Använda galoppträning för att få mer bärighet?

T

TaylorSwift

Hej! Jag har en halvblodsvalack som jag tränar och tävlar hoppning och dressyr med, han har bra kondition och är ganska bra musklad men jag vill att han ska få mer naturlig bärighet i dressyren och kom på att jag hört att hästarna får bättre spänst av galoppträning.
Och vilka vet bättre om inte ni inne på galopp?:p
Jag vill också veta lite mer hur man ska gå tillväga, vad ska jag ligga i för tempo? ska jag arbeta hästen under mig eller ska jag bara följa med och låta honom sträcka ut? hur långa sträckor till att börja med? Under en "galoppträning" travar man mkt då också eller är det lång framskrittning och sedan galopp? Har ju hört så mkt om att traven mest sliter på hästen i skogen och min häst blir mjukast i dressyren om han får skritta och sen galoppera och efter det börja med travarbetet.
Någon som har lust att lägga ihop ett litet träningsschema för mig?
Eller mina teorier kanske inte alls stämmer? :p

Skulle vara väldigt tacksam om jag fick lite hjälp :bow:
 
Sv: Använda galoppträning för att få mer bärighet?

det finns många vägar till målet - jag tror själv - och tillämpar själv en allsidig ridning på mina galopphästar.... var och en blir salig på sin fason.. men fundera på att ta uthästar i terräng där de utmanas att sätta fötterna rätt, även när tempot ökas från skritt till trav till galopp, hoppa över låga stockar, lätta på tygeln, när hindren ökar i storlek så ha hästen mellan skänkel och hinder, den hittar då avstånd och går balanserat - detta kommer stärka fysiken och huvudet, självförtroendet

i galoppträningen råder jag dig till att vara lugn, efter uppvärmning ca 10 -15 min skritt, trava 800-1600 m, de första galopperna skall vara korta - 800 m men dela upp den i 8 lika delar med trav och ev skritt mellan, tempot inte över 500 m/min - på så sätt undviker du att hästen blir hetsig, den kommer lyssna på dig helt enkelt, du kan sen öka längderna succesivt från 100 m till till en canter på 2000 m i 600 m tempo, men det kommer ta minst en månad, så småningom kan du dubbla det där... - de längre galopperna gör du max 2 ggr per vecka
se till att hästen jobbar med hela kroppen i galoppen
jag ser ingen poäng att gå snabbjobb - dvs över 800 m per min för ett halvblod, men om du gör det så gör det kort - 100 m till att börja med (som del i jobb)
med galoppträningen ökar musklerna rejält och du kan behöva ge mer foder, ge ett hö med hög energi i första hand (10,5 MJ/kg ts), öka kraftfoder - öka antalet givor helst, innan du ser att den magrar av och tappar muskler... då är det för sent
visitera benen - varje dag, ffa senorna, lyft benet, palpera senan, kläm och se hur hästen reagerar, visar han täcken på smärta, lyfter benet , så får du lugna dig med galopperna ett tag....-senvarning heter det -
 
Sv: Använda galoppträning för att få mer bärighet?

Varför skulle traven slita på hästen i skogen? Vem har du hört det av?
 
Sv: Använda galoppträning för att få mer bärighet?

Det som ger mer bärighet är galoppfattningar inte att galoppera fort. Definitivt är inte snabbjobb något som gynnar ridhästträningen. Det är andra muskler som används då. Bla utveklas lättare underhals som man inte vill ha.

Att låta hästen galoppera på framåt är mer lösgörande i så fall, att variera tempot i galoppen likaså, att galoppera i svaga uppförslut är stärkande.

Bärighet får du av att klättra, rida många övergångar, tempoväxlingar, hoppa studsar, skolor, osv.

Fråga din tränare om råd!
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
393
Senast: __sofia__
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 442
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
10 092
Senast: WildHorse
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 137
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp