Antiskall/dressyr halsband

vi kör bara den vanliga lydnaden... Och beteendet har funnits sedan han var liten
Så det här är en rottweiler i sina bästa år, som inte får utlopp för sina behov, som sitter i en lina på gården, som själv har hittat en uppgift att lägga sin energi på och du vill nu straffa ett beteende som pågått sen han var liten och som inte är hundens fel?

Att du inte skäms. Din hund behöver ett bättre hem.
 
Så det här är en rottweiler i sina bästa år, som inte får utlopp för sina behov, som sitter i en lina på gården, som själv har hittat en uppgift att lägga siJergi på och du vill nu straffa ett beteende som pågått sen han var liten och som inte är hundens fel?

Att du inte skäms. Din hund behöver ett bättre hem.

Här är vi snabba att döma. Att vi regelbundet är ute och cyklar, går, badar och är ute hela helgerna. Även vardagar räknas inte som motion? Och vart har jag skrivit att han sitter i lina hela tiden? Enda gången han sitter i lina, är om jag hanterar hästarna eller göra något där han inte få följa med. Men visst jag släpper honom fri vind för våg även de få minuterna. Så får vi se hur lång tid det tar innan han blir ihjäl sparkad. Sen skickar jag ev veterinär räkning till dig.

Var inte så snabba att döma. Vi bor på en gård i ett frilufts område. Detta innebär att det en fin dag kan passa 30 människor med tillhörande hästar och hundar. Det är mitt ansvar som hundägare att se till att våra hundar inte springer fram till främmande människor.och på en gård ser jag inte alltid hunden. Och Jan omöjligt ha med honom när jag tex jobbar med häst. Men det är ju synd om hunden som springer fritt på 5 hektar. Han som får leka varje dag med bästa kompisen. Han som får gå långa promenader oavsett väder. Han som får bada nästan varje dag under sommaren. Det är ju för jäkla synd att han får motion kärlek och mat. Och extremt synd om honom som står i lina ca 1-2h i veckan. Den tid då jag oftast håller på med hästarna.

Jag frågade om halsband. Men som vanligt är det någon som ska döma utan att veta allt.
 
Här är vi snabba att döma. Att vi regelbundet är ute och cyklar, går, badar och är ute hela helgerna. Även vardagar räknas inte som motion? Och vart har jag skrivit att han sitter i lina hela tiden? Enda gången han sitter i lina, är om jag hanterar hästarna eller göra något där han inte få följa med. Men visst jag släpper honom fri vind för våg även de få minuterna. Så får vi se hur lång tid det tar innan han blir ihjäl sparkad. Sen skickar jag ev veterinär räkning till dig.

Var inte så snabba att döma. Vi bor på en gård i ett frilufts område. Detta innebär att det en fin dag kan passa 30 människor med tillhörande hästar och hundar. Det är mitt ansvar som hundägare att se till att våra hundar inte springer fram till främmande människor.och på en gård ser jag inte alltid hunden. Och Jan omöjligt ha med honom när jag tex jobbar med häst. Men det är ju synd om hunden som springer fritt på 5 hektar. Han som får leka varje dag med bästa kompisen. Han som får gå långa promenader oavsett väder. Han som får bada nästan varje dag under sommaren. Det är ju för jäkla synd att han får motion kärlek och mat. Och extremt synd om honom som står i lina ca 1-2h i veckan. Den tid då jag oftast håller på med hästarna.

Jag frågade om halsband. Men som vanligt är det någon som ska döma utan att veta allt.
Fast det är ju en brukshund. Den vill JOBBA. Ingenting du skriver att ni gör är jobb för en brukshund..
 
Jag har också rottis och hon blir precis likadan när hon inte får jobba. Vi kan gå långa promenader, bada, mysa och vara utomhus en hel dag. Men får hon inte aktivering för hjärnan blir hon en enveten vakthund som låter otrevligt. Får hon spåra ett par gånger i veckan och träna lydnad ett par gånger i veckan som "underhåll" så är hon en mycket trevligare hund i vardagen. Men allra bäst mår hon av att aktiveras oftare än så.
Din hund är inget "kräk", han visar att han är understimulerad mentalt och aktiverar sig själv genom att vakta gården. Ett sånt beteende går sällan att straffa bort.
 
Här är vi snabba att döma.
Den som dömer är du själv - som dömer din hund istället för att förstå honom.

En rottis är inte en sällskapshund. Lek och motion räcker inte. En brukshund har behov av uppgifter att lösa, att få känna sig nyttig, få använda sina sinnen, få träna och utvecklas med allt större utmaningar, lära sig nya saker - en hund som är avlad till att jobba. Erbjuder man inte uppgifter som motsvarar det behov hunden har, så får man problem. Det är därför han vaktar; han har hittat ett sätt att få utlopp för sitt arbetsbehov.

Gör honom en tjänst och omplacera honom.
 
Min första hund var en rottiskorsning.
Han hade ett enormt arbetsbehov. Som jag försökte tillfredsställa med en herrans massa motion och enkla hemmaövningar. Okynnesskällde mycket. Bland många olater. Tugga sönder saker var en annan. Yla när han var ensam var också poppis. Jag tyckte jag gjorde det bästa för honom men jag var alltid 3 steg efter. Jag älskade min hund men det var inget roligt hundägande. Han var mer och behövde mer än jag mäktade med i tid och den lilla kunskap jag hade då.
Så jag omplacerade honom. Han fick ett fantastiskt liv. Hans ägare gick med i hemvärnet och utbildade honom till sökhund. De var tom iväg på en utlandsinsatts:)
Att ringa det där samtalet för omplacering var det bästa jag gjort för både mig och honom!
Hos sin nya ägare hade han aldrig någon av de olater han hade hos mig :angel:
Jag väntade ett par år och skaffade mig sen en enklare typ av hund som passade mig och mitt liv bättre.
 
Om han vanligtvis springer omkring på 5 hektar mer eller mindre hela dagarna och sitter i lina 1-2 timmar/vecka och skällandet då är ett så stort problem, kan han inte lika gärna vara inne de få timmarna då?
Det kan varken göra från eller till för hans välbefinnande direkt, snarare tvärtom om det är så att han skäller på grund av osäkerhet...
 
Om han vanligtvis springer omkring på 5 hektar mer eller mindre hela dagarna och sitter i lina 1-2 timmar/vecka och skällandet då är ett så stort problem, kan han inte lika gärna vara inne de få timmarna då?
Det kan varken göra från eller till för hans välbefinnande direkt, snarare tvärtom om det är så att han skäller på grund av osäkerhet...

Tänkte också på detta. Hur kan man göra det till ett så stort problem om hunden skäller på förbipasserande 1-2 timmar per vecka? Ta in hunden eller stå ut?

Eller för all del träna bort det. Jag tror som flera andra att korrigera bort det är fel väg att gå. Hur är han om han får ett mumsigt köttben att pyssla med under tiden? Tänker att det både har en lugnande inverkan och ger positiv erfarenhet till att sitta i lina. Han verkar ju sannerligen bli osäker vid de tillfällen han är trängd (lina och bilen).
 
Fast det är ju en brukshund. Den vill JOBBA. Ingenting du skriver att ni gör är jobb för en brukshund..

Exact!

Jag har också rottis och hon blir precis likadan när hon inte får jobba. Vi kan gå långa promenader, bada, mysa och vara utomhus en hel dag. Men får hon inte aktivering för hjärnan blir hon en enveten vakthund som låter otrevligt. Får hon spåra ett par gånger i veckan och träna lydnad ett par gånger i veckan som "underhåll" så är hon en mycket trevligare hund i vardagen. Men allra bäst mår hon av att aktiveras oftare än så.
Din hund är inget "kräk", han visar att han är understimulerad mentalt och aktiverar sig själv genom att vakta gården. Ett sånt beteende går sällan att straffa bort.

Jag har tva rottisar. Vi bor pa en gard och de har ungefar 3 hektar som ar instangslat dar de kan rora sig fritt. Men ... mina hundar ar ALDRIG ute utan att jag ar med ... eller den aldre ligger nedanfor trappen med dorren oppen. Hon har en enorm vakt instinkt, vilket ar ett beteende som inte ar okay har hemma. JAG bestammer nar det ar dags att vakta ... inte Mandy.
Det enda sattet att halla Mandy pa en niva sa hon inte springer efter staketet och skaller nar nagon gar forbi ... eller tittar misstanksamt pa alla som kommer for nara bilen nar hon sitter och vantar pa mig ar att hon far jobba med nagot som trottar ut hjarnan. Hon sparar, vi kor lydnad, eller Nose work nastan varje dag.
Nose jobb och spar gor henne nojd. Efter det kan hon sova lungt nedanfor trappan. Kommer nagon och gar forbi pa vagen vaknar hon, men har inte en tanke pa att springa upp for att skalla ut dem. Hon ligger lugnt kvar (oftast med hakan i marken) och studerar dem medan de passerar framfor vart hus. Det ar en skillnad som dag och natt mot om hon inte jobbat pa ett tag.
Jag har inga problem om hon inte jobbar en dag .. men efter det maste jag paminna henne och hon blir mer och mer 'vaktig' igen. Efter ytterligare ett par dagar ar hon super grinig igen och sma muttrar over en hel del normala handelser i livet ocksa.

Diva ... well ... hon ar speciell och har inte ett enda vaktigt harstra. Om hon inte far jobba med hjarnan ar hon fortfarande lika glad, men hon blir sa ADHD att hon blir fullstandigt hopplos att leva med. Hon kan inte vila mer an 10 minuter at gangen (ingen overdrift!) och agnar sig garna at att tugga pa allt hon ser, sager jag nej till det hon hittar valjer hon att tugga pa svansen. Aven med nos jobb ar hon ADHD och har mycket svart att vila ... hon slutar dock helt att bita sig i svansen och nojer sig med att tugga pa leksakerna som ligger over hela golvet.

Att mysa, motionera och "hanga ut" ar ocksa viktigt ... men hur manga av oss skulle ma bra av att inte jobba med hjarnan alls? Jag skulle bli tokig om jag inte alltid kunde lara mig och forkovra mig i nagot. Om det inte ar jobbet sa nagot fritids intresse. Tyvarr har mina hundar fritidsintressen som inte alls uppskattas av resten av familjen, sa det ar bara till att se till att de far jobba. ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 258
Övr. Hund Diskussionerna ang elhalsband går ju ofta höga på diverse forum. Själv har aldrig provat, men alltid varit av åsikten att det är bra att...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 925
Senast: Nizhoni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp