Ångest och stress inför att gå tillbaka till kontoret

Vill bara skriva av mig lite. Har sjuk ångest- och stresspåslag sen det började bli tal om att slopa restriktionerna och inte klassa covid-19 som samhällsfarlig sjukdom längre. Då kommer jag inte att kunna sitta hemma längre och jobba. Jag avskyr vårt kontors utformning med aktivitetsbaserat arbetssätt, det passar över huvudtaget inte när man har ett handläggarjobb med intensiva telefonkontakter mellan 8-16 varje dag som är krav på att vi ska ha öppet telefonen. Alla undersökningar de har gjort visar att 80 procent som har en handläggarroll tycker att kontorets utformning är en stjälpande snarare än hjälper till i deras arbete. Vi har inga rum vi kan boka och på varje våningsplan finns det fyra rum där man kan sitta enskilt att jobba i på kanske 90 kontorsplatser på varje våningsplan. Efter pandemin har de sagt två dagar per vecka cirka hemma. Jag vill helst slippa det alls med undantag för möten och samarbeten men det kommer jag aldrig att få igenom.

Ser bara framför hur dåligt jag kommer att må av att sitta på kontoret flera dagar per vecka. Vet att fackliga och andra har försökt påpeka detta till ledningen på alla nivåer men de struntar i att större delen av personalen vantrivs och mår dåligt i den miljön. Aktivietsbaserat är ett prestigeprojekt för ledningen. . Enda trösten är att jag planerat att ta tjänstledigt i höst på 40 procent för att plugga och då iallafall kommer från kontoret lite mer. Tar jag min examen så kommer jag förhoppningsvis ha bättre möjligheter att hitta en bra arbetsgivare.

Men måste hitta ett sätt att hantera stressen och ångesten för nu sover jag knappt och känner mig mest förtvivlad. Ville som sagt var bara skriva av mig lite. Känns iallafall bra att jag har en plan för att försöka ta mig till en bättre arbetssituation med en sund arbetsmiljö.
 

Åh, du har mina fullständiga sympatier. Jag kände mig så orolig inför att vi oundvikligen skulle behöva "återgå till det vanliga" att jag började titta på andra jobb. Förstår verkligen inte alla som bott på kontoret sedan 90-talet och till varje pris ska släpa tillbaka alla dit, vare sig vi vill eller inte. Fick ett annat jobb där de länge jobbat mycket hemifrån och ser fördelarna med det.

Om jag vore i din sits skulle jag nog bokstavligen räkna dagarna. Kan det fungera, i och med att du har din plan? Och så verkligen hårdsatsa på det - börja fiska efter potentiellt lämpliga arbetsplatser parallellt med studierna.
 
Åh, du har mina fullständiga sympatier. Jag kände mig så orolig inför att vi oundvikligen skulle behöva "återgå till det vanliga" att jag började titta på andra jobb. Förstår verkligen inte alla som bott på kontoret sedan 90-talet och till varje pris ska släpa tillbaka alla dit, vare sig vi vill eller inte. Fick ett annat jobb där de länge jobbat mycket hemifrån och ser fördelarna med det.

Om jag vore i din sits skulle jag nog bokstavligen räkna dagarna. Kan det fungera, i och med att du har din plan? Och så verkligen hårdsatsa på det - börja fiska efter potentiellt lämpliga arbetsplatser parallellt med studierna.

Tack känns skönt att man inte är helt ensam om tankarna och känslorna. Ibland tänker jag att det bara är onormalt att känna och tänka så här men innan vi flyttade till aktivitetsbaserat så trivdes jag jättebra på kontoret och hade inga problem alls med att vara där. Men det är helt enkelt bara sämsta möjliga arbetsmiljö för de arbetsuppgifter vi har. Gillar egentligen arbetsuppgifterna med att utreda och handlägga men arbetsmiljön förstör det fullständigt för mig.

Ja får göra något sådant att jag räknar dagarna som du skriver och i höst när jag pluggar så får jag se mig om efter annat också. Tack för ditt svar det värmer. :heart
 
Förstår dig helt! Har känt på samma sätt nu inför att våra distansstudier tar slut och då är det ju ändå rätt fritt med högskolestudier, men nej fy jag vill I N T E. Kämpa på och försök se framemot hösten :heart
 
Förstår dig helt! Har känt på samma sätt nu inför att våra distansstudier tar slut och då är det ju ändå rätt fritt med högskolestudier, men nej fy jag vill I N T E. Kämpa på och försök se framemot hösten :heart

Ja jag ska verkligen försöka ha hösten i fokus. Aktivitetsbaserat passar mig så himla dåligt av flera olika skäl och det känns så himla jobbigt just nu.
 
Ja jag ska verkligen försöka ha hösten i fokus. Aktivitetsbaserat passar mig så himla dåligt av flera olika skäl och det känns så himla jobbigt just nu.

Även om det känns som jobbigast nu i början, finns det någon möjlighet att det kommer kännas bättre väl på plats? När det blivit med av en vana igen? Tänker om den vetskapen kan lugna de jobbiga känslorna just nu?
 
Lider verkligen med dig! Har en gång slutat ett jobb där jag trivdes väldigt bra eftersom man gick över till aktivitetsbaserat kontor. Har också ett handläggarjobb där jag antingen pratar i telefon, träffar klienter eller skriver. Man krävde att man skulle plocka ihop sina saker från den arbetsplats man hittat varje gång man skulle iväg på möte för att behöva leta efter en ny plats när mötet var avklarat. För mig skulle det vara ren idioti om jag hade 3-4 möten per dag, och jag undrade hur många arbetstimmar man skulle missa varje vecka för att man behövde hitta någonstans att arbeta.
Min personliga uppfattning är att det är dumsnålt från arbetsgivarens sida. Jag vet att man på fler ställen än min tidigare arbetsplats pratade om att spara pengar på kontorslokaler. Istället får man ut mindre av arbetstagarna som dels har svårt att hitta platser och dels blir störda av varandra.
 
Även om det känns som jobbigast nu i början, finns det någon möjlighet att det kommer kännas bättre väl på plats? När det blivit med av en vana igen? Tänker om den vetskapen kan lugna de jobbiga känslorna just nu?

Vet inte vet bara hur det var innan vi fick jobba hemma, varje dag avslutades med huvudvärk och helt slut, tankeförmågan var slut någon gång vid 14-tiden för att man blev störd av ljud och intryck precis hela tiden. Gick hem och la mig och sov direkt efter jobbet eller gick tidigt varje dag. Då hade jag planer för att skaffa nytt jobb så snart det gick men sen kom pandemin och då ville jag inte chansa på att skaffa nytt jobb just då och nu tror jag bästa planen är att göra klart min examen och sen se mig om efter jobbmöjligheter eller eventuellt plugga en master. Det är nog snarare det som kan hålla mig uppe och få bort lite tankar och ångest att jag kan räkna ner dagarna till jag börjar plugga. Så får försöka fokusera på det.
 
Lider verkligen med dig! Har en gång slutat ett jobb där jag trivdes väldigt bra eftersom man gick över till aktivitetsbaserat kontor. Har också ett handläggarjobb där jag antingen pratar i telefon, träffar klienter eller skriver. Man krävde att man skulle plocka ihop sina saker från den arbetsplats man hittat varje gång man skulle iväg på möte för att behöva leta efter en ny plats när mötet var avklarat. För mig skulle det vara ren idioti om jag hade 3-4 möten per dag, och jag undrade hur många arbetstimmar man skulle missa varje vecka för att man behövde hitta någonstans att arbeta.
Min personliga uppfattning är att det är dumsnålt från arbetsgivarens sida. Jag vet att man på fler ställen än min tidigare arbetsplats pratade om att spara pengar på kontorslokaler. Istället får man ut mindre av arbetstagarna som dels har svårt att hitta platser och dels blir störda av varandra.

Ja det var en mardröm kom man senare på dagen t.ex. hade något läkarbesök eller så på morgonen då fanns det inte plats. Men fick inte gå hem heller en gång fick jag sitta i en soffa med ett lågt bord framför och jobba. Men då drog jag in facket faktiskt, det finns gränser för vad man kan tolerera, jag var helt rasande den dagen. Under pandemin har det anställts mer personal så nu kommer vi att vara fler anställda än det finns kontorsplatser så nu har de väl inget annat val än att faktiskt rotera personalen på kontoret vissa dagar. Men man ska vara på kontoret minst 60 procent av tiden har de sagt.
 
Jag lider med dig! Jag hade inte eller trivts i ett aktivitetsbaserat kontor eller öppet kontorslandskap. Jag vill ha mitt eget kontor med en dörr att stänga om mig. Går det verkligen inte att prata med din chef och förklara hur dåligt du mår av att jobba på kontoret som det är utformat nu? Vad säger chefen när du förklarar hur dåligt du mår av det?

Lyssnar det inte så byt jobb eller plugga eller gör något annat. Du kan inte ha det så på jobbet.
 
Jag lider med dig! Jag hade inte eller trivts i ett aktivitetsbaserat kontor eller öppet kontorslandskap. Jag vill ha mitt eget kontor med en dörr att stänga om mig. Går det verkligen inte att prata med din chef och förklara hur dåligt du mår av att jobba på kontoret som det är utformat nu? Vad säger chefen när du förklarar hur dåligt du mår av det?

Lyssnar det inte så byt jobb eller plugga eller gör något annat. Du kan inte ha det så på jobbet.

Som jag skrev tidigare både facket och typ hela enheten har försökt påpeka detta för det är inte bara jag som mår dåligt av detta men det är som att tala för döva öron. Beslutet kommer uppifrån och kommer inte att ändras. Tror inte enhetscheferna har någon makt över detta. Ja min plan är att plugga och sen söka mig vidare så om ett år med examen i min hand så kommer jag att ha helt andra möjligheter att söka intressanta jobb. Det känns bra iallafall att ha planen! :) Men funderar på om jag inte borde söka hjälp för eländet som jag har det nu kan jag inte ha det. Vill absolut inte bli sjukskriven men kanske nån kurator eller psykolog för att hitta strategier att hantera det. Kan ju inte ha det så att jag inte sover för då kommer jag bli sjuk på riktigt av detta.
 
Vet inte vet bara hur det var innan vi fick jobba hemma, varje dag avslutades med huvudvärk och helt slut, tankeförmågan var slut någon gång vid 14-tiden för att man blev störd av ljud och intryck precis hela tiden. Gick hem och la mig och sov direkt efter jobbet eller gick tidigt varje dag. Då hade jag planer för att skaffa nytt jobb så snart det gick men sen kom pandemin och då ville jag inte chansa på att skaffa nytt jobb just då och nu tror jag bästa planen är att göra klart min examen och sen se mig om efter jobbmöjligheter eller eventuellt plugga en master. Det är nog snarare det som kan hålla mig uppe och få bort lite tankar och ångest att jag kan räkna ner dagarna till jag börjar plugga. Så får försöka fokusera på det.
Ja, det låter verkligen inte roligt. Förstår också att du inte ville byta jobb just då!
 
Jaha nu är det väl bara att se fram emot huvudvärk och extrem trötthet minst tre dagar i veckan efter den 9 februari. Får lägga om mina träningsplaner för det kommer inte att fungera att gå och träna efter jag varit på kontoret. Sen är det väl bara en tidsfråga innan man drar hem covid till min sambo i högriskgrupp som bonus på det för om de lyfter alla restriktioner så kommer ju folk generellt att tycka nu är det över nu kan vi göra som vi vill. Dessutom kan vi nog se fram emot mot en väldigt arbetsintensiv period gissar att covid kommer att få ytterligare spridning nu om alla restriktioner lyfts och de som är kvar får jobba ännu mer.

Ursäkta mitt negativa jag men denna tråden har jag skapat för att få skriva av mig all frustration och ångest som jag har inför detta.
 
Jahapp min arbetsgivare var ju snabba iallafall klockan 9 kom det ett mail med dagar och tider när man måste infinna sig på kontoret.Men något annat var ju inte förväntat heller. Utrymme för dialog? Hell no. De kör på beordring enbart. Undrar hur de tror att de ska kunna behålla medarbetare med den ledarstilen?
 
Jahapp min arbetsgivare var ju snabba iallafall klockan 9 kom det ett mail med dagar och tider när man måste infinna sig på kontoret.Men något annat var ju inte förväntat heller. Utrymme för dialog? Hell no.

Vi går nog tillbaka till så som det var en period i höstas. På kontoret två fasta dagar i veckan och resterande väljer man själv. Det är så skönt att ha en chef som inte bryr sig om var man jobbar bara man gör sitt jobb. Han vill däremot att vi träffas när det är möten för det blir bättre möten då. Jag håller med om det. Men jag har inte hört något än. Men det kommer väl under dagen.
 
Vi går nog tillbaka till så som det var en period i höstas. På kontoret två fasta dagar i veckan och resterande väljer man själv. Det är så skönt att ha en chef som inte bryr sig om var man jobbar bara man gör sitt jobb. Han vill däremot att vi träffas när det är möten för det blir bättre möten då. Jag håller med om det. Men jag har inte hört något än. Men det kommer väl under dagen.

Skönt med en chef som litar på att ni utför ert jobb och tar ansvar. Att allt har fungerat jättebra i drygt två år nu hos oss verkar inte spela någon roll alls.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp