Bukefalos 28 år!

Ansluta till fiber?

bettysmatte

Trådstartare
I min lilla by finns en "fiberförening". De kommer att ha stormöte den 26 september för att informera om vad det innebär att ansluta till fiber. Men innan dess har jag funderingar. Har förstått att kostnaden kommer att ligga på ca 15000-20000 kr/hushåll för att ansluta. Men sedan då? Jag kan ju knappast tänka mig att det kommer att bli gratis telefon, TV och internet bara för att man är ansluten. Vad ligger en "typisk" månadsavgift på? I nuläget lägger vi ca 8000 kr/år på telefon, internet och bredband (via telefonjacket) och jag funderar på om fiber skulle vara något att satsa på i stället? Någon som har lite koll?
 
Sv: Ansluta till fiber?

Vi fick bredband när kommunen drog förbi med det, kostade inte lika mycket som för er dock. Jag tror att våran anslutningskostnad låg på 7500 eller nåt och kommunen kunde lägga det på några månadsfakturor så man slapp ta allt på en gång.

Just nu betalar vi drygt 500 i månaden för bredband + en massa kanaler som vi aldrig ser :crazy: Tror att vi fortf. betalar av anslutningsavgiften, utan den skulle det vara billigare. Vi har inte heller billigaste bredbandstypen, vi har en extrasnabb.

Klart du ska ha fiber! Inte bara för nuet - jag är övertygad om att man ökar värdet på huset också. I framtiden kommer alla hus att ha fiber och det blir konstigt att vara utan.
 
Sv: Ansluta till fiber?

Jag hade lätt valt kostnaden för att få fiber.
Är också övertygad att det är ett stort + om det finns om ni får för er att flytta i framtiden.
 
Sv: Ansluta till fiber?

I förrgår grävde de förbi min tomt med slangen :)

Jag är alltså med i en (ekonomisk) fiberförening. Vi har precis haft extra möte och bestämt att höja insatsen till 10.200 och det är hela kostnaden. Från början låg det på 15.000 men många medlemmar och en bra upphandling har sänkt priset. Vi kör ByNets koncept.

Vi kommer att betala 350 kr/månad för TV, telefon och bredband. Insatsen betalas med två fakturor på 5.000 under hösten (de 200 betalades när vi gick med i föreningen). För mig innebär det ingen dramatisk förändring prismässigt eftersom jag har låga telefonräkningar och ingen TV.

För min del var det ändå ingen tvekan. Kopparledningen hit är i dåligt skick och kommer inte att underhållas!!
När den ramlar ner blir jag utan telefon eftersom mobilnätet är uselt vid huset. Dessutom höjder det värdet på huset på samma sätt som t.ex. ett takbyte eller tilläggsisolering skulle göra.

Det finns gott om föreningar som gjort den här resan. Säkert kan du hitta dem via bekanta eller genom sociala medier?
 
Sv: Ansluta till fiber?

Hur kan man få reda på om det kan vara aktuellt med fiber inom en snar framtid??

Jag kan idag få ADSL i den spektakulära hastigheten 6 mbit/sekund, så jag är ganska angelägen om att få något bättre så småningom ;)
 
Sv: Ansluta till fiber?

Hur kan man få reda på om det kan vara aktuellt med fiber inom en snar framtid??

Jag kan idag få ADSL i den spektakulära hastigheten 6 mbit/sekund, så jag är ganska angelägen om att få något bättre så småningom ;)

konceptet är att folket i byarna själva tar tag i det. Det sker i hela landet.

Antingen genom en redan existerande lokal utvecklingsgrupp, en bygdegårdsförening eller annat. I mina trakter var det Centerpartiet som drog igång och samlade folk till informationsmöten. Sedan startas en ekonomisk förening. När man har tillräckligt många medlemmar gör man en kalkyl och söker medel hos länsstyrelsen/post o telestyrelsen.

En av de större aktörerna är just ByNet (bynet.se)

Vi sökte i februari och fick pengar beviljade till 70% av kostnaden. Just nu grävs slang i byarna. Så småningom blåser man in fiber i slangen och in på respektive tomt. Grävningen på den egna tomten bekostar man själv (hos oss finns några grävare i mindre format som kommer att göra de flesta tomt-grävningarna)men föreningen står för uppsättning av den tekniska utrustningen.
 
Sv: Ansluta till fiber?

Vi är också på gång i vår by. Föreningen har funnits ett år drygt, vi har bidrag beviljade men det går långsamt tycker jag, enligt den första tidplanen skulle vi ha varit klara redan nu i sommar. Nu blir det knappast före vintern. Idag har vi ADSL så jag ser fram emot att kunna fimpa såväl detta som fast telefoni när fiberanslutningen är klar. Självklar framtidssatsning tycker jag. Fast visst, jag tror knappast att detta är enda tåget, grannarna som inte gick med den här gången kommer säkert kunna ansluta ändå vartefter.
 
Sv: Ansluta till fiber?

Vi har inte ens kommunalt vatten, så jag kan nog räkna med att det lär dröja med fiber XD
 
Sv: Ansluta till fiber?

Fast det är två HELt skilda saker.

Det ena är en kommunal angelägenhet.
Det andra borde ni i bygden gå samman om och fixa själva.

Fast i det projektet som pågår här hos oss verkar kommunen vara inblandad på något sätt. Det står nämligen på inbjudan till stormötet att en "representant från kommunen kommer att finnas på plats".

Jag har blivit rätt nyfiken på det hela och har bestämt mig för att i första hand mejla mina frågor (månadskostnad, tidsplan, etc) till föreningen, och redan nu få lite mer kött på benen.
 
Sv: Ansluta till fiber?

Vi är också på gång i vår by. Föreningen har funnits ett år drygt, vi har bidrag beviljade men det går långsamt tycker jag, enligt den första tidplanen skulle vi ha varit klara redan nu i sommar. Nu blir det knappast före vintern. Idag har vi ADSL så jag ser fram emot att kunna fimpa såväl detta som fast telefoni när fiberanslutningen är klar. Självklar framtidssatsning tycker jag. Fast visst, jag tror knappast att detta är enda tåget, grannarna som inte gick med den här gången kommer säkert kunna ansluta ändå vartefter.

Detta med senare anslutning kan vara en delikat fråga.

Det som grävs initialt har fått bidrag till stor del av kostnaden. När någon vill ansluta efter att arbetet gjorts - ska den få ansluta till faktiska kostnaden eller subventionerat? Ska man subventionera - varifrån tas de pengarna?

Bidragspengarna gavs ju till den grävning som gjordes och den installationen. Nya anslutningar görs utan bidrag.
 
Sv: Ansluta till fiber?

I min lilla by finns en "fiberförening". De kommer att ha stormöte den 26 september för att informera om vad det innebär att ansluta till fiber. Men innan dess har jag funderingar. Har förstått att kostnaden kommer att ligga på ca 15000-20000 kr/hushåll för att ansluta. Men sedan då? Jag kan ju knappast tänka mig att det kommer att bli gratis telefon, TV och internet bara för att man är ansluten. Vad ligger en "typisk" månadsavgift på? I nuläget lägger vi ca 8000 kr/år på telefon, internet och bredband (via telefonjacket) och jag funderar på om fiber skulle vara något att satsa på i stället? Någon som har lite koll?

Det beror nog på vilka leverantörer som finns i nätet. Är det ett öppet nät så finns det flera olika leverantörer att välja mellan, ofta har de kampanjer, erbjudanden och korta bindningstider så man kan välja det man tycker verkar vara bäst och billigast.
 
Sv: Ansluta till fiber?

Tänk på det på samma sätt som med vanliga koppartrådar:
Den som en gång i tiden byggde huset fick stå för kostnaden att koppla ihop huset med en telefonkabel. Sen kan man välja att ha telefon, adsl, digitaltv osv via den kabeln (och det kostar ju såklart).

Eller lite som att dra in vatten i huset: det kostar att dra in ledningarna, och sen betalar du för vattnet du använder också.
 
Sv: Ansluta till fiber?

Vi grävde för fiber i våran by och det blev klart för vår del nu i maj. Jag har för mig att det var 328 hushåll som gick med om jag inte minns fel. Vi hade ett maxtak på 25000 kr och vi har hittills betalat 22000 kr. Det utlovades också att månadskostnaden skulle bli lägre än innan. Tidigare betalade vi 329 kr för ADSL, mitt mobilabonnemang och IP telefoni. Nu betalar vi 500 kr för IP telefoni, mitt mobilabonnemang, tv och fiber. Tidigare hade vi max 6 mb/s nu har vi 10 upp och 10 ned (fast oftast har vi betydligt mycket mer). För våran del har det alltså blivit dyrare vilket beror på att några i styrelsen inte ville ha telia som leverantör. Hade alla valt telia så hade vi fått betala 229 kr för samma som vi nu betalar 500 kr för. Vi blev aldrig tillfrågade utan detta fick jag veta av en person anställd på telia. Erbjudandet gällde alltså enbart om alla ville ha telia och att det tecknades av föreningen. Alla som vi har pratat med har valt telia ändå eftersom det bara är de som kan leverera tv. För vår del har det varit väldigt svårt att få svar på våra frågor och även om jag är nöjd med de tjänster vi har idag så är jag irriterad på att styrelsen själva bestämde huruvida övriga ville ha telia eller inte. Det borde det givetvis röstats om. Vi borde iallafall blivit tillfrågade och inte fått veta det i efterhand.

På vissa ställen där grundvattnet är dåligt har kommunen gått in och lagt ned kommunalt vatten när det ändå har grävts. Det har givetvis de boende fått betala extra för. Vad det kostar vet jag inte eftersom det inte är aktuellt för oss då vi har bra vatten i brunn som vi delar med grannen.
 
Senast ändrad:
Sv: Ansluta till fiber?

Detta med senare anslutning kan vara en delikat fråga.

Det som grävs initialt har fått bidrag till stor del av kostnaden. När någon vill ansluta efter att arbetet gjorts - ska den få ansluta till faktiska kostnaden eller subventionerat? Ska man subventionera - varifrån tas de pengarna?

Bidragspengarna gavs ju till den grävning som gjordes och den installationen. Nya anslutningar görs utan bidrag.

Ja, det finns beslut i föreningen vilket pris som ska gälla för dem som vill ansluta senare. Priset är satt så att vi som var med från början ska tjäna på det. Men en förening är en förening och efterhand som tiden går tror jag man får inse att nya beslut kan komma att tas. Någon gång i framtiden kommer föreningen lämna ifrån sig driften av områdesnätet till något bolag, och då är ju saken så att säga bortanför vår kontroll.
 
Sv: Ansluta till fiber?

Förra sommaren grävde dom fiber 50 meter från huset men har inte fått något erbjudande än men å andra sidan klarar jag mig med det i telejacket !
 
Sv: Ansluta till fiber?

Vi anmälde oss att till öppen fiber för 2 1/2 år sen, och har fortfarande inte fått de. Sitter med dålig uppkoppling eftersom vi inte vill binda upp oss i väntan på fiber. När de grävde på gatan så glömde de oss. Som kompensation ska vi få 1000 SEK i rabatt, väldigt generöst. Blir arg bara jag hör ordet fiber just nu.
 
Sv: Ansluta till fiber?

Vår inkoppling kostade knappt 20000 kr med ett visst avdrag i rotavdraget, vi fick erbjudande direkt från det företag som grävde och kopplade in på uppdrag av kommunen. Vi kunde välja på att betala av på 12, 24 eller 36 månader eller kontant direkt. Vi fick även gratis internet i 36 månader eller det ingick i priset sas 100 mb.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag vet att många här inte direkt bor i stora städer utan lite mer på landet. Själv bor jag så långt ut att det här med TV, telefon och...
2
Svar
26
· Visningar
2 195
Senast: athena
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok För ett tag sen damp det ner ett brev i brevlådan om att det var utbyggnad av fiber på gång i vårt område, och att vi nu hade möjlighet...
Svar
0
· Visningar
375

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp