Ångest inför tävling...

Nevermind

Trådstartare
Jag och min häst ska förmodligen börja åka ut på pay and ride/lokala tävlingar snart. Jag vill ju egentligen, men jag är sååå rädd för att misslyckas! :crazy:

Min tränare tycker att vi absolut är redo för att åka ut och testa vingarna, men jag är inte helt övertygad :p Hästen går i en oftast stadig form i alla gångarter och övergångar (även halter om jag inte rider som en kratta). Vi tränar till vardags på ungefär LA-nivå men även skolor och har precis börjat med enkla byten.

Jag hade tänkt börja med LC, men tänk om han blir helt konstig på tävling och inte alls lyssnar på mig, eller blir rädd för domaren tex? Såhär i skrift låter det ju superlöjligt, men jag är bara så rädd att skämma ut mig :o
 
Jag och min häst ska förmodligen börja åka ut på pay and ride/lokala tävlingar snart. Jag vill ju egentligen, men jag är sååå rädd för att misslyckas! :crazy:

Min tränare tycker att vi absolut är redo för att åka ut och testa vingarna, men jag är inte helt övertygad :p Hästen går i en oftast stadig form i alla gångarter och övergångar (även halter om jag inte rider som en kratta). Vi tränar till vardags på ungefär LA-nivå men även skolor och har precis börjat med enkla byten.

Jag hade tänkt börja med LC, men tänk om han blir helt konstig på tävling och inte alls lyssnar på mig, eller blir rädd för domaren tex? Såhär i skrift låter det ju superlöjligt, men jag är bara så rädd att skämma ut mig :o
Äh, tuta och kör! Det absolut värsta som kan hända är att han är spänd och du utgår. Och vad gör det för något? :D
 
Eller låt bli att tävla?
De är ju inget man MÅSTE.
Jag har ridit nästan hela livet, men bara tävlat 2-3 gånger.
Då hatade jag det!
Man kan träna mot ett mål, utan tävlingar.

* Jenny *
 
Eller låt bli att tävla?
De är ju inget man MÅSTE.
Jag har ridit nästan hela livet, men bara tävlat 2-3 gånger.
Då hatade jag det!
Man kan träna mot ett mål, utan tävlingar.

* Jenny *

Ja, det är klart! Fast ändå känner jag ju någonstans att jag vill, annars skulle jag ju inte ens fundera :)
 
Jag och min häst ska förmodligen börja åka ut på pay and ride/lokala tävlingar snart. Jag vill ju egentligen, men jag är sååå rädd för att misslyckas! :crazy:

Min tränare tycker att vi absolut är redo för att åka ut och testa vingarna, men jag är inte helt övertygad :p Hästen går i en oftast stadig form i alla gångarter och övergångar (även halter om jag inte rider som en kratta). Vi tränar till vardags på ungefär LA-nivå men även skolor och har precis börjat med enkla byten.

Jag hade tänkt börja med LC, men tänk om han blir helt konstig på tävling och inte alls lyssnar på mig, eller blir rädd för domaren tex? Såhär i skrift låter det ju superlöjligt, men jag är bara så rädd att skämma ut mig :o
Pay and ride är ju till för att träna på att tävla. Jag och min häst var på hästens första pay and ride nyligen. Vi galopperade ut från banan efter ett obefintligt upptag efter galoppökningen :D. Hoppsan, det krävdes visst lite mer lydnad för att få igenom förhållningen efter ökningen när det inte fanns en ridhusvägg utan bara ett lågt dressyrstaket/cavaletti :angel:. Nu vet vi att vi behöver träna på det innan vi tävlar på riktigt :rofl:.
Ut och prova bara! Ta gärna någon lite mindre tillställning första gången, eller kanske bara en programridning. Om man vill kan man ju åka privat till någon kompis stall och testa hur det känns att rida fram borta samt rida ett program. Vill man kan man ju köra hela tävlingsmunderingen ändå om man vill ha så tävlingslika förhållanden som möjligt. Eller så räcker det med miljöombyte och hemmastassen. Våga prova men ta det i små steg om det blir för nervöst med riktig tävling/större pay and ride på en gång. Varmt Lycka till:up:!
 
@Tualma Tack! Det där gjorde mig faktiskt lite mer taggad. Shit happens antar jag :p
Ha,ha. Ja, precis! Alltså jag är jättenöjd med hur hästen uppförde sig borta, med mig själv för att jag kom till ridning och inte satt och åkte häst samt med ritten i stort. Det var ju målet med dagen; att komma hemifrån, göra iordning, rida fram och rida ett program. Att inte allt gick på räls hör ju liksom till när det är första gången.
Sedan sätter man ju målet och ribban allt högre eftersom. Man kan ju t ex. ha som mål att komma ihåg programmet om man är rädd att få en black out. Gången efter det att man ska rida och inte bara styra runt osv osv.
Heja, heja det här fixar du! Det ÄR ju kul ju.
 
Nu är jag dock hoppryttare, men det är på pay and jump/ride man ska träna! Jag har glömt banan flera gånger och även missat mållinjen :p:D men det är lite det som är grejen, det spelar ingen roll:bump:
 
Du får tänka att det kommer bli lättare och lättare för varje gång du tar dig ut! Det är läskigt i början och prestationsångesten har en tendens att hålla i sig. För min del är det dock betydligt värre när det gått bra på tävling att ge sig ut nästa gång. Då kickar prestationsångesten in ordentligt. Har mycket lättare att hantera när det går dåligt (ja ja, jag är inte bättre än att jag tjuter som en liten unge där och då, men det är iaf lättare att hitta nytt fokus och få revanschlusta).

Hmm, vette sjutton om jag ens var till nån hjälp :p. Men det blir lättare lovar jag så bara kör på :D!
 
Jag och min häst ska förmodligen börja åka ut på pay and ride/lokala tävlingar snart. Jag vill ju egentligen, men jag är sååå rädd för att misslyckas! :crazy:

Min tränare tycker att vi absolut är redo för att åka ut och testa vingarna, men jag är inte helt övertygad :p Hästen går i en oftast stadig form i alla gångarter och övergångar (även halter om jag inte rider som en kratta). Vi tränar till vardags på ungefär LA-nivå men även skolor och har precis börjat med enkla byten.

Jag hade tänkt börja med LC, men tänk om han blir helt konstig på tävling och inte alls lyssnar på mig, eller blir rädd för domaren tex? Såhär i skrift låter det ju superlöjligt, men jag är bara så rädd att skämma ut mig :o

Det är ju det ni behöver träna på.
Det har hänt förr att häst som klarar tävlingsklassen har för mycket annat att titta på.

Jag var på körtävling med min unghäst i slutet av september. Hästen var väl förberedd för att klara klassen.
Egentligen.
I vanliga fall en väldigt "otittig" häst, han har gått några LC under ryttare på som sämst dryga 62%.
I körningen fick han en bit under 50% (procenten inte helt jämförbara; får man 50% eller över, är det kvalificerande att man får starta nästa klass) eftersom han fick för sig att domarvagnen, en hästlastbil öppen på mitten, var det allra farligaste han någonsin sett.
Så den del av programmet som borde ha skett vid kortsidan vid C, skedde en bra bit längre in på banan.

Jag fick domarkommentaren "du får inte så höga poäng idag pga osäker häst. Bra att du försökte."
Och en kommentar muntligt om "jag hoppas det går bättre för er i precisionen" med ett vänligt leende.

Senaste dressyrstarten vi gjorde, skötte min unghäst utmärkt. En annan unghäst - och någon elvaåring - flög dock mest över hela banan.
De fick de straff de skulle ha, och hästarna blev miljötränade. En 11-åring fick 48% i LC, pga den typen av krångel som du beskriver dig bekymrad över.

Så jag tror inte du behöver vara orolig: om det går tokigt på grund av sådana saker får du dåliga procent men det är inte värre än så.
 
@Tualma Tack! Det där gjorde mig faktiskt lite mer taggad. Shit happens antar jag :p

Jag skulle rida ett KM, LB:1 på vår dåvarande läromästare som gått MSVA med placering. Första gången jag väl skulle starta dressyr "på riktigt". Vi kom näst sist, med cirka 51%, enda anledningen att vi inte kom sist var att den hästen hoppade ut från banan... Det gick undan om man säger så, tanten kunde programmet utantill, tog bettet efter första halten och stack utav helvete och lekte upploppet på Jägersro på diagonalerna. Domarens kommentar "ja.... det märks att hästen tävlat förrut!". :p
 
Sen ska tilläggas också, att när jag väl började starta riktiga dressyrtävlingar, LB:1 och LB:2 så gick jag på 5 starter från c.a 56% till 63%, så även om det blir kaos första gången/gångerna så blir det ju oftast bättre med mer rutin. :)
 
Du ska inte vara orolig att folk tycker att det är konstigt om din häst skyggar för nåt. Det är rätt vanligt och alla som håller på med hästar förstår hur det är. Slappna av och se de första tävlingar som miljöträning.
 
Jag och min häst ska förmodligen börja åka ut på pay and ride/lokala tävlingar snart. Jag vill ju egentligen, men jag är sååå rädd för att misslyckas! :crazy:

Min tränare tycker att vi absolut är redo för att åka ut och testa vingarna, men jag är inte helt övertygad :p Hästen går i en oftast stadig form i alla gångarter och övergångar (även halter om jag inte rider som en kratta). Vi tränar till vardags på ungefär LA-nivå men även skolor och har precis börjat med enkla byten.

Jag hade tänkt börja med LC, men tänk om han blir helt konstig på tävling och inte alls lyssnar på mig, eller blir rädd för domaren tex? Såhär i skrift låter det ju superlöjligt, men jag är bara så rädd att skämma ut mig :o
Att våga misslyckas är också viktigt, det är ju så man lär sig och utvecklas!
 
Jag och min häst ska förmodligen börja åka ut på pay and ride/lokala tävlingar snart. Jag vill ju egentligen, men jag är sååå rädd för att misslyckas! :crazy:

Min tränare tycker att vi absolut är redo för att åka ut och testa vingarna, men jag är inte helt övertygad :p Hästen går i en oftast stadig form i alla gångarter och övergångar (även halter om jag inte rider som en kratta). Vi tränar till vardags på ungefär LA-nivå men även skolor och har precis börjat med enkla byten.

Jag hade tänkt börja med LC, men tänk om han blir helt konstig på tävling och inte alls lyssnar på mig, eller blir rädd för domaren tex? Såhär i skrift låter det ju superlöjligt, men jag är bara så rädd att skämma ut mig :o
Jag var också nervös första gången jag skulle ut och tävla, var därför jag valde Clear Round (fanns inte Pay and Jump eller Pay and Ride på den tiden), kändes bättre att tävla i en sådan klass där det inte var något krav på att bli placerad utan snarare bara bli godkänd.

Hade jag börjat tävla idag, då hade jag bara kastat mig ut i det. Lever lite på måttet - frisk vågat hälften vunnet.
Det var en före detta kollega som sa "Det kan inte mer än gå åt helvete." en gång med inställningen att det inte kan bli värre typ. När jag tänker på det så kan det bara bli bättre om man har den inställningen. Jag är själv en sådan person som hela tiden tror att det värsta kommer ske.

Om du är rädd för att skämma ut dig så kan jag tala om att det sitter i ditt eget huvud. Jag har själv tänkt så vet jag inte om jag hade kommit till start till den där maskeradhoppningen där jag var utklädd till lastbilschaufför, där både jackan och byxorna får en att se ut som en Michelingubbe med raggarhäng...

13412147_1325903257440517_2364423377448905889_o.jpg


Men nä, jag skiter i om folk har åsikter om mig, för det säger mer om dom än vad det säger om mig. Så länge inte jag misshandlar min häst eller något som bryter mot reglerna, då spelar det ingen roll vad som händer. Jag är där för att lära mig bli bättre. Vi måste börja någonstans för att ta oss vidare. Rom byggdes inte på en dag som de säger. ;)

Lycka till du kommer fixa det här. :up:
 
Du har redan fått massor med bra svar tycker jag. Det jag vill tillägga är att har du väl börjat fundera över att det vore kul att testa så ska du göra det! Börja gärna med pay and ride, på lokala tävlingar tyckte jag det kunde vara lite knäckande att alla verkade vara så duktiga när jag började tävla min nya häst i somras :o.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 376
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 102
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 328
Senast: WBanna
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 459
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp