Bukefalos 28 år!

Använda det vi odlar.

Det är väldigt gott till grillat! Men har det också på mackan och till sallader och husmanskost... Skär rabarber i ca 4 cm stavar och sen gör jag tunna skivor på längden av det. Och så på med en vanlig 1-2-3 lag.
Mmmm äpplen är också jättegott i olika köttgrytor! och till grillat.

Och så har jag min vardagsäppel"paj" att bara klyfta och kärna ur äpplena och slänga in dem i ugnen med lite kanel och (med betoning på lite) socker. Att äta det med en msk vispad grädde verkar inte ticka in några som helst "varningar" i onyttigt appar. All kokt färsk frukt och bär (med bara lite socker och det behövs ju knappt) som slukas utan pajdeg eller glass verkar totalt komma undan :D (vispgrädde i liten mängd är ju så uppfluffad) Får mig att minnas att mama åt efterrätt varje dag när hon var liten, mindre middag istället. Det kanske blir min strategi i år. (Rabarber är kanske undantagen, behöver ju massiva mängder socker)

Om jag får så mycket bönor som jag önskar får jag väl förvälla och frysa in. Men de håller ganska länge i en öppen skål i kylen faktiskt.
 
Jag odlar en del och tar hand om det som inte äts direkt. Jag fryser in väldigt mycket. De tomater som är kvar på hösten brukar jag krossa ner med mixern och frysa in. Samma sak med blåbär, äpplen, jordgubbar, rabarber etc. Det är kul, men det ger också en tillfredsställande känsla av trygghet att ha frysen full på hösten.
 
Tänkte vi kunde dela med oss om hur vi använder och förvarar det vi odlar efterhand som vi sködar det.
Även sånt som vi plockar ute i naturen tycker jag ska få vara med.
Vi fryser in det mesta av det vi odlar och plockar, även squash, som blir otroligt bra att ha i olika vegetariska såser. Bara river, kramar ur vatten och lägger i plastpåsar eller små burkar. Förra året testade vi att frysa in några morötter som vi rivit och förvällt. Kommer definitivt göra det i större skala i år. Kokar också sockerfri äppelmos och fryser in.

Håller med @Ramona om tillfredsställelsen med en full frys.

Något som inte fryses in, som jag vill slå ett slag för, är marmelad på gröna tomater och lime :love:
 
Hörni. Maken önskar använda våra örter i vinter. Det är möjligt att det kan gå in i frysen i år men har någon av er provat att torka? Vad är det bästa sättet? Hänga kvistar upp och ner? Plocka blad och torka i ugn?
 
Hörni. Maken önskar använda våra örter i vinter. Det är möjligt att det kan gå in i frysen i år men har någon av er provat att torka? Vad är det bästa sättet? Hänga kvistar upp och ner? Plocka blad och torka i ugn?
Skulle helt klart välja att torka i ung eller tork.
 
Hörni. Maken önskar använda våra örter i vinter. Det är möjligt att det kan gå in i frysen i år men har någon av er provat att torka? Vad är det bästa sättet? Hänga kvistar upp och ner? Plocka blad och torka i ugn?
Strör ut på tidningspapper och låter ligga luftigt ett par dagar. Gör så med oregano, timjan och dragon. Knyta ihop i mindre buntar och hänga på tork funkar också. De andra kryddväxterna är bättre att frysa in om du frågar mig
 
Enklast är purjolök, jordärtskockor och grönkål - de bara står kvar där de står, och så går jag ut och hämtar när jag behöver vintern igenom fram till typ mars april. Svårt att överträffa i enkelhet! Bara att några vildkaniner fick span på kålen någon vinter och hjälpte mig att tömma lagren, så den kan behöva nätas in om man vill undvika den risken.
 
Hörni. Maken önskar använda våra örter i vinter. Det är möjligt att det kan gå in i frysen i år men har någon av er provat att torka? Vad är det bästa sättet? Hänga kvistar upp och ner? Plocka blad och torka i ugn?
Jag har så kallad svamptork men just örter tar jag hellst i ugnen. Har precis gjort vitlökspulver av förra årets vitlöksskörd. Örter går fort att torka.
 
Hörni. Maken önskar använda våra örter i vinter. Det är möjligt att det kan gå in i frysen i år men har någon av er provat att torka? Vad är det bästa sättet? Hänga kvistar upp och ner? Plocka blad och torka i ugn?
Jag har hängt upp kvistbuketter och sedan repat bladen, finfördelat i matberedare om det behövts. Har funkat fint till klassiska torra kryddörter, typ oregano, timjan osv :)

Dill och persilja fryser jag in istället.
 
Strör ut på tidningspapper och låter ligga luftigt ett par dagar. Gör så med oregano, timjan och dragon. Knyta ihop i mindre buntar och hänga på tork funkar också. De andra kryddväxterna är bättre att frysa in om du frågar mig
Håller med att olika örter klarar olika behandling. Utöver de du torkar så tycker jag också salvia, mejram, libbsticka och lagerblad funkar bra. Basilika, persilja, koriander och gräslök vinner verkligen på att frysas!
 
Jag har verkligen problem med förvaring och får helt enkelt äta mig ur situationen :) i ett modernt hus finns ingenstans att lägga grönsaker utom i skålen på bänken eller frysen. Squash håller förvånansvärt länge på bänken och blir förvånansvärt icky i frysen. Äpplena kraschar totalt i kallförrådet på nolltid tyvärr, trots att det är en förvaringssort. Nästa försök är nog bara att slänga ned dem i en kasse, ställa dem utanför dörren och försöka äta snabbt. Eller klyfta och frysa, det har jag inte testat.

Rabarbern är väldigt god som soppa och kompott :) dricker inte gärna saft.
Torka äpplen i ugn, blir ett trevligt allternativ till russin i filen. Musta kan man göra med och frysa in, eller konservera eller göra vinäger av.
 
Varje år vid den här tiden kommer också lyckan av att använda något jag inte direkt odlar utan mer försöker hålla något så när under kontroll - fläder!

De där första varma dagarna i maj när svetten rinner av gräsklippning och grävande och hästfixande, och så står där ett par fyllda byttor med svalkande fräsch flädersaft och bara väntar i frysen från året/åren dessförinnan. Det är förstås gott lite senare när man gör av årets blommor också, men i den första sommarvärmen är det oslagbart. Och att det är färdigt och inte behöver läggas någon tid på när tiden behövs till allt annat.
 
Torka äpplen i ugn, blir ett trevligt allternativ till russin i filen. Musta kan man göra med och frysa in, eller konservera eller göra vinäger av.
Ja! Och om en lämnar iväg till musteri så går det att få hem den pastöriserad i bag-in-box så den kan förvaras i rumstemperatur också om det inte finns tillräckligt frysutrymme.
 
Apropå fläder -stort fan här- testade jag förra året att pastörisera den färdiga flädersaften istället för att frysa. Det blev ingen skillnad på smak och flaskorna har hållt i kallskafferiet utan konserveringsmedel tills nu!

När den färdiga flädersaften är upphälld på flaskor, ställ flaskorna utan lock i en kastrull. De behöver inte vara fyllda till bredden. Fyll på med vatten runt om flaskorna. Värm tills saften är 70 grader i ca 20 minuter, kolla med termometer. Skruva på/knäpp på locken. Svalna och förvara!
 
Syrenen börjar slå ut här och jag vill prova göra kvass med den! Så himla härligt att det finns ett lagringsdugligt nästan sockerfritt alternativ till saft.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 538
Senast: sthu
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
4 959
Senast: Lingon
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 206
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Mina egenodlade sockerärtor tog slut och jag behövde köpa från affären. Det fanns inga så jag köpte sugar snaps i stället. Är väl samma...
Svar
4
· Visningar
591
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp