Bukefalos 28 år!

Ansvar för medryttare?

Anna-KarinO

Trådstartare
Hittar ingen liknande tråd men finns det så säg gärna till!

Jag har haft en hel del medryttare på mina hästar genom åren och allt har gått bra. Har inte ens skrivit något kontrakt mellan oss men de har aldrig varit några problem alls.
Men nu har ja en unghäst som har en del hys för sig, min fråga är nu om det skulle hända nåt när medryttaren är ute och rider, vems ansvar är det då?

Exempel 1. Hästen blir rädd för en älg, skenar iväg och medryttaren ramlar av och skadar sig. Kan ja bli skadeståndsskyldig? Är det någon skillnad om medryttaren inte är myndig?

Exempel 2. Medryttaren rider såpass vårdslöst att hästen skadas. Kanske galopperar i full fart i brant nerförsbacke i kraftig terräng så hästen går omkull. Kan medryttaren få ta ansvar för olyckan då?

Tacksam för svar!
 
Sv: Ansvar för medryttare?

Jag har inga svar att ge utan är lika nyfiken som du.
 
Sv: Ansvar för medryttare?

finns nog ingen mall för hur man ska och inte ska göra. Det ör svårt att bedömma utifrån påhittade exempel, vad som hälst kan hända när man är ute med hästar, det enda man kan göra är att jobba utifrån dom bästa förutsättningarna.
Helt, ren passande utrustning, en medryttare som rider på et sätt du tycker är bra. Inte utsätta medryttaren/hästen för onödiga risker, ex: låt inte medryttaren rida ut själv om hästen inte riktigt fixar det, det kan du som ägare gör tills hästen ifråga är trygg

PRATA med varandra,Tala om vad som gäller, varför och skriv ett vettigt kontrakt
 
Sv: Ansvar för medryttare?

Exempel 1. Hästen blir rädd för en älg, skenar iväg och medryttaren ramlar av och skadar sig. Kan ja bli skadeståndsskyldig? Är det någon skillnad om medryttaren inte är myndig?

Om du har Agria så ingår det en personskade försäkring som täcker om tex du eller medryttaren ramlar av och gör illa er eller när ni hanterar hästen, gäller även för övriga som hanterar den.
Den använde jag mig av i höstas när jag höll på bli strypt i transporten då jag fastnade och hästen fick panik och det blev ambulans och över 1 vecka på sjukhus.

Exempel 2. Medryttaren rider såpass vårdslöst att hästen skadas. Kanske galopperar i full fart i brant nerförsbacke i kraftig terräng så hästen går omkull. Kan medryttaren få ta ansvar för olyckan då?


Det får ni väl prata om, men jag personligen hade väl sagt till om hur jag vill att hästen rids osv och sen t ex om det händer hästen något vid ridtur som gör att den går sönder så får medryttaren stå för självrisk och eventuella veterinärkostnader som denne orsakat.
Medryttaren får även stå för eventuella skador på utrustning som går sönder pga oaktsamhet dock inte pga det är gammalt och slitet med normalt slitage.
 
Sv: Ansvar för medryttare?

Om du har Agria så ingår det en personskade försäkring som täcker om tex du eller medryttaren ramlar av och gör illa er eller när ni hanterar hästen, gäller även för övriga som hanterar den.
Den använde jag mig av i höstas när jag höll på bli strypt i transporten då jag fastnade och hästen fick panik och det blev ambulans och över 1 vecka på sjukhus.

Vilken läskig olycka! Jag har Sveland men de ska jag genast ta och kolla upp om samma gäller där.

Det får ni väl prata om, men jag personligen hade väl sagt till om hur jag vill att hästen rids osv och sen t ex om det händer hästen något vid ridtur som gör att den går sönder så får medryttaren stå för självrisk och eventuella veterinärkostnader som denne orsakat.
Medryttaren får även stå för eventuella skador på utrustning som går sönder pga oaktsamhet dock inte pga det är gammalt och slitet med normalt slitage.

Jag litar på min medryttare till fullo och vi har samma synsätt på hur man rider och sköter hästen. Men om man ser bortom de, att medryttaren plötsligt får ett infall och gör något galet dumt, vad gäller då?
 
Sv: Ansvar för medryttare?

Kolla anars så medryttaren har en olycksfall försäkring:idea:

Jag hade en medryttare som inte hade det, bara skolans och den täcker inte sånt här.
Så jag betalade en olycksfall försäkring åt henne, när föräldrna sa att de inte hadde råd.
(mycket bra medryttare som jag var väldigt rädd om och en olycksfall försäkring kostar inte så mycket)
 
Sv: Ansvar för medryttare?

mina medryttare får skriva på ett kontrakt,där står det att medryttaren ska vara försäkrad,(jag har Agria på hästen oxå)
och om hästen skadas pga vårdslöshet och måste ha veterinärvård,ska medryttaren stå för det.självklart har jag gått igenom hur jag vill att hästen ska ridas/hanteras osv.
Är medveten om att det kan bli tjaffs och bevisa hur skadan uppkom.
men har *pepparpeppar* aldrig behövt nyttja den delen av kontraktet;)
Mvh Arabizar
 
Sv: Ansvar för medryttare?

Jag litar på min medryttare till fullo och vi har samma synsätt på hur man rider och sköter hästen. Men om man ser bortom de, att medryttaren plötsligt får ett infall och gör något galet dumt, vad gäller då?

Jadu vare sig medisen eller du själv gjort något galet dumt med hästen eller om det är en ren och skär olycka så kostar det ju likt förbannat lika mycket i t ex veterinärvårdskostnader.

Så jag hade hur som helst skrivit ett kontrakt där det står typ:

När medryttaren använder hästen och dess utrustning så är denne fullt ansvarig. Om hästen/utrustningen skulle gå sönder får medryttaren betala självrisk och eventuella rörliga kostnader utöver vad försäkringen täcker.

T ex skulle hon ha sönder sadeln på något sätt så måste hon ersätta dig med vad en likvärdig kostar även om det inte går på försäkringen.

Något i den stilen skulle jag skriva, dock bättre formulerat men jag är sjuk nu och får inte ihop något vettigt alls :( *skyller på febern*

Det är så lätt att vara vänner nu men OM det händer något kan man vääldigt fort bli ovänner om man har otur och då är det skönt för båda att ha ett papper att luta sig mot.
 
Sv: Ansvar för medryttare?

min fråga är nu om det skulle hända nåt när medryttaren är ute och rider, vems ansvar är det då?

Exempel 1. Hästen blir rädd för en älg, skenar iväg och medryttaren ramlar av och skadar sig. Kan ja bli skadeståndsskyldig? Är det någon skillnad om medryttaren inte är myndig?

Du kan i teorin bli skadeståndsskyldig men bara om DU varit vårdslös på något sätt. Till exempel om du inte berättar att det handlar om en busig unghäst eller om du skickar ut medryttaren med undermålig utrustning och detta orsakar skadan.

I normalfallet kan du som hästägare inte hållas ansvarig för olyckor av detta slag. Det är inte vårdslöst att låta någon rida hästen och den som rider vet ju att ridning är en farlig sport som kan resultera i olyckor.

Om du kan hållas ansvarig kan din ansvarsförsäkring (del av hemförsäkringen) sannolikt ersätta. Beror lite på omständigheterna dock samt givetvis på just ditt försäkringsbolags villkor.

Exempel 2. Medryttaren rider såpass vårdslöst att hästen skadas. Kanske galopperar i full fart i brant nerförsbacke i kraftig terräng så hästen går omkull. Kan medryttaren få ta ansvar för olyckan då?

Medryttaren kan bli skadeståndsskyldig om det går att visa att det är just medryttaren som fördärvat hästen och om medryttaren gjort detta av vårdslöshet. Ett så kallat presumtionsansvar kan föreligga här, det är lite oklart vad gäller detta, finns till exempel rättsfall vad gäller travträning där man inte ansett att presumtionsansvar råder. Presumtionsansvar är helt enkelt en omkastad bevisbörda, medryttaren får i sådant fall visa att h*n inte varit vårdslös för att undgå ansvar. Om presumtionsansvar inte råder är det du som får lov att visa att medryttaren har varit vårdslös för att kunna få ersättning.

Däremot skall man som hästägare veta att det inte finns några försäkringar som täcker medryttarens ansvar i dessa situationer vilket innebär att det kan vara synnerligen svårt att få någon ersättning. De ansvarsförsäkringsvillkor jag sett har nämligen undantagit hyrd, lånad och omhändertagen egendom eller liknande formulering. När medryttaren lånar din häst hamnar h*n således utanför ansvarsförsäkringens räckvidd vad gäller möjligheten att få ersättning för skador på hästen. Hästens egen försäkring gäller dock givetvis men där kan ju vara stora självrisker och/eller så kan du ju till exempel ha en oförsäkrad häst.

Rätt få har ju pengarna hästen kostar eller veterinärvården kostar att bara lägga upp...
_________________________________________

Dessa frågor är med andra ord viktiga att komma överens om i förväg och skriftligen. Det jag har angett här ovan är enligt skadeståndslagen och den gäller om man inte har avtalat om annat.

_________________________________________

Som en parentes kan jag nämna att jag krävt ersättning av min medryttare för en skada på en sadel. Skadan hade helt klart uppkommit på grund av medryttarens slarv (passerat trång passage med sadlad häst och hängande stigbyglar som fastnade i ett dörrhandtag). Hade hästen däremot kastat av henne och sedan fastnat hade jag inte krävt ersättning. Det är en kostnad jag som hästägare kan ta, det kunde ju lika gärna ha varit jag som ridit då. Däremot står jag inte risken för någon annans slarv!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hejsan! Jag är medryttare till ett häst och rider/kör några gånger i veckan. Det är en unghäst som sparkat i vagnen med ägaren flera...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 253
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jo, jag vet att man kan träna bort rädsla för specifika saker men min häst kan plötsligt bli rädd för ingenting(?). Eller ja, det kan...
2
Svar
21
· Visningar
2 366
Senast: Fideli
·
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
9 890
Senast: Ramona
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 423
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp