Bukefalos 28 år!

antibit-martingal

C

creme_de_creme

Dum fråga kankse men :p vet någon varför vissa ryttare använder antibit martingal? Vad gör den för nytta?
 
Har faktisk funderat på en sån själv. Kan vara bra att ha på unga hästar och hingstar som är lite veliga med huvudet och gärna biter på saker. Och då finns det risk att dom fastnar med en vanlig martingal.
 
Det har inträffat att hästar som haft vanlig martingal vid hoppning har lyckats trä in ena frambenet i martingalen och ryckt omkull sig själva...
 
På equalitylines hemsida står det ju att det hindrar hästar från att bita tag i remmarna, men jag tycker att de lika lätt borde kunna bita tag i plattan. Däremot har jag, precis som Fideli hört hästar som lyckats trassla in frambenen i martingalen, och då kan det ju hjälpa. Tittar man på galopphästar så förekommer det ganska ofta där..
 
Jo, dom kan bita tag i plattan, men den sätter sig inte fast mellan tännerna så som en martingal kan göra. Min ena häst bet efter insekter en gång och fastnade med martingal i munnen, han blev rejält skärrad och började dessutom blöda från munnen. Som tur var skrittade jag i skogen, så jag lyckades hoppa av och ta loss honom. Hade det hänt på en hoppbana så... :eek: Så jag ser helt klart att den kan vara nyttig!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet ju att vissa raser, t.ex. border collie m.fl., kan vara känsliga mot ivermektin och i värsta fall bli riktigt dåliga och till...
Svar
11
· Visningar
801
Senast: Roheryn
·
Utrustning Någon som vet skillnaden på dessa två- eller är det samma och vissa inte använder hela namnet? Och har någon erfarenhet av dem? Är i...
Svar
0
· Visningar
395
Senast: ako
·
Utrustning Jag är ganska usel på att putsa saker. Både i fråga om frekvens och i fråga om hur jag gör, och frekvensen blir ju inte bättre av att...
2
Svar
21
· Visningar
1 489
Senast: kurakosz
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 955
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp