Ska köpa ny häst, men vilken ras/typ🤔?

Nej kanske inte egentligen. Men när jag hört av mig på annonser på hästar (något grövre) runt 150cm så har det ibland varit ett problem. Men beror kanske på att jag nämnt att min sambo är något av en nybörjare även om han ridit mina unghästar utan problem.

Och visst är det så, att en ovan ryttare är behöver en mer viktbärande häst än en van. Dock är min sambo atletisk, väldigt orädd och rider mjukt så även om han är lite ovan nu så kommer han nog snabbt bli en bättre ryttare än vad jag är🤪
Kan du inte gå åt andra hållet? borde finnas fullblod och araber runt 155 höga och de har inte så mycket egen vikt att bära. De bär ju normalt vuxna ryttare. Blir mer hals och allt för samma höjd. Annars äkta Nordsvenskar behöver ju hem och stöd.
 
En mindre lusitano eller en morgan? Lusitano är den bästa terränghäst jag ridit inkl islänningar. Landrover och lamborghini i ett. De morgan jag ser häromkring ser trevliga och mångsidiga ut, och många tränar WE.
kan bara instämma - totalt lusitano frälst ;)
Men min är så himla säker på sina fötter, har kunnat rida på dom mest knögliga ställen och hon kommer säkert fram varje gång. Plus i kanten är att *peppa peppa* har vi haft noll hag skador eller annat sånt. Inte ens små sår förutom att hon blev biten av insekter förre sommaren.
 
Min erfarenhet av kallblod (från fjordisar till bruksnord) om de trivs hemma och förstår sitt jobb. Förståndiga, trevliga och lättsamma. Ridningen och relationerna behöver underhållas

Om de inte trivs. Betongsuggor.

Jag gillar araber. De är lättare att underhålla ridning och hantering i. Bär relativt mycket. Säger vad de tycker, så att man kan ta höjd för det i hanteringen. MEN väl grundridna arber kommer typ aldrig ut på annons.
 
Kallblodstravare? En omskolad är mycket häst för pengarna.
Nordsvensk bruks? Superhärliga för den som trivs på lite grövre hästar. Kan faktiskt bli riktigt fina i ridningen även om dom inte mäter sig med vanliga halvblod.
Haflinger?
Irish cob? Tinker?
Pre?
 
Jag letade ny häst i höstas, hade inga fler krav än att hästen skulle vara snäll och ”bombsäker”. Alltså var ras och allt totalt oviktigt. Jag köpte tillslut ett PRE sto, och jag kan nog säga att det är den mest okomplicerade häst jag träffat. Så mild och ENKEL! Hon bara är och bara gör, samtidigt som hon är pigg och framåt och är jättepeppad på varenda grej vi hittar på på. Hon är bara glad i allt! Det finns ALLTID en broms. Hon är så himla himla snäll bara! Hon är ca 161 cm hög, jag är 171 cm och hon känns trots det väldigt stor att rida. Jag har MYCKET häst under mig, samt hennes gångarter gör att hon känns större. (Jag kommer nog aldrig kunna sitta ner i hennes galopp😅)
 
Jag letade ny häst i höstas, hade inga fler krav än att hästen skulle vara snäll och ”bombsäker”. Alltså var ras och allt totalt oviktigt. Jag köpte tillslut ett PRE sto, och jag kan nog säga att det är den mest okomplicerade häst jag träffat. Så mild och ENKEL! Hon bara är och bara gör, samtidigt som hon är pigg och framåt och är jättepeppad på varenda grej vi hittar på på. Hon är bara glad i allt! Det finns ALLTID en broms. Hon är så himla himla snäll bara! Hon är ca 161 cm hög, jag är 171 cm och hon känns trots det väldigt stor att rida. Jag har MYCKET häst under mig, samt hennes gångarter gör att hon känns större. (Jag kommer nog aldrig kunna sitta ner i hennes galopp😅)
Väldigt fina hästar. Jag gillar ju iberisk. Men en tanke att tänka på att PRE har öppen stambok så dom kan ha mycket olika blod i sig och då vara väldigt annorlunda i typen. Jag känner en del folk med PRE och skulle säga att flera av dessa är väldigt heta hästar. 😁 Så viktigt att man verkligen kollar noggrant när man provrider.

OT: Sen har tyvärr flera av dessa även problem med artros. En 6årig svenskfödd PRE till en kompis hittade dom artros i ryggen och en 5årig (född i Spanien) hittade dom artros i båda bakknän. Så hade jag skulle köpa PRE hade jag röngtnat hela hästen typ 🙈 finns en studie som visar på att lusitano tex har mycket mindre chans att få artros än andra raser av ridhästar.

Bara lite saker att tänka på när man skall köpa häst 😁 nu är jag ju ju team lusitano, all the way. Men en av dom viktigaste sakerna för mig är en frisk hållbar häst som är schysst att rida varje dag och som jag kan lita på. Tror många resonerar likadant. Men kan vara bra saker att ha i åtanke 😁
 
Väldigt fina hästar. Jag gillar ju iberisk. Men en tanke att tänka på att PRE har öppen stambok så dom kan ha mycket olika blod i sig och då vara väldigt annorlunda i typen. Jag känner en del folk med PRE och skulle säga att flera av dessa är väldigt heta hästar. 😁 Så viktigt att man verkligen kollar noggrant när man provrider.

OT: Sen har tyvärr flera av dessa även problem med artros. En 6årig svenskfödd PRE till en kompis hittade dom artros i ryggen och en 5årig (född i Spanien) hittade dom artros i båda bakknän. Så hade jag skulle köpa PRE hade jag röngtnat hela hästen typ 🙈 finns en studie som visar på att lusitano tex har mycket mindre chans att få artros än andra raser av ridhästar.

Bara lite saker att tänka på när man skall köpa häst 😁 nu är jag ju ju team lusitano, all the way. Men en av dom viktigaste sakerna för mig är en frisk hållbar häst som är schysst att rida varje dag och som jag kan lita på. Tror många resonerar likadant. Men kan vara bra saker att ha i åtanke 😁
Så kan det säkert vara. Jag är inte särskilt insatt i spanjorerna alls, utan jag var bara och provred hästar och fastnade för hon jag har nu som råkade vara en PRE. 😅 Sen efter jag köpt henne har jag hört många som säger just att spanjorerna är så enkla och schyssta och bara finner sig i allt, sen om det stämmer vet jag inte, men tittar man på min så är det verkligen så.

Rasen var som sagt inte alls det viktiga för mig, det hade lika gärna kunnat stå ett fullblod eller en fjording i boxen nu, men nuvarande var verkligen den som fick mig att känna mig 100% trygg, samtidigt som hon var pigg och glad och framåt. Men jag har heller inga mer ambitioner än att ha en bästa vän för skogsturer, skulle man satsa högre än så så förstår jag att man gärna vill ha lite mer kött på benen om rasen.
 
Tack för alla bra svar😊!
Har alltid drömt om en isis men har kanske inte riktigt den budgeten som behövs för den typ av häst jag vill ha, så lutar det mer åt ett kallblod eller korsning av nått slag.

Nordsvensk hade ju varit perfekt egentligen men kom på att viktmässigt så bör hästen inte väga mer än ca 550kg (så jag kan köra två hästar i mitt nuvarande släp och bil). Lusitano/PRE är ju också lite av drömhästar men ligger ofta utanför min budget. Men om det dyker upp nån så ska absolut åka och kika☺️
 
Tack för alla bra svar😊!
Har alltid drömt om en isis men har kanske inte riktigt den budgeten som behövs för den typ av häst jag vill ha, så lutar det mer åt ett kallblod eller korsning av nått slag.

Nordsvensk hade ju varit perfekt egentligen men kom på att viktmässigt så bör hästen inte väga mer än ca 550kg (så jag kan köra två hästar i mitt nuvarande släp och bil). Lusitano/PRE är ju också lite av drömhästar men ligger ofta utanför min budget. Men om det dyker upp nån så ska absolut åka och kika☺️
Då är fjordhäst perfekt ju!
 
Tack för alla bra svar😊!
Har alltid drömt om en isis men har kanske inte riktigt den budgeten som behövs för den typ av häst jag vill ha, så lutar det mer åt ett kallblod eller korsning av nått slag.

Nordsvensk hade ju varit perfekt egentligen men kom på att viktmässigt så bör hästen inte väga mer än ca 550kg (så jag kan köra två hästar i mitt nuvarande släp och bil). Lusitano/PRE är ju också lite av drömhästar men ligger ofta utanför min budget. Men om det dyker upp nån så ska absolut åka och kika☺️
De mindre nordsvenskarna ska inte väga mer. Har två mindre ca 150 cm på runt 500kg
 
Jag är ju partisk men givetvis en fjordhäst...... :) Jag skojar lite men kan ju iallfall berätta lite om dem med tanke på vad du vill ha.

En fjordhäst ligger runt 140 cm i genomsnitt skulle jag säga. De jag haft/har är: 138, 140, 145, 142 De känns större då de är viktbärande, även den "lilla".
De ska inte väga mer än 350-450 kg när de är i bästa hullet. Matfixerade men billiga i drift.

De är numer rörliga och lätta (om man håller dem i rätt hull). Pratar man med rätt uppfödare får man dessutom en häst skräddarsydd efter vad man vill ha.....eller, snarare, de vet vad de ska sälja till vilken köpare då de känner sina hästar utantill.

Vi har två lata individer (det är inget andra ser men vi känner) och en som skulle kunna vara en duracellkanin, så även fjordingen har såklart olika förutsättningar.
 
De mindre nordsvenskarna ska inte väga mer. Har två mindre ca 150 cm på runt 500kg
... och min som är hingst och är 158-159 väger bara precis över 600kg (hästen på min profilbild) så det går säkert att hitta en som väger runt 550kg så länge de är i vettigt hull :angel: :)


Har även halvblod men uppskattar verkligen min nordsvensks obrydda och positiva inställning till livet! Kan passa på att skryta lite om honom också eftersom han i helgen vann en onlinetävling - LC:1 på 76.8%, så de går att rida dressyr på också :love:
 
Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för uteridning men också lite träning för tränare men ej tävling. Största problemet som gör mig extra velig är att jag är en mindre ryttare (159 cm) som trivs på mindre hästar/ponnyer men den nya hästen ska också fungera till min sambo som är lång men smal (185cm/ ca 80kg), dock kommer det mest vara jag som rider/tränar. Mitt stall har ganska låg takhöjd så ca 150-155 är egentligen max mankhöjd, även om hästarna mest ska gå på lösdrift.

Hade i princip helt bestämt mig för en islandshäst och men nu efter att ha kikat på några så blir jag ändå osäker. Gillar islänningar då de ofta är trevliga och enkla, robusta. Har ridit på otaliga turridningar och på island men behöver ta lektioner i gångartsridning. Dock är ju islänningar små och hitta de lite större till rätt pris är inte så lätt (har inte så jättestor budget). Och vill verkligen ha en snäll, hyfsat enkel, orädd robust häst som funkar till lite allt möjligt. Och det är ju inte bara jag som vill ha en sån häst direkt🙈

Jag är westernryttare i grunden men skolat om mig till typ akademisk ridkonst. Tränar också WE. Älskar verkligen westernraserna (har förutom appisen haft en quarter och en paint tidigare) men rider inte direkt western längre och sen säljs det så få av dessa raser och de flesta är unga. Många har också enligt mig tränats hårt tidigt och jag oroar mig för skador eller förslitningar.

Inom min gren har många kallblodstravare eller PRE/lusitano. Kallblod är ju så fina, maffiga och ofta hyfsat viktbärande utan att vara för stora. Samt ligger bra i pris. Men jag har nästan aldrig ridit ett kallblod och känner mig helt främmande med den typen/rörelsemönstret. Och känns som de flesta kallblod finns i norr, och där finns inte jag.

För mig är individen det viktigaste men nu blir sökkriterierna så spretiga att jag inte vet vart jag ska fokusera letandet på.

Har nån något råd? Någon ras/typ som jag inte tänkt på?
Jag köpte en welsh cob 2022 (född 2020) och jag är frälst! :love: Jag har aldrig känt så här inför en hästras trots att jag är 43 och sysslat med hästar nästan hela livet. Vilken underbar, underbar ras (eller åtminstone individ!)! Du kan behöva jobba lite på att korta galoppen då många har förhållandevis stora gångarter, men det varierar ju från uppfödare till uppfödare. Du kan också behöva fokusera på att få till en bra inverkan på bett, då de "lätt blir bekväma med tryck" rent generellt, men lyhördhet för lätta tygeltag kan en tränare hjälpa till med om du inte får till det själv.

27.aresskritt.jpg
 
Jag letade ny häst i höstas, hade inga fler krav än att hästen skulle vara snäll och ”bombsäker”. Alltså var ras och allt totalt oviktigt. Jag köpte tillslut ett PRE sto, och jag kan nog säga att det är den mest okomplicerade häst jag träffat. Så mild och ENKEL! Hon bara är och bara gör, samtidigt som hon är pigg och framåt och är jättepeppad på varenda grej vi hittar på på. Hon är bara glad i allt! Det finns ALLTID en broms. Hon är så himla himla snäll bara! Hon är ca 161 cm hög, jag är 171 cm och hon känns trots det väldigt stor att rida. Jag har MYCKET häst under mig, samt hennes gångarter gör att hon känns större. (Jag kommer nog aldrig kunna sitta ner i hennes galopp😅)

Så kan det säkert vara. Jag är inte särskilt insatt i spanjorerna alls, utan jag var bara och provred hästar och fastnade för hon jag har nu som råkade vara en PRE. 😅 Sen efter jag köpt henne har jag hört många som säger just att spanjorerna är så enkla och schyssta och bara finner sig i allt, sen om det stämmer vet jag inte, men tittar man på min så är det verkligen så.

Rasen var som sagt inte alls det viktiga för mig, det hade lika gärna kunnat stå ett fullblod eller en fjording i boxen nu, men nuvarande var verkligen den som fick mig att känna mig 100% trygg, samtidigt som hon var pigg och glad och framåt. Men jag har heller inga mer ambitioner än att ha en bästa vän för skogsturer, skulle man satsa högre än så så förstår jag att man gärna vill ha lite mer kött på benen om rasen.
Jag har lite samma story som dig. 😁 Ingen direkt koll på spanjorer, men tyckte dom var fina. Min kompis hade ett PRE-sto och när jag träffade henne så kom jag på att jag också ville ha en PRE. Slösurfade lite på PRE-annonser på Ehorses för drygt ett år sedan och hittade min drömhäst (stor och grå) i Italien. Så jag blev ju tvungen att nätshoppa, och för snart ett år sedan klev hon av lastbilen här hemma och hon var precis som säljaren beskrev henne. Hon är så snäll och glad och pigg och positiv, sjukt rolig att rida! Ångrar mig inte en sekund att jag köpte en PRE och det finns ingen annan häst som jag skulle vilja byta henne mot. 😍😊

IMG_2834.jpeg
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 052
Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 519
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 299
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp