Bukefalos 28 år!

Anmäla till soc

förvirrad

Trådstartare
En familj jag känner är mycket dysfunktionell. Redan i somras var jag mycket orolig för tonårsdottern. Den senaste tiden har oron ökat. Nu har jag kommit till en nivå där jag funderar på att kontakta soc. Flickan mår inte bra och stödet hon får från föräldrarna är obefintligt eller snarare driver de henne till att må ännu sämre.
Eftersom det här är människor jag tycker om så vill jag, om jag kontaktar soc, vara anonym. Hur fungerar det? Jag vet att jag inte kan säga mitt namn men de kan väl antagligen se mitt telefonnummer om jag ringer dit. Skrivs det i så fall ner? Ska jag skriva ett brev och skicka till dem eller mail från anonymt konto?
Jag är medveten om att en anonym anmälan inte är lika trovärdig som en icke anonym.
 
En familj jag känner är mycket dysfunktionell. Redan i somras var jag mycket orolig för tonårsdottern. Den senaste tiden har oron ökat. Nu har jag kommit till en nivå där jag funderar på att kontakta soc. Flickan mår inte bra och stödet hon får från föräldrarna är obefintligt eller snarare driver de henne till att må ännu sämre.
Eftersom det här är människor jag tycker om så vill jag, om jag kontaktar soc, vara anonym. Hur fungerar det? Jag vet att jag inte kan säga mitt namn men de kan väl antagligen se mitt telefonnummer om jag ringer dit. Skrivs det i så fall ner? Ska jag skriva ett brev och skicka till dem eller mail från anonymt konto?
Jag är medveten om att en anonym anmälan inte är lika trovärdig som en icke anonym.
Jag vill minnas att @Görel nån gång har sagt att de inte får spara uppgifter som telefonnummer och sånt om du gör en anonym anmälan.
Om inte annat så kan du väl ringa från mobilen och dölja ditt telefonnummer.
 
Jag vill minnas att @Görel nån gång har sagt att de inte får spara uppgifter som telefonnummer och sånt om du gör en anonym anmälan.
Om inte annat så kan du väl ringa från mobilen och dölja ditt telefonnummer.

Stämmer!

Det finns minst en kommun som blivit knäppta på näsan av JO för att de sparat telefonnummer.

Man ska dölja numret, inte presentera sig, och helst inte tala om hur man har kontakt med familjen. Finns de som tagit emot anmälan och skrivit "mammas bästa vän" eller liknande i anmälan som gjort att det är lätt att identifiera anmälaren även fast denne inte uppgett sitt namn:banghead:
 
En familj jag känner är mycket dysfunktionell. Redan i somras var jag mycket orolig för tonårsdottern. Den senaste tiden har oron ökat. Nu har jag kommit till en nivå där jag funderar på att kontakta soc. Flickan mår inte bra och stödet hon får från föräldrarna är obefintligt eller snarare driver de henne till att må ännu sämre.
Eftersom det här är människor jag tycker om så vill jag, om jag kontaktar soc, vara anonym. Hur fungerar det? Jag vet att jag inte kan säga mitt namn men de kan väl antagligen se mitt telefonnummer om jag ringer dit. Skrivs det i så fall ner? Ska jag skriva ett brev och skicka till dem eller mail från anonymt konto?
Jag är medveten om att en anonym anmälan inte är lika trovärdig som en icke anonym.

Jag som jobbar med att ta emot sådana anmälningar föredrar absolut att man ringer istället för att skriva, för då kan jag få tillfälle att ställa frågor.

Vi är skyldiga att hantera en anonym anmälan på samma sätt som en oanonym. Vi uppskattar de som vågar ta barnens parti och kontakta oss, oavsett relationen till barnens föräldrar.
 
#31# och slå sedan numret..

Men är det goda vänner kanske du kan börja med att prata med dem? :)

Passar på att låna ett hörn för ett litet sidospår... Om man slår #31# före numret när man ringer från mobil, är ens nummer alltid osynligt då? Även för diverse "vem ringer"-appar etc?
 
Passar på att låna ett hörn för ett litet sidospår... Om man slår #31# före numret när man ringer från mobil, är ens nummer alltid osynligt då? Även för diverse "vem ringer"-appar etc?

Ja det skulle jag tro!
 
@Görel varför ska man dölja numret? Den måste väl räcka att den som tar samtalet inte skriver ner numret.

När jag gjorde en orosanmälan sa jag Hej jag heter mandalaki och jag vill vara anonym.

Med det menade jag förstås att det var ok för mig om killen i andra änden hörde mitt namn, men det fick inte stå i några papper. Och han måste ha fattat för han svarade Ok, då glömmer jag att jag hört ditt namn.
 
@Görel varför ska man dölja numret? Den måste väl räcka att den som tar samtalet inte skriver ner numret.

När jag gjorde en orosanmälan sa jag Hej jag heter mandalaki och jag vill vara anonym.

Med det menade jag förstås att det var ok för mig om killen i andra änden hörde mitt namn, men det fick inte stå i några papper. Och han måste ha fattat för han svarade Ok, då glömmer jag att jag hört ditt namn.

Då gjorde han egentligen fel för om personen som anmäler uppger sitt namn så måste vi skriva in det i anmälan. Det korrekta är att informera om det och fråga anmälaren om vi ska lägga på och göra ett nytt försök.

Man måste inte dölja numret, det får inte noteras om anmälaren inte uppger det, det är för sin egen trygghets skull man kan dölja det.
 
@Görel varför ska man dölja numret? Den måste väl räcka att den som tar samtalet inte skriver ner numret.

När jag gjorde en orosanmälan sa jag Hej jag heter mandalaki och jag vill vara anonym.

Med det menade jag förstås att det var ok för mig om killen i andra änden hörde mitt namn, men det fick inte stå i några papper. Och han måste ha fattat för han svarade Ok, då glömmer jag att jag hört ditt namn.
Man bör inte nämna sitt namn om man vill anmäla anonymt.
 
Då gjorde han egentligen fel för om personen som anmäler uppger sitt namn så måste vi skriva in det i anmälan. Det korrekta är att informera om det och fråga anmälaren om vi ska lägga på och göra ett nytt försök.

Man måste inte dölja numret, det får inte noteras om anmälaren inte uppger det, det är för sin egen trygghets skull man kan dölja det.
Nytt försök? Smart lösning. :D

Min egen trygghet skulle jag aldrig fundera över i det sammanhanget, jag skulle lita på socmänniskan.

Tack för info!
 
En familj jag känner är mycket dysfunktionell. Redan i somras var jag mycket orolig för tonårsdottern. Den senaste tiden har oron ökat. Nu har jag kommit till en nivå där jag funderar på att kontakta soc. Flickan mår inte bra och stödet hon får från föräldrarna är obefintligt eller snarare driver de henne till att må ännu sämre.
Eftersom det här är människor jag tycker om så vill jag, om jag kontaktar soc, vara anonym. Hur fungerar det? Jag vet att jag inte kan säga mitt namn men de kan väl antagligen se mitt telefonnummer om jag ringer dit. Skrivs det i så fall ner? Ska jag skriva ett brev och skicka till dem eller mail från anonymt konto?
Jag är medveten om att en anonym anmälan inte är lika trovärdig som en icke anonym.

Om du tycker om familjen såpass, varför ska du då anmäla anonymt till soc??
Då är det väl bättre att prata med familjen, erbjuda stöttning ?
Mår dottern dåligt är det bup som ska kontaktas i första hand, inte soc

Varför jag reagerar är för att jag har bara sett saker bli värre när soc kopplats in specifikt när det varit anonyma anmälningar. Det finns många andra sätt att gå än att anmäla anonymt. Far hon illa, anmäl men stå för det du gör isf.
 
Och det kommer alltid fram vem som anmält även om det är en anonym anmälan, för sanningen kommer alltid frams specifikt när det gäller folk man umgås med.
 
Det finns alltid en mänsklig faktor, så om jag själv skulle anmäla någon anonymt skulle jag se till att jag ringde från skyddat nummer.
Ja, jag inser allt att den mänskliga faktorn kan tabba sig ibland.

När jag ringde var jag nog inte tillräckligt rädd om min identitet, helt enkelt. Därför var jag inte supernoga. Det gällde en familj jag varit hemma hos i ett givarsammanhang, jag blev chockad över misären jag hamnade i. Därför ringde jag soc och sa att mamman var i stort behov av boendestöd - minst.

Ett litet tag senare träffade jag mamman igen, skulle ge lite mer grejer. Då talade jag om för henne att jag ringt soc och bett att de skulle hjälpa henne med t ex boendestöd, och hon blev faktiskt tacksam. Och jag slapp att hon behövde bli arg på mig om hon lade ihop två och två och tyckte att jag gått bakom ryggen på henne.
 
Om du tycker om familjen såpass, varför ska du då anmäla anonymt till soc??
Då är det väl bättre att prata med familjen, erbjuda stöttning ?
Mår dottern dåligt är det bup som ska kontaktas i första hand, inte soc

Varför jag reagerar är för att jag har bara sett saker bli värre när soc kopplats in specifikt när det varit anonyma anmälningar. Det finns många andra sätt att gå än att anmäla anonymt. Far hon illa, anmäl men stå för det du gör isf.
Jag har gjort orosanmälan och varit anonym, och det har varit personer nära mig. :O
Varför jag inte anmälde som mig själv var för att jag trodde de skulle känna att de inte skulle kunna be mig om hjälp då.
De har aldrig nämnt att de har fått en orosanmälan. Kommer frågan svarar jag ärligt.

Man kan vara där och stötta men i familjer där det gått överstyr, kan det vara svårt att nå fram. Man kan stötta/prata/avlasta/betala veterinärräkningar/köpa mat hur mycket som helst.
En person som mår så dåligt att familjen mår dåligt av det, ser inte alltid att deras problem går ut över barnen. En alkoholist erkänner aldrig att den är alkoholist och upplever sig kanske inte heller som onyktra runt barnen?
Jag har blivit väldigt väl bemött i de två fall jag gjort anonym orosanmälan.
Familjerna har fått oerhört bra hjälp och stöttning från social, läkare och kuratorer. Samt fått svindyra behandlingar de inte hade kunnat lösa själva!
Finns det bara pengar i kassan, så fungerar systemet fantastiskt bra.
Troligen har resurserna inte funnits i din kommun? Det är ju jättetrist. Och tyvärr en politisk fråga... :(
 
Och det kommer alltid fram vem som anmält även om det är en anonym anmälan, för sanningen kommer alltid frams specifikt när det gäller folk man umgås med.

¨Förtydliga dig, hur går det till? När den som tar emot anmälan inte noterar namn, nummer, relation eller ens om det är en man eller kvinna?

Folk brukar gissa, men det är inte alltid som de gissar rätt. Om jag tagit emot ett samtal och vet att anmälaren är en man medan de som blivit anmälda är övertygade om att det är en kvinna.
 

Liknande trådar

K
Hästmänniskan *Skriver under anonymt nick då detta är känsligt för mig* Jag ringde för ett år sedan till kommunens djurskyddsinspektör och gjorde...
Svar
11
· Visningar
2 480
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp