Bukefalos 28 år!

Anmäla eller inte?

Zantha

Trådstartare
Om ni hade en granne vars hund kom lös och hoppade på er hund för andra gången, skulle ni göra en polisanmälan då eller är det mer rätt att med god grannsämja försöka lösa det hela?

Båda gångerna har det varit den påhoppade hunden som har blivit skadad, sista gången mer allvarligt med tre dagars vistelse på djursjukhus.
Ägarna till den attackerande hunden har betalat utan protester.

"Räcker" det med ett löfte från grannarna att de ska hålla hunden kopplad alltid eller blir det mer på allvar och på riktigt om de får ett föreläggande om det från polisen? Glöms ett löfte bort efter fyra månader..? "det har ju gått så bra nu så han kan gå lös ut till bilen" eller hur hade ni känt?

/Vilsen, hjälp mig rätt..
 
Sv: Anmäla eller inte?

Jag är rädd om grannsämjan och hade nog försökt lösa det den vägen, till en början.
 
Sv: Anmäla eller inte?

Det beror på några olika saker...
1. Brukar hunden komma lös med jämna/ojämna mellanrum?
2. Inser ägarna det allvarliga i det som hänt?
3. Är hunden "farlig för omgivningen?

Personligen hade jag börjat med att prata med ägaren, lugnt och sansat och förklarat min rädsla! Påtalat det strikta hundägaransvaret, riskerna för dyra veterinär-räkningar från andra hundägare OCH risken för polisanmälan.

Om ägarna "skiter i allt" och inte inser vilka risker som föreligger utan ser oförstående ut och tycker att "det är väl inte så farligt", då hade jag anmält! För mina egna hundars säkerhets skull!

/Swat
 
Sv: Anmäla eller inte?

Hunden har haft dessa "problem" med andra hundar sedan mycket ung ålder.
Ägarna är väl medvetna om det. De sökte hjälp redan förra gången hunden kom lös och gjorde skada för drygt ett halvår sedan, hos någon "hundpsykolog". Nu vid senaste händelsen så var den lös ute på tomten och smet därifrån.

Det är typen av hund som inte går att bryta om den har inlett attacken, sparkar och slag bekommer den inte. Enda sättet är att hänga upp den så den inte får någon luft.

Den har även gett sig på andra hundar, tror dock inte att dessa blev skadade.

Mvh
 
Sv: Anmäla eller inte?

Hmmm... Jag är mån om grannsämjan men jag är BETYDLIGT mer mån om mina hundars hälsa!!

Om du mer eller mindre "vet" att det kommer hända igen, då hade jag pratat med polisen och bett dem åka ut och prata med grannarna!
Du behöver inte göra en officiell anmälan för detta. Du kan ringa 11414 och be att få prata med ex. yttre befäl och förklara vad som hänt och att du är orolig för vad som kan komma att hända.

Med lite tur skickar han ut en hundpatrull som tar ett samtal med grannen och förklarar vad lagen säger och vilket ansvar alla hundägare har och vad som kan hända om man inte tar sitt ansvar.

/Swat
 
Sv: Anmäla eller inte?

Kommer den lös så kommer det hända igen.. Om det just då råkar komma en hund.. Eller "fel" hund.

Har skickat ett pm till dig om det med polisen och lite annat..

Mvh
 
Sv: Anmäla eller inte?

Grannsämja i all ära men för mina hundars, min egen och även för grannens hunds skull så är nu anmälan gjord.

Har ju iallafall fördelen att bo på landet så det är några hundra meter mellan våra hus.. Så vi behöver ju inte träffas för kallprat vid postlådor och soptunnor;)

Mvh
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej. Vad jan jag göra med min unghund (tik) hon har vid 1 år ålder börjat attackera vissa andra hundar. Först grannens hund som alltid...
Svar
2
· Visningar
1 462
Senast: Nota
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 946
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Kloka buke, jag behöver era tips och råd. Jag har en granne som går med sin franska bulldog lös trots att den inte lyssnar på husse...
2
Svar
31
· Visningar
3 760
Senast: Sel
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 708
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp