Another transport

emma-vsm

Trådstartare
Jag ska, förhoppningsvis, någon gång inom rimlig framtid köpa ett nytt (begagnat) släp. Behöver hjälp med tips!
Jag kör nu en enaxlad dalavagn som är typ 15 år gammal.

Jag vill ha en boogie, med bra ventilation och som är enkel att hantera när man lastar och kör mycket själv. Gärna med sadelkammare. Min häst är ganska stor (hög) men Dalavagnen är å andra sidan inte särskilt stor och den har funkat hittills.

Jag har en V70 med Max släpvagnsvikt på 1800 kg och jag har utökat b-körkort.

Vad ska man tänka på? Sist jag köpte släp var jag tonåring och då var det föräldrarna som tog alla beslut (sånna här grejer ger mig lätt beslutsångest, mycket pengar och något man ska trivas med i många år).

Finansiering är väl det lilla problemet men kan tänka mig att jag kommer kunna lägga runt 30 000 kr.

Tacksam för alla åsikter!
 
Jag har en böckmann. Tycker den bra och rymlig. En av hästarna är en stor häst (nästan 180 i manken) som får bra plats i den. Många andra känns lite tajta på längden eller hur man ska säga. Köpte min ny och dem är väl ganska dyra. Jag hade kanske satsat på en boj eller ngt lättare släp med aluminiumgolv. Vet många som är nöjda med Ume släpet också. Vet inte alls hur dem ligger i pris men en kompis köpte ett beg som var himla praktiskt. Dels var det stooor plats (hade plockat ut mellanväggen) sen hade h*n en gliddörr fram till sadelkammaren så h*n behöver inte gå ur släpet för att hämta sadel och träns utan kan göra allt i släpet. Det tyckte jag verkade himla smidigt, spec om man åker själv så kan man göra färdigt sig själv och hästen inne i släpet utan att behöva tex binda upp hästen utanför när man ska sadla eller bli smutsig om man måste byta om innan man gör vid hästen tex på tävling. :)
 
Om jag skulle köpa en beg hästtransport med sadelkammare så hade det varit antingen en brenderup eller en thule. Dvs släp med bra ventilation och sadelkammaren i fronten och inte i släpet så som t ex böckmann har.
har du en 15" kr extra att lägga så finns det också många begagnade startrailer ringo star och xr3000 I den prisklassen. Väldigt stora och luftiga släp :).

boj har också flera med bra sadelkammare men är inte helt imponerad av vissa av deras lösningar.
 
Om man är på tävlingar/träningar kan man glutta lite också. Kanske inte kliva in i släpen ;) men kika lite extra för att få en uppfattning vad som verkar passa bra för en själv. Och gärna åka till en återförsäljare som har många olika släp och märken på lager. Bara för att klämma och känna efter :)

De flesta har både för och nackdelar beroende på vad man har för krav.

Personligen ville jag ha ett släp med sadelkammare, det skulle vara stabilt för hästen att stå i och att köra och ha trevliga lösningar. Behövde absolut inte vara flashigt/pråligt eller överutrustat. Basic ren standard räckte för mej bara det var hästvänligt.

(Köpte ett Böckman Duo sen och är mkt nöjd.)
 

Liknande trådar

Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 459
Senast: HannaZ
·
Utrustning Vår gasdrivna subaru har förmodligen tackat för sig och det är antagligen dags att titta på ny dragbil. Om man vill ha något som är i...
Svar
8
· Visningar
1 131
Senast: Gnapp
·
Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 094
Senast: Bison
·
Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 026
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp