammningen eller hormoner fast det är lätt att skylla på.
 
Sv: Ammningen gör en INTE dum i huvudet

Idag satt jag och lyssnade på två mammor på Öppna förskolan som ojjade sig så över att de blivit så knäppa i huvudet när de ammade, jag var tvungen att lägga mig i och kommentera och sa att det inte har med ammningen att göra utan sömnbristen att känner sig mer korkad och trött.

Nä då. Det var inte det utan det utsöndrades ett hormon som gjorde att man blev knäpp och knasig. Så var det.

Det var liksom lönlöst att argumentera med dom - de var helt insnöade.

Jag vet att det måste finnas forskning som bevisar min tex.

När man ammar utsöndras hormonet oxytocin, samma som t ex vid orgasm. Det gör en lugn och rofylld och behaglig men det gör ingen knäpp i huvudet.

Vad kan jag slå dem i huvudet med nästa gång!

Ja, men, om bara de blir knäppa och knasiga då har det ju med deras personligheter att göra. "Aja, baja" kan du säga "inte skylla på amningen.";)
 
Sv: Ammningen gör en INTE dum i huvudet

Detta kan jag också skriva under på. :)

Har inte heller ammat och jag blev också mer än lovligt förvirrad den första bebistiden.
Jag gick från att haft stenkoll på allt som skulle hända på veckorna till att knappt veta vad för dag det var.

Och tösen har också sovit bra på nätterna, med undantag för ett par perioder, så jag kan inte heller skylla på sömnbrist.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp