angående magnesium...

M

moonlightgarden

min ponny ska ha en magnesiumhalt på 8,055 g går det bra då om den ligger på 9,2 g. annars så stämmer inte kalcium och fosfor halterna. :(
 
nej den är för låg.. kvoten Ca/Mg den ligger på 2,33 men den bör vara 2,7 minst (enligt ninas fodersida) det är därför vi undrar..
vi har provat en massa möjliga foderkombinationer med Krafft Protein, Krafft Ponny, Miner Vit(mkt mindre Mg än de övriga), Betfor och ett ruskigt dåligt hö(därav krafft protein)
några förslag?
 
Prova om inte biomineral eller dikalciumfosfat kan stämma bättre.

Biomineral per dosmått:
Ca 7,2
P 1,9
Mg 1,4

Dikalciumfosfat per dosmått:
Ca 7,5
P 5,4

mvh Jessica
 
Är det bara kalk du saknar, dvs alla mineralbehov är täckta men du behöver mer kalk för att höja Ca/Mg-kvoten?

Isåfall - köp en säck foderkalk/kalkstensmjöl på Odal, kostar 60 kr ungefär, 25 kg, räcker i en eviiighet och kan användas att kalka i botten på boxar med. Sen ger du helt enkelt så många gram rent kalkmjöl som du behöver för att få Ca/Mg-kvoten korrekt. Enkelt, billigt och bra.

Om du däremot har problem att få de andra mineralerna täckta också så kan något av Jessicas förslag fungera, men är det så att du har täckt alla mineraler men behöver mer kalk för att få rätt kvot så är foderkalk/kalkstensmjöl enklast och billigast =)
 
kalken har hon, allt ser bra ut men det är för myckt magnesium..
är det någon stor fara att ger hästen 12%(9g/kg istället för 8g/kg) för mycket magnesium?
 
Dosmåtten följer med hinkarna så det behöver man inte tänka på.

mvh Jessica
 
:banana: Wiiih!! :banana: jag fick till det =)

Värden:
54,9 MJ
6,09 SMRP/MJ
Ca/P 1,41
Ca/Mg 2,88

Foderstaten:
6 kg hö
Krafft Ponny 200 g
Krafft Protein 750 g
Miner vit 40 g
Dikalciumfosfat ½ mått
 
programet finns ju inte med ju, du sa ju att du skulle skicka över det, å så får jag inte ge 6 kg hö för mama för då räccker inte höet
 
Din mamma är juh som hon är.. om ni hade nån annans häst installad där skulle hon säga nej åt att den skulle ha 6 kg hö då oxå? du betalar juh för höet.. fullpris för de där skithöet dessutom! :mad:
med tanke på ett höet ska räcka till 1 maj (111 dagar från idag, dvs 2220 kg hö) så skulle 1 kg extra till din häst varje dag göra så att höet tar slut 5 dagar tidigare.. oj vilken katastrof.. :smirk:

ja jag ska skicka med det.. ta det lugnt.. det är bara det att det ligger på en annan dator och där får inte jag igång mailen.. ska fixa över det så fort det går (du vet att jag inte har excel på denna dator) :smirk:
 
Vad väger din ponny?

Väger den mer än 333 kg så är 5 kg hö för lite. En häst bör ha 1,5 kg hö per 100 kg häst.

mvh Jessica
 
vet du vad det är för faror man utsätter hästen för om den skulle få för mycket magnesium? vad kan hända? blir den sjuk på lång sikt eller vad?
jag har försökt leta reda på vad som händer men ingen verkar veta.. eller ingen kommer ihåg att svara på vad som händer om hästen får för mkt Mg.. :smirk:

hästen väger 356 kg.. de andra hästarna får för lite hö dom oxå.. :cry:
 
Jag tror inte att för mycket magnesium är farligt, har för mig att hästen kissar ut överskottet.

Minimigivan för din häst är 4,3 kg så det klarar sig med 5 kg. Fast 6 kg hade varit bättre. :smirk:

mvh Jessica
 
ja men sedan beror det på höet oxå.. (1,6 SMRP/MJ.. den här kvoten ska visst ligga över 6 helst..)
de är nästan så man undrar om de inte får i sig mer proetiner av att tugga tidningspapper :D

okai men då va det inte sån panik med magnesiumet.. då kanske man slipper dikalciumfosfatet.. vi får trixa lite till med foderstats-uträknaren.. :smirk:

tack så mkt för hjälpen.. :)
 
Men du, prova med lucern i foderstaten. Det innehåller ganska mycket Protein och Kalcium så då kanske både smrp/MJ-kvoten och Ca/Mg-kvoten löser sig.

mvh Jessica
 
Nja.. resutltatet då blev att Ca/P blev för låg (0,6) och Ca/Mg blev rätt hög (4,8) om de andra värdena var bra :confused:

hmm vi får peta lite å testa få se om vi får fram nått bättre än de vi fått ut nu :)
 
tänkte prova med att lägga till någon av dom mineralsorter som finns och att ge henne kraft protein, det finns det ingen maxgiva på och vi har ju som sagt var ett jävla skithö om man bortser från energin i det.
 
tänkte tjatta lite på mamma. dom tänkte tydligen ge sina hästar lucern, tror du att dom tänker minska något på sin högiva då eller ska den ligga kvar på 5hg fortfarande med lucern?
min bild funkar inte :(
 
såg ju bra ut det där... :love:
får vi bara hoppas på att mamma går med på att ge henne 6kg hö per dag, annars så måste man kanske försöka att köpa lite hö till sig själv å blanda ut det med... tror du att man kan blanda hö och hösilage?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag letar febrilt efter ett lämpligt mineralfoder, ja eller ett mineralfoder och sen kanske rena mineraler att komplettera med. Nedan...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: maddie202
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 546
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har bestämt mig för att på prov justera min ponnys utfodring som om hon är IR och eksemhäst. Så jag har klivit rätt in i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 217
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 339
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp