Angående Livias trådar om trassel i vänskapsrelationer

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste dagarna, som jag tror kan ha känts jobbigt för fler än Livia.

Det är ju ingen hemlighet att Livia lärt känna några vänner här, och att det finns en liten grupp som Livia har en hel del kontakt med även utanför Bukefalos. Det verkar vara något som ett antal andra användare också känner till. Utöver dessa vänner har Livia också vänner hon lärt känna i skolan, på sina boenden, och på en annan plattform online.

För en tid sedan skrev Livia ett inlägg om vänskap och att känna sig sviken. Hon hängde inte ut någon eller skrev något om vem det handlade om, utan beskrev situationen från sin upplevelse och önskade få diskutera hur andra skulle ha hanterat liknande situationer. Någon eller några andra ska då ha reagerat på det inlägget och trott sig veta vem det handlade om, och att det var olämpligt att Livia diskuterade detta. Den gången var det faktiskt om en användare på Bukefalos, och denne valde att själv ta kontakt med Gunnar och berätta att Livias tråd handlade om denne och att det var OK att Livia diskuterade deras relation. (De är för övrigt vänner igen nu)

I samband med detta diskuterades det med "Bukefalos-vännerna" om det här med att prata med andra/ventilera kring relationerna, och de flesta eller alla uppgav att de förstod Livias behov av att ventilera med andra, att de förstod att det är betydelsefullt för henne, och att de var OK med att hon skrev om sin upplevelse kring relationerna. Livias uppfattning har sedan dess alltså varit att det är okej för de övriga vännerna om hon känner att hon vill skriva något om sina känslor och tankar kring vänskapen här, även om det är någon konflikt.

Tyvärr verkar det ha blivit någon form av missuppfattningar eller missriktad omtanke kring vissa inlägg som diskuterat vänskap och liknande. Någon eller några har trott sig veta vem/vilka inläggen handlat om, alternativt själva känt sig träffade, och tagit illa vid sig. Det är förstås jättetråkigt! Men tyvärr har det också gjort att Livia känt sig orättvist anklagad och uthängd, då dessa antaganden skrivits som sanningar i Livias tråd/trådar. Det har känts väldigt orättvist för Livia, som skrivit om antingen personer som tidigare gett OK till detta, eller om personer som inte finns på Bukefalos alls så vitt hon vet. Det har även förekommit att användare som Livia aldrig haft någon personlig kontakt med har uttryckt sig som att de vet med säkerhet att Livia skriver om någon på Bukefalos, något de omöjligt kan veta.

Vi har pratat mycket om det här de senaste dagarna, och Livia förstår både att någon kan ha känt sig träffad och blivit ledsen även om det inte alls varit denne Livia avsett, och att andra kan tro sig förstå vem hon skrivit om och tagit illa upp "i deras ställe", särskilt som de förstås inte har hela bilden av en situation de inte är inblandade i. Det som gjort Livia mest ledsen är att hon upplever sig ha blivit felaktigt och orättvist anklagad för att prata om någon som hon inte pratat om, och att detta framstått som en definitiv sanning som hon inte kunnat försvara eller förklara sig mot. Hon har också känt sig ovälkommen och som att hon blivit medvetet missförstådd eller misstrodd.

Vi har kommit överens om att Livia inte ska skriva om relationer alls här framöver, i synnerhet inte sådant som kan upplevas negativt. Hon förstår att det hon skrivit om sina upplevelser kan göra ont att läsa för den andra partern, och att det därför kan vara bättre att försöka ventilera sådana tankar och känslor på annat håll. Hon är fullt medveten om att det inte är okej att göra något som sårar och gör ont för någon annan, även om denne gjort något som sårat mig och som gör ont i mig.

Samtidigt är det oerhört viktigt för både mig, Livias mamma, och de professionella runt Livia, att ta hennes känslor på allvar och visa att vi stöttar henne. Därför har vi gemensamt kommit fram till att det känns viktigt att hjälpa Livia att lägga korten på bordet och förklara hennes perspektiv på det hela, för sedan kunna lämna detta bakom oss.

Livia vill verkligen be om ursäkt om någon tagit illa upp av vad hon skrivit, eller om någon känt sig träffad, då det aldrig varit hennes avsikt.

Med vänliga hälsningar
Livia och Fredrik, Livias pappa
 

Jag vill bara lägga till lite som inte pappa ville skriva men whatever.
1. Om man BARA dyker upp i nåns trådar för att klaga på den och sprida neggativa å sikter eller hur man TROR och bara gilla det som är an klagingar mot den personen så kanske man ska tänka efter om man verkligen VILL fram stå som en mobbare.
2. Om man inte känner den personen så kanske man inte ska ut gå från att man vet HELA dens sitation och vad ALLT handlar om för 99,999 % chans så gör man INTE det. ÄVEN om man känner den som man TROR att det är om för då har man an tagligen bara hört dens syn ändå och om man inte VAR MED EXAKT DÅ så VET man inte.
3. Om man känner skit mycket be hov att klaga på EN person alltid så kanske man borde tänka varför man är så mot precis den. Och även ifall man tror att man skyddar nånannan så kanske man ÄVEN ska tänka om man för talar nånannan om man VILL vara en okej snäll person.
4. Om man bara TROR att nånting är om nån speciell person och att man TROR att man vet vem kanske man ska tänka efter om man verkligen vet det EGENTLIGEN innan man börjar an klaga andra. Eller om man bara TROR.
 
En sak till. Om man inte får skriva nånting som är om relationer så kan man ju iprincip inte skriva NÅNTING.
Så grattis till ni som inte vill att jag ska skriva här och ni som inte tycker att jag ska vara på bukefalos alls. Grattis ni vann 🏅 Hoppas det känns bra.
 
  • Hjärta
Reactions: Nox
Jag kan tycka att du är lite orättvis i dina inlägg ovan.

Då jag vill skydda olika inblandade på båda sidor kan jag in delge all information.

Ingen här har förbjudit dig att skriva här, jag har inte ens sagt något om att inte skriva om relationer. Det jag sagt är att jag tycker att det kan vara nog med de trådar som redan finns om svikande vänner och att just den frågan är bättre om du tar upp med vården.
 
Jag kan tycka att du är lite orättvis i dina inlägg ovan.

Då jag vill skydda olika inblandade på båda sidor kan jag in delge all information.

Ingen här har förbjudit dig att skriva här, jag har inte ens sagt något om att inte skriva om relationer. Det jag sagt är att jag tycker att det kan vara nog med de trådar som redan finns om svikande vänner och att just den frågan är bättre om du tar upp med vården.
Jag kan tycka att du är lite orätt vis också efter som att du inte har haft några problem att del ge GISSNINGAR som att det var sanningar och hänga ut mig. Även fast du GISSADE fel.
Och jag vet vad din å sikt är om mig och bukefalos och internet även fast du också in såg att det kanske inte var ditt be slut 👍
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 917
Senast: Nox
·
L
  • Artikel
Dagbok Det händer såmycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade på ridningen förra veckan som jag skrev om ❤️ Och även...
Svar
12
· Visningar
759
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 562
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 436
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp