Bukefalos 28 år!

Ansür sadlar (bomlösa)?

S

Spider84

Har kolla runt lite inne på:

http://www.ansursaddle.com/

Och det låter ju jätte bra och man får tävla i dem. Även här antar jag eftersom de ser likadana ut som en vanlig engelsk sadel. T.o.m hoppsadlar har de som är bomlösa.

Men jag blir lite fundersam på några saker.

* Hur ser sadlarn ut undertill, har de bossor?
* Hur är de att sitta i; hamnar man på rumpan eller kan man ha en mer stående sits?
* Om man kollar priset så ligger det mellan 1995£ och 2350£, motsvarar det ca 26000kr till ca 31000kr? I så fall är det riktigt dyra sadlar.

Okej de kanske är värda det, men vad f*n det är skit mycket pengar!!

Jag ska inte köpa någon sadel nu, men jag är inne på att köpa en bra bomlös, som jag får tävla i, när det nu blir dags. När har jag ingen aning om.


* Hur pass stora knästöd har de på hoppsadeln och finns det både fram och bak?
* Varför är denna bomlösa sadel okej att hoppa i t.o.m för tävlingsryttare, när "man" avråder andra från att hoppa i andra bomlösa sadlar.


Hade jag gått i köpartankar hade jag kontaktat dem, men nu när jag inte gör det orkar jag inte. :p


Är det någon som kan hjälpa mig med frågorna, eller är det ingen som överhuvudtaget har eller känner någon som har en sån här sadel? Med det priset kan jag i och för sig förstå om så är fallet. :crazy:
 
* Hur ser sadlarna ut undertill, har de bossor?

Nix, inga bossor. Det är inte så himla mycket som skiljer den från andra stadigare bomlösa sadlar, utom att den ser mer engelsk ut. Tillpassningen var svårare också, tyckte jag, mycket specialpaddning.

* Hur är de att sitta i; hamnar man på rumpan eller kan man ha en mer stående sits?

De är helt OK att sitta i faktiskt.

* Om man kollar priset så ligger det mellan 1995£ och 2350£, motsvarar det ca 26000kr till ca 31000kr? I så fall är det riktigt dyra sadlar.

Förväxlar du inte pund och dollar nu. De priserna som du anger är vad de kostar i dollar. En dollar är ca 7.50 kronor. Men jag tycker att det är dyrt för de sadlarna. Den demosadel som jag provat hade inte åldrats med den grace man förväntar sig av en så dyr sadel. Finns dessutom sadlar som kostar mindre än hälften som presterar precis lika bra.

* Varför är denna bomlösa sadel okej att hoppa i t.o.m för tävlingsryttare, när "man" avråder andra från att hoppa i andra bomlösa sadlar.

Bra fråga. Tillverkaren kanske har färre hämningar?
 
dom såg helt okej ut :)
den stora frågan är priset... kan inte sånna dära tecken.
 
:p

Hade verkligen för mig att det var pund...

Evis skvallrade om att hon trodde att du hade en bomlös man fick tävla i. Stämmer det? Vilken är det i så fall.

Vet du något om Torsion funderar på att göra en bomlös skolsadel? Tänkte maila och fråga dem. De har ju gjort en western sadel nu.
Hade de haft en bomlös skolsadel hade jag utan tvekan köpt en.
 
Jag hade en Ansur Konklusion (hoppvarianten) ett tag. Den var skon att rida ut med med tyckte nog inte att den gav vidare bra stod, sarskilt inte over hogre hojder. Hasten trivdes bra i den, dock, och breddades nagot enormt under de sex manader jag hade sadeln. Haller med Svea om att tillpassningen var svar, var tvungen att experimentera med massor av olika paddar - blev dyrt till slut. Vad galler kvaliteten sa var den urfin nar den kom, men efter bara nagra manader sag den faktiskt ratt sliten ut. Trots noggrann skotsel!
Som jag forstar det har denna sadel en sorts bomliknande uppbyggnad, vilket gor att den gar att hoppa med.

Jag salde min sadel till sist, for att den inte gav onskat stod vid hoppning och kopte en Albion istallet :love:.
Men atminstone i England ar andrahandsvardet fantastiskt bra pa Ansursadlar, den saldes pa 4 dagar och jag forlorade bara totalt 1000:- pa hela affaren (efter 6 manaders anvandning!!!). Nypris inkl frakt och tullkostnader var ca 20.000:- om jag inte minns fel.
 
Då tror jag inte jag överlevt i en sån hoppsadel heller. Behöver mycket stöd när jag ska hoppa min tjej.

Synd att de var såpass dyra ändå för tävlandets (dressyr) skull.
 

Liknande trådar

Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 353
Senast: Lixiigirl
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 458
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 823
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag är ganska ny på detta med bomlösa sadlar så har en del frågor. För det första hur är det egentligen med hoppning med bomlös sadel...
Svar
7
· Visningar
879
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp