anna wahlgren/profylax/föda utan smärta??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Santa

Trådstartare
har suttit och bläddrat i Barnaboken och läst AWs beskrivningar av hur man ska kunna föda utan smärta mha profylax. Är det någon här som testat och tycker att det funkar? Är det en så säker metod att den funkar på alla eller blir det smärtfritt för dem som det ändå skulle haft lätta förlossningar??
 
Sv: anna wahlgren/profylax/föda utan smärta??

Minnet är bra men kort.
Profylax är väl att andas genom värkarna?
Tja jag andades helt rätt enligt Bm, och det hjälpte massor - men smärtfritt - nä dream on.
Jag tyckte gasen var vidrig, provade akupunktur - om det funkade - vem vet, dom sterila kvaddlarna var dunderbra - rekommenderas.
 
Sv: anna wahlgren/profylax/föda utan smärta??

Annvände andningsteknik, endast, som smärtlindring i min första förlossning och tyckte att det hjälpte mycket. Inte minst fick man något att fokusera på när värkarna kändes evighetslånga. Vet inte om det var "riktig" profylax. Det var avslappningsandning som jag hittat i en bok.
På min andra förlossning hade jag inte övat andning innan och var för trött, tappade bort mig. Kunde inte konsentrera mig. Använde lustgas som hjälpte en del.
Alltså för mig var den första förlossningen "lättast". Vet inte om det berodde på profylax eller andra faktorer. Men jag tror aldrig det skadar att prova i alla fall. Funkar det inte för dig så finns det ju annan smärtlindring. Glöm inte att öva en del innan så att din kropp "känner igen" profylaxen och kan slappna av.
 
Sv: anna wahlgren/profylax/föda utan smärta??

Tränade ingen profylax innan men jag kan också varmt rekomendera kvaddlarna MEN att få dem gjorde något grönjävligt ont, bara ett par sekunder, men fyf*n vad ont det gjorde :crazy: :eek:
 
Sv: anna wahlgren/profylax/föda utan smärta??

Ja det var ILLVRÅL men sen var det såååå skönt.
 
Sv: anna wahlgren/profylax/föda utan smärta??

Ja, det funkade verkligen toppen, men jag vet inte om jag skulle våga ta dem igen, tyckte att dessa gjorde ondare än hela förlossningen :eek: .. Men vissa tycker ju att det bara känns som två vanliga sprutor så vi är väll alla olika,,, men funkade bra, det gjorde de iaf :p
 
Sv: anna wahlgren/profylax/föda utan smärta??

Tror inte att man kan föda helt utan smärta egentligen...

Profylax/andningsteknik är ju lite mer ett sätt att ta kontroll över det okontrollerbara...Har själv fött 7 barn varav endast det första med smärtlindring...

De andra har jag på egen hand försökt att ta mig igenom med hjälp av att slappna av mitt i smärtan...



Barnen har kommit ut, smärtupplevelsen har varit väldigt varierande, men det har aldrig någonsin känts som en "peace of cake"...försökt att tänka:"snart är det över", och försökt att inte spjärna emot...


Ont gör det, man dör, liksom...men, å andra sidan, man överlever trots allt...Tror inte att det finns så mkt att göra så mkt åt, annat än att försöka slappna av o ta sig igenom det...

Lönen är barnet....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 144
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Jag har genom livet och flera flyttar släpat med mig ett gäng gamla dagböcker från när jag var ung. Ibland har jag funderat på vad jag...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 638
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 054
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp