Bukefalos 28 år!

Amputera svans på gerbil hemma?

gul_zebra

Trådstartare
Läste en tråd på ett annat forum där en medlem rekommenderades att amputera en del av svansen på sin mus då den blivit skadad. Detta skulle inte ske hos veterinär utan hemma med kokad klosax och isvatten som bedövning - och det sades att det var vanligt att erfarna och kunniga gerbilägare amputerade så när deras gerbiler skadat svansen :eek:

Har vi några gerbilägare här? Är det verkligen vanligt bland gerbilfolk? Finns det någon här som faktiskt amputerat svansen själv såhär? Varför?

Tycker det är helt sinnessjukt att ens tänka tanken och blev redigt chockad när jag såg vad som skrevs :crazy:
 
Sv: Amputera svans på gerbil hemma?

låter ju alldeles sjukt!!... :crazy::mad:

Det är ju ett operativt ingrepp som ska ske hos veterinär!
 
Sv: Amputera svans på gerbil hemma?

Låter galet och absolut inte lagligt, isvatten är inte bedövning :crazy:
 
Sv: Amputera svans på gerbil hemma?

Låter helt sjukt:eek:
Gör de så på sig själva med om de skadar sig:confused::mad:

Jag vet att häromkring är det ett fåtal veterinärer som tar emot gerbiler eftersom de är så speciella att man behöver särskild kompetens.
Vi diskuterade det när min bonusdotter ville kastrera sina gerbilhannar och det ville inte den veterinären göra med hänvisningen att de är lite speciella.

Hon hade själv aldrig behandlat någon men som hon sa, i ett akutfall får man ju göra så gott man kan med det man har som veterinär.


Exakt vad det var vet jag inte men jag förstod det som att de reagerar annorlunda på narkos.
 
Senast ändrad:
Sv: Amputera svans på gerbil hemma?

Det enda jag kan tänka mig är om gerbilen tappar svansen (för visst kan de väl göra det?) och det blir köttslamsor kvar som gerbilmänniskorna klipper bort för att det ska läka bättre. Men annars låter det stört.
 
Sv: Amputera svans på gerbil hemma?

Det är ju ett operativt ingrepp som ska ske hos veterinär!

Låter galet och absolut inte lagligt, isvatten är inte bedövning :crazy:
Precis vad jag sa också, helt sinnessjukt :crazy:

Det enda jag kan tänka mig är om gerbilen tappar svansen (för visst kan de väl göra det?) och det blir köttslamsor kvar som gerbilmänniskorna klipper bort för att det ska läka bättre. Men annars låter det stört.
Yes, det kan de.
Här gällde det inga köttslamsor tyvärr :crazy: Det pratades om en mus som skadat svansen och då själv försökt amputera (Bild: http://www.ifokus.se/Images/ImageVi...9b2c0b-104e-4e80-8e60-70858e902044&ReturnUrl= ) och svansen skulle då knipsas av enligt tipsaren (musägaren tog sitt förnuft till fånga och ska till veterinären dock). Den som tipsade hade i dagarna själv knipsat av en skadad gerbilsvans och det lät definitivt inte som att det bara var köttslamsor... Gerbilen hade då varit precis som vanligt efter knipsandet enligt hen :crazy:

hoppas verkligen inte det är sant:crazy:
Det verkade alltför sant tyvärr :(
 
Sv: Amputera svans på gerbil hemma?

Bra att ägaren går till veterinär och att nån säger emot den som tycker man ska amputera hemma.
 
Sv: Amputera svans på gerbil hemma?

Jag vet "pitbull" ägare ute i förorterna som öronkuperar sin valpar själva också.. Kom ihåg för en herrens massa år sedan då innan jag hämtade min omplacering Amstaff/ptb. det var runt 2001.. innan honom var jag runt och kollade på valpar och även ute i förorterna.. han "uppfödaren" hade en ungtik som var öronkuperad och jag frågade om hon var import eftersom öronen var kuperade (men väldigt dåligt gjort).. han berätta att nej det är ganska vanligt att "uppfödare" gör sånt själva med egna instrument som dom kokar och spritar ner ordentligt.. sedan bedövas örat med is länge innen dom sedan klipper med sax.. han sa att det var samma sak som uppfödare som kuperar svansar när valparna var små.. på ett sätt har han ju rätt det pågick ju också men det är fan sjukt och dom hade ju ingen som hellst erfarenhet av nånting när det gällde hundar...
 
Sv: Amputera svans på gerbil hemma?

Hoppas du anmälde det då, eftersom kupering är förbjudet i Sverige :crazy:?
 
Sv: Amputera svans på gerbil hemma?

det var ju inte den killen som gjorde det utan det var uppfödaren till hans unga hund som var ca 1 år då.. jag har ingen aning om vem det var eller så annars hade jag självklart gjort anmälan..
 
Sv: Amputera svans på gerbil hemma?

Hade aldrig kommit på idén att knipsa av svansen! :eek:
Undrar just vad det var för nån som rekommenderade detta, jag har mina misstankar, och isåfall kan jag säga att denna s.k. "uppfödare" har kläckt ur sig ganska mycket dumma saker. Om det är hon jag tänker på så är det en ganska ung tjej som pratar mer än hon vet!

Jag hade en gerbilhona vars kompis bet av henne halva tån, men hon fixade till det själv genom att knipsa av den fort och lätt på egen hand. Annars hade vi såklart åkt till veterinären, inget annat är väl att tänka på! Ofta gör gerbilerna likadant med svansen om den är skadad, det är ju mycket bättre än att klippa av den med VÅLD! :mad:

Internet är bra i många lägen, men ifråga om sjukdomar och skador ska man vara VÄLDIGT försiktig med att ta åt sig de tips man får från okända. Jag vet en tjej som tog livet av sitt marsvin av misstag, enbart genom att följa ett totalt felaktigt råd om kosten. :cry:
 
Sv: Amputera svans på gerbil hemma?

Av det den här personen skrev så verkade det vara rent av vanligt bland gerbilfolk... Fast det kanske bara är han som fått fel bild? Hoppas då det iaf :crazy: Samma person är det nog inte, den här var kille. Han kan ju mycket väl ha hört det från henne dock, vem vet.

Den där uppfödaren du skriver om, skulle du kunna pm:a namn och/eller prefix? Är hon reggad uppfödare? Har funderingar på att skaffa gerbiler längre fram när mössen och hamstrarna minskat i antal och sånt folk vill jag verkligen inte köpa av. Seriös uppfödare med vett i skallen ska det vara! :bow:
 
Sv: Amputera svans på gerbil hemma?

Nu är vi OT men jag fick lite information om hur svanskupering på valpar gått till av min hunds uppfödare. Tror aldrig hon gjort det själv dock och diskussionen var självklart hur det gjorts när det var tillåtet.
Dygn två, knipsa av med en sax mellan vissa kotor. Lät hemskt, skulle tydligen knappt ens ha blött. Ingenting jag hade velat ägna mig åt i alla fall.
 
Sv: Amputera svans på gerbil hemma?

Men fy :crazy: Trodde de gjorde det hos vet iaf... Nä fy fan säger jag bara :(
 
Sv: Amputera svans på gerbil hemma?

Ja, tack och lov att det inte är tillåtet längre. Betydligt snyggare med hela svansar och öron också!
 
Sv: Amputera svans på gerbil hemma?

Jag äger 2 gerbiler , och som jag vet , om man drar i svansen eller om den fastnar med den , så kan den tappa den , och då växer den inte ut .
Men det är nog inte bra att amputera den , för lite av deras balans har de ju i svansen .
De jag vet är att man kan hålla längst in på svansroten om de skulle försöka springa iväg från dej .
 
Sv: Amputera svans på gerbil hemma?

Ja det vet jag. Grejen är ju att ibland kan amputation behövas, som vid skador... Det jag vände mig emot är att de gör det själv, när det är ett jobb som en veterinär ska sköta med rätt bedövning, ev narkos och hela det köret istället för något sketet isvatten med en kokad klosax :crazy:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp