Bukefalos 28 år!

antibit-martingal

C

creme_de_creme

Dum fråga kankse men :p vet någon varför vissa ryttare använder antibit martingal? Vad gör den för nytta?
 
Har faktisk funderat på en sån själv. Kan vara bra att ha på unga hästar och hingstar som är lite veliga med huvudet och gärna biter på saker. Och då finns det risk att dom fastnar med en vanlig martingal.
 
Det har inträffat att hästar som haft vanlig martingal vid hoppning har lyckats trä in ena frambenet i martingalen och ryckt omkull sig själva...
 
På equalitylines hemsida står det ju att det hindrar hästar från att bita tag i remmarna, men jag tycker att de lika lätt borde kunna bita tag i plattan. Däremot har jag, precis som Fideli hört hästar som lyckats trassla in frambenen i martingalen, och då kan det ju hjälpa. Tittar man på galopphästar så förekommer det ganska ofta där..
 
Jo, dom kan bita tag i plattan, men den sätter sig inte fast mellan tännerna så som en martingal kan göra. Min ena häst bet efter insekter en gång och fastnade med martingal i munnen, han blev rejält skärrad och började dessutom blöda från munnen. Som tur var skrittade jag i skogen, så jag lyckades hoppa av och ta loss honom. Hade det hänt på en hoppbana så... :eek: Så jag ser helt klart att den kan vara nyttig!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! Jag skriver med hopp om att få lite klarhet i vad som gäller angående att gå, d.v.s. lägga spår eller helt enkelt promenera...
2
Svar
20
· Visningar
976
Senast: Roheryn
·
Utrustning Tenderar att svullna en del om benen vilket gör att jag vissa dagar knappt får på mig mina ridstövlar. Brukar lyckas pressa igen...
2
Svar
22
· Visningar
977
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Oerhört viktig fråga 😅 Jag lyckades bli beroende av avsvällande nässpray förra vintern/våren och det tog ganska lång tid innan jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 164
Senast: Sirap
·
Skola & Jobb Kanske dum fråga, men någon som vet om man kan det? Anledningen att jag frågar är för att jag haft en arbetsförmågebedömning hos dem...
Svar
15
· Visningar
1 117
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp