angående magnesium...

1) Ett sådant litet magnesiumöverskott du talar om är INGEN FARA

2) Ca/MG-kvoten ska vara minst 2.7, det gör inget om den är högre

3.) Enklaste sättet för dig att räta Ca/MG-kvoten är att lägga på några gram kalk, då har du löst alla problem

4) Man kan blanda hö och hösilage.
 
dom tänkte tydligen ge sina hästar lucern, tror du att dom tänker minska något på sin högiva då eller ska den ligga kvar på 5hg fortfarande med lucern?

hehe jag har trixat lite och om dom bara ska ge hö, havre betfor och lusern..
en foderstat på:
4 kg hö
1,5 kg lusern
1 kg havre
0,3 kg betfor
ger en energi på 53,6 Mj, 322 SMRP, Balans MJ/SMRP: 6,01, Ca/P 2,48 (ska vara 1,2-1,8 men när Ca kommer från Grovfodret är det ingen fara) och Ca/Mg: 5,11..
så det kan nog fungera för din dom hästarna.. Men Sandy kan juh inte äta Havre och då funkar det inte med Lusern för henne.. *går å experimenterar lite till* :smirk:
 
okej vad bra.
värdena stämmer.
men om deras hästar kommer att börja gå på lucern så minskar dom antagligen på sin hö giva så då måste ju jag få åka på min hö giva till min ponny ett kg tycker jag iaf, dom e ju som dom e spcielt min mamma *snyft*
 
jo jag får skicka med programmet och visa din mamma foderprogrammet så kanske hon går med på att 4 g hö, 1,5 kg lusern, 1 kg havre och 300 g betfor är en bra forderstat för deras hästar :)
vi får se vad den andra tjejen (förlåt: Fia) har för fodertsta att visa upp då :smirk:
 
så fodderstaten kommer inte att se ut som den ska göra för henne utan som den bör se ut för islandspojkarna.
 
ja den som är med havre så.. du vet man kan ändra i excel :smirk:
jaja tar de där sen hemma hos dig..
 
jo jag vet, jag bara lärade fråga så att jag hadde det klart för mig.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag letar febrilt efter ett lämpligt mineralfoder, ja eller ett mineralfoder och sen kanske rena mineraler att komplettera med. Nedan...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: maddie202
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 548
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har bestämt mig för att på prov justera min ponnys utfodring som om hon är IR och eksemhäst. Så jag har klivit rätt in i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 217
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 345
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp