Ang syretabletter i akvarium

Solsollan

Trådstartare
Jag läste diskussioner här om syretablett till guldfiskar i skål! Jag vill bara berätta att jag under ca:6 års tid hade 2 slöjstjärtar i en skål som hängde i taket. ( De hette Rom och Cola).De växte och vad jag kunde se så verkade de må bra. Under denna tid så jobbade jag borta varannan vecka, så de fick weekendfoder och syretabletter varannan vecka. 👍🐟🐠
 
Jag läste diskussioner här om syretablett till guldfiskar i skål! Jag vill bara berätta att jag under ca:6 års tid hade 2 slöjstjärtar i en skål som hängde i taket. ( De hette Rom och Cola).De växte och vad jag kunde se så verkade de må bra. Under denna tid så jobbade jag borta varannan vecka, så de fick weekendfoder och syretabletter varannan vecka. 👍🐟🐠
Min pappa har under flera år kört utan bälte i bilen. Helt ofarligt!
 
Jag läste diskussioner här om syretablett till guldfiskar i skål! Jag vill bara berätta att jag under ca:6 års tid hade 2 slöjstjärtar i en skål som hängde i taket. ( De hette Rom och Cola).De växte och vad jag kunde se så verkade de må bra. Under denna tid så jobbade jag borta varannan vecka, så de fick weekendfoder och syretabletter varannan vecka. 👍🐟🐠
Du utsatte alltså dina fiskar för rent och skärt DJURPLÅGERI i hela 6 ÅR och du skryter om det? De förhållandena du beskriver är riktigt, RIKTIGT illa - de finns inte ens en liten chans att de mådde bra. Att de stackars kämparna lyckades hålla sig vid liv så länge är helt otroligt. Jag hade inte ens önskat det ödet åt mina värsta fiender, blir riktigt illamående av ditt inlägg.

Hoppas innerligt att du bara trollar och att du inte har ansvar för någon levande organism idag.
 
Verkar ju tack och lov vara ett troll, men ifall någon annan gräver upp tråden i framtiden skriver jag det här, det tåls att upprepas.

Slöjstjärt är en odlingsvariant på guldfisken, där man avlat på missbildningar. (Tycker själv det borde vara förbjudet att avla på dessa defekter men det är en annan diskussion...) Så redan från början har slöjstjärtar många problem med sin kropp på grund av detta. De har bland annat problem med att det är trångt för de inre organen. Att förhindra tillväxten för vilken fisk som helst riskerar att organ växer i otakt med resten av kroppen, detta kan resultera i att de kläms och ger djuret bestående men eller att det helt enkelt slutar i att fisken dör. Ett sätt att se om en slöjstjärt har fått tillväxten hämmad är att ögonen är oproportioneligt stora.

De är känsligare än guldfisk på grund av hård avel, de kan t.ex få väldiga problem med att äta från ytan (sväljer luft - som de inte blir av med), de får också lättare problem med simblåsan. Beroende på avelsvariant kan de har olika handikapp man måste ta hänsyn till.

De är en av de skitigaste akvariefiskarna, de kräver rejält med utrymme (100 liter per fisk) och mycket effektiv filtrering för att hålla vattenvärdena optimala och fiskarna välmående. På grund av deras handikapp får det dock inte bli för strömt i karet, så det är en fin balansgång och det krävs alltså rätt typ av filtrering.

De har speciella behov när det kommer till utfodring (de har ingen mage och är anpassade till att äta mer åt det växtbaserade hållet). Specialanpassat slöjstjärtsfoder är ett måste för att de ska må så bra som möjligt, de ska absolut inte matas med vanligt flingfoder.

De vill dessutom helst leva i grupp, gärna stim - att inte tillgodose sådana behov skapar underliggande stress hos fisken - långvarig stress är ett allvarligt tillstånd för dem precis som det är för oss.

Slöjstjärtar växer fort under okej förhållanden, de är inte gulliga små pyttefiskar speciellt länge om man sköter dem rätt.

Någorlunda okej tillväxtschema för slöjstjärt:
c6a3ab059e12fe11fa84c819136722f2.jpg


Bilder säger mer än ord så slänger in ett gäng bilder på rejäla fullvuxna slöjstjärtar. Det säger väl sig självt att dessa inte hör hemma i små akvarium och definitivt inte i någon jäkla skål?!

8c771bc133a55f206f23e9c3960593a9.jpg


3nG2k55c5d9df55da5e9.84912258

RTXL007.jpeg

619f77ab48b35ca8e25954b95300df31.jpg

cedc3733ca15bbb1fe86fdac73edc18a.jpg


Så. Nu har jag predikat klart. :p
 
Senast ändrad:
Verkar ju tack och lov vara ett troll, men ifall någon annan gräver upp tråden i framtiden skriver jag det här, det tåls att upprepas.

Slöjstjärt är en odlingsvariant på guldfisken, där man avlat på missbildningar. (Tycker själv det borde vara förbjudet att avla på dessa defekter men det är en annan diskussion...) Så redan från början har slöjstjärtar många problem med sin kropp på grund av detta. De har bland annat problem med att det är trångt för de inre organen. Att förhindra tillväxten för vilken fisk som helst riskerar att organ växer i otakt med resten av kroppen, detta kan resultera i att de kläms och ger djuret bestående men eller att det helt enkelt slutar i att fisken dör. Ett sätt att se om en slöjstjärt har fått tillväxten hämmad är att ögonen är oproportioneligt stora.

De är känsligare än guldfisk på grund av hård avel, de kan t.ex få väldiga problem med att äta från ytan (sväljer luft - som de inte blir av med), de får också lättare problem med simblåsan. Beroende på avelsvariant kan de har olika handikapp man måste ta hänsyn till.

De är en av de skitigaste akvariefiskarna, de kräver rejält med utrymme (100 liter per fisk) och mycket effektiv filtrering för att hålla vattenvärdena optimala och fiskarna välmående. På grund av deras handikapp får det dock inte bli för strömt i karet, så det är en fin balansgång och det krävs alltså rätt typ av filtrering.

De har speciella behov när det kommer till utfodring (de har ingen mage och är anpassade till att äta mer åt det växtbaserade hållet). Specialanpassat slöjstjärtsfoder är ett måste för att de ska må så bra som möjligt, de ska absolut inte matas med vanligt flingfoder.

De vill dessutom helst leva i grupp, gärna stim - att inte tillgodose sådana behov skapar underliggande stress hos fisken - långvarig stress är ett allvarligt tillstånd för dem precis som det är för oss.

Slöjstjärtar växer fort under okej förhållanden, de är inte gulliga små pyttefiskar speciellt länge om man sköter dem rätt.

Någorlunda okej tillväxtschema för slöjstjärt:
c6a3ab059e12fe11fa84c819136722f2.jpg


Bilder säger mer än ord så slänger in ett gäng bilder på rejäla fullvuxna slöjstjärtar. Det säger väl sig självt att dessa inte hör hemma i små akvarium och definitivt inte i någon jäkla skål?!

8c771bc133a55f206f23e9c3960593a9.jpg


3nG2k55c5d9df55da5e9.84912258

RTXL007.jpeg

619f77ab48b35ca8e25954b95300df31.jpg

cedc3733ca15bbb1fe86fdac73edc18a.jpg


Så. Nu har jag predikat klart. :p
AMEN!

(Vi är många som håller på med djur och som i okunskap gjort och gör fel - det är bara att tacka när de som har kunskap delar med sig så att våra vänner som är så utsatta slipper de värsta misstagen)
 

Företaget slutar sälja guldfiskskålar: ”De tappar förståndet och dör”​

Förbjudet i flera europeiska länder • ”Kan likställas med djurplågeri”
I flera europeiska länder är klotformade akvarier förbjudna och det finns hårda regler kring hur fiskar i akvarier ska ha det. Fast inte i Frankrike, som är den viktigaste marknaden i Europa för handel med akvariefiskar. Guldfiskar kan bli uppemot 30 år gamla men i en liten skål dör de ofta efter bara några månader – eller till och med veckor.
– Att använda fiskskålar kan likställas med djurplågeri, säger djuraffärsägaren Emmanuel Dot.
Nu har en av Frankrikes ledande grossister inom zoologisk handel, Agrobiothers, bestämt sig för att sluta sälja guldfiskskålar. Företaget har sålt runt 50 000 fiskskålar per år, för runt 200 kronor.
– De här akvarierna är väldigt söta och vi älskar att ge dem till barnen. Problemet är att de är söta för barnen men de dödar fiskarna, säger AgroBiothers VD Mathieux Lambeaux.


https://www.tv4.se/artikel/3c3qtBKE...tm_source=facebook.com&utm_campaign=nyheterna
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 618
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Drygt 10 veckor har gått sedan min ridolycka nu. 6 veckor efter armbrottet så hade själva brottet läkt fint, men jag kunde inte röra...
Svar
0
· Visningar
744
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn *Ursäkta att det blir så långt* Först vill jag skriva, för er som har missat det, att vi har fruktansvärt dålig kommunikation, så att...
Svar
10
· Visningar
5 367
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år Hej alla !! Tyckte det nu var dax att skaffa sej ett användarnamn efter att ha "tjuv-läst" här under flera års tid. Är som...
Svar
14
· Visningar
2 039
Senast: Zody
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp