Bukefalos 28 år!

Anlägga ridbana på våt mark

T

thalia7

Jag har flyttat till en ny gård med min sambo och vi har just ordnat med hagar etc till alla hästarna..

marken här är antingen full av stora stenar eller lite väl våt mark, inte sumpig men ändå våt och trampas snabbt upp

Den enda vettiga platsen för en paddock är en nuvarande liten hage på ca 50 meter ggr 35 meter, det är dike mitt i som jag naturligvis då måste få bort, samt att det finns ett dike längs ena kortsidan utanför hagen.

Den är inte sumpig men det är ändå mark som är lite våt..

Hur kan jag få en vettig paddock av den marken? jag behöver inte kanon underlag, jag varken tränar mkt eller många hästar eller så, men jag vill ha en plats att rida på förutom i skog och mark, som här ju finns gott om..

Någon som kan hjälpa mig med lite råd och tips?
 
Sv: Anlägga ridbana på våt mark

Rensa upp dikena och om det behövs t ex det i mitten täckdika d v s lägg rör som sedan täcks. För den här marken ska hålla så måste det till ett ordentligt underarbete. Med bärlager och dränering troligen även matta innan själva banunderlaget läggs på.
 
Sv: Anlägga ridbana på våt mark

tack för så snabbt svar...

hade tänkt ordna fyllnadsmaterial och få påkört och sen¨" jämna" till och sen mer fyllnad och jämna till, sen sten typ makadamm, sen grus och stenmjöl..

Den behöver inte bli finfin, men den ska ju inte gå " isönder" heller..

kan det gå?

Den kommer då komma upp över marknivå så jag tror inte mer dränering behövs då? paddocken ska klara att jag rider ca 7 timar i veckan på den bara och inte när det regnar för då kommer jag att rida ut istället..

âr tacksam för alla råd jag kan få...
 
Sv: Anlägga ridbana på våt mark

Det kan hålla med det är svårt att säga när man inte ser marken och inte vet hur vattensjuk den är/blir. Bästa rådet är nog att konsultera någon som jobbar med markarbete och be dem titta på marken hur den är. Man behöver veta markens beskaffenheten (vad den består av som jord, lera, grus, sten o s v) men också hur mycket vatten det finns i närheten och hur långt det är till grundvatten där ni tänker ha ridbanan.
 

Liknande trådar

Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 365
Senast: ufot
·
Anläggning I brist på vettiga uterittsmöjligheter (och att de som finns bara minskar och minskar) så har jag en tid lekt med tanken att dra ett...
2
Svar
25
· Visningar
2 914
Senast: Gabby_Ossi
·
Anläggning Jag kommer till våren anlägga en ordentlig ridbana men då marken där den tilltänkta banan ska vara är förbunden med EU bidrag som löper...
Svar
1
· Visningar
912
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 512
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp