Bukefalos 28 år!

Amningstrassel vid 4 mån

Ishtar

Trådstartare
Senaste veckan har han börjat krångla lite vid amningen, oftast verkar det bero på att han är för trött och vill inte längre ligga och snutta tills han somnar. Förut om han var trött så ammade han och somnade nästan direkt, vaknade när det rann till ordentligt och klunkade halvvaken och somnade sen om igen.

Nu släpper han ofta bröstet efter 10 sekunder och vänder sig bort och skriker. Lägger jag då honom i vaggan och sjunger för honom somnar han nästan alltid, alltså är han trött helt enkelt.

Men idag... Han har inte ammat riktigt ordentligt en enda gång utan bara "quick fix" slurkat en minut här och där. Vi sov hela familjen mellan 15-18 (kanske inte sov hela tiden men nästan) och han har inte ätit sen dess, då ammade han någorlunda redigt när han vaknade. Efter kvällstvätt med tvättlapp, benmassage och lite bus släckte jag och skulle nattamma honom i sängen (han var trött) men han ville inte ha. :( Jag nattade honom i vaggan och han somnade utan skrik, lite gny bara.

HJÄLP!? Tror ni han börjar få tänder och är grinig därför? Tror ni han visar på detta sätt att han vill börja få annan mat än bröstmjölk? Vi har inte börjat med smakisar ännu. Han är 63 cm/7270 g så han är ingen liten smalis, har ökat i vikt som han ska och alltid legat precis över kurvan. Brukar stadiga barn vilja få annan mat tidigare än små bebbar eller tvärtom eller ingen skillnad tror ni?

Mvh Ishtar

PS. Eskalerar det här så att han verkligen börjar amma dåligt ska jag naturligtvis ringa BVC. Ska tilläggas att han har inte ätit ur flaska på väldigt väldigt länge så det borde inte vara den han vill ha istället, vi använder heller inte amningsnapp sen typ 2 månader tillbaks.
 
Sv: Amningstrassel vid 4 mån

Precis när jag lagt ut tråden vaknade han så jag passade på att ta upp o amma honom. Nu ligger han här och äter!!! :laugh::laugh::laugh::laugh:

Han kommer garanterat att somna, sen ska jag för första gången lyfta över honom i spjälsängen. Har bara provat det dagtid tidigare, håll tummarna att han sover en bra stund där nu! Vi var och köpte täcke till honom idag. Vetevärmaren ligger där nu och förbereder. :D
 
Sv: Amningstrassel vid 4 mån

Vid den tiden hade min dotter inte riktigt ro för att amma. Det hände så mycket annat runtomkring. Detta är tydligen vanligt för bebisarna i den åldern.
 
Sv: Amningstrassel vid 4 mån

Det är ett utvecklingssteg som brukar komma ungefär då, de upptäcker världen på ett nytt sätt och plötsligt är allt jättespännande. Det brukar ge sig efter ett tag igen när de känner att de faktiskt hinner ha koll, men det brukar inte var så kul att tex amma på stan då de kan släppa bröstet för att kolla läget runt omkring, och har man då lite tryck i bröstet så kan det spruta mjölk en bit... :angel::D
 
Sv: Amningstrassel vid 4 mån

Det är ett utvecklingssteg som brukar komma ungefär då, de upptäcker världen på ett nytt sätt och plötsligt är allt jättespännande. Det brukar ge sig efter ett tag igen när de känner att de faktiskt hinner ha koll, men det brukar inte var så kul att tex amma på stan då de kan släppa bröstet för att kolla läget runt omkring, och har man då lite tryck i bröstet så kan det spruta mjölk en bit...

Håller med, sådär har vi haft det nu sen 1 månad tillbaka ungefär. Viking är dryga 5 månader nu. Amma ute GÅR inte, ja 1-2 minuter då, sen har han inte ro mera. Urpumpat/ersättning i flaska går bättre, då kan han ju sitta vänd utåt och äta, och ha koll ändå:angel:. Jag brukar också ha med några majskrokar och vatten i nappflaska så han får i sig något i alla fall...

Vi började med smakisar när han var 4,5 månader. Då hade jag ammat dygnet runt i 2-3 veckor, alla bara sa att det är en ökningsperiod, vänta bara att brösten anpassar sig bla bla bla. Men jag orkade inte vänta längre, jag tyckte det var ett ganska tydligt tecken på att det inte räckte med bara mjölk mera. Han fattade galoppen rätt snabbt och nu äter han 1/2-1/3 liten burk till lunch + lite banan till efterrätt. Idag började vi att smaka lite gröt till frukost.

Viking vägde 7 kg och var 67 cm lång på 4 månaders kollen, kanske större bebisar kräver mer? Rent logiskt borde det ju vara lättare att föda en 5 kg bebis på enbart mjölk än en 7 kgs?:idea:
 
Sv: Amningstrassel vid 4 mån

Tack för alla svar!

Har hört om en trotsperiod vid 4 månader, men nån sån har vi inte märkt av som tur är. Det är väl det här utvecklingssprånget som gör vissa bebisar skrikiga och missnöjda. Amma ute har varit svårt i flera veckor, 1-2 minuter som för er andra. En gång i veckan brukar jag gå på barnvagnspromenad med ett gäng morsor och då stannar vi och fikar nånstans. Alla ammar på utom Valle :D fast de andra är några veckor yngre så det kommer nog för dom också.

Jag köpte skedar och skålar igår för att förbereda mig själv för smakisarna.
Kan inte riktigt bestämma när jag ska börja...BVC säger att min biologiska klocka kommer säga till när det känns rätt. :D De måste mena när modersinstinkten säger att skriket betyder hunger efter mer.

Jag frågade min mamma om hur gambiska mammor gör, hur länge de helammar. Mina föräldrar är där flera månader per år. De helammar i minst 6 månader (ungefär, ingen vet ju hur gamla bebisarna är exakt eftersom man inte räknar ålder där), sedan börjar de med gröt när skriken säger att det är dags. Sen är det gröt och amma tills de börjar med vanlig mat. De ger inte frukt- och grönsakspuréer tyvärr (kryllar ju av frukt i landet) och många barn har näringsbrist pga föräldrarnas okunskap.
 
Sv: Amningstrassel vid 4 mån

det brukar vara en utvecklingsfas där runt 4 månader.. Fortsätt att erbjuda bröstet, kanske lägga er i sängen och liggamma i lugn och ro?
 
Sv: Amningstrassel vid 4 mån

Vi ammar nästan bara liggandes, det är mysigt. Har provat sitta nu med det är ingen skillnad. Han får väl slurka på i sin egen takt, tror nog han får i sig vad han behöver. Hoppas jag.
 
Sv: Amningstrassel vid 4 mån

Känner igen det där lite från Loke. Speciellt på höger sida, för när jag sitter i soffan är ju mobilen på höger sida, den är mycket roligare än mammas gamla tuttar. :p Jag tror att han kommer visa när det är dags för riktig mat - det märker du nog. :)
 
Sv: Amningstrassel vid 4 mån

Viking vägde 7 kg och var 67 cm lång på 4 månaders kollen, kanske större bebisar kräver mer? Rent logiskt borde det ju vara lättare att föda en 5 kg bebis på enbart mjölk än en 7 kgs?:idea:


Fast min ettåring tyckte det räckte gott och väl med bröstmjölk, så det stämmer inte på alla, även om det logiskt sett borde vara så :)
 
Sv: Amningstrassel vid 4 mån

Tja min tuttgris vägde nästan 5 kg vid födelsen och höll i överkant på sin kurva och vägrade äta annan mat förrens jag slutade amma och då var han närmare 2 år. Nåja ibland kunde man lura i honom lite småplock och lite frukt, men han levde på bröstmjölk... :D
 
Sv: Amningstrassel vid 4 mån

Skönt att han inte är ensam :D Nu de senaste veckorna verkar det ha släppt lite, nu äter han gärna pasta och ris, frukt och mackor. Men ammar lika mycket ändå! Han är 14 månader.
 

Liknande trådar

Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
621
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 527
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 527
Senast: Hedinn
·
Småbarn Vi har en kille som blir 3 år i april och en bebis på 2 månader. När sonen blev 2 år började han bli mer och mer trotsig och i höst nu...
2
Svar
34
· Visningar
5 264
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp