Bukefalos 28 år!

Hur lång tid tar det innan man ser om stoet tagit sig eller inte

Linnzan123

Trådstartare
Hej!!

Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll.

Jag lämnade mitt sto igår den 1/5 på stuteriet och de sa att hon va så pass öppen att hon skulle semineras samma dag . Eftersom jag bor ca 10 min från stuteriet och tänkte köra henne fram och tillbaka så frågade jag hur allt funkade osv.

De berättade att de den 1/5 seminerar henne och den 3/5 kollar de henne igen för att se om de behöver seminera om eller ej.

Men vad jag förstått det tar de ca 14 dagar innan man ser om de tagit sig eller kan man se det redan 2 dagar efteråt?

Eller är det bara jag som missat något, hur går egentligen processen till och hur snabbt kan man göra en första bedömning om de tagit sig eller ej och ni som kört fram och tillbaka, hur snabbt efter en inseminering har ni kunnat hämta hem stoet?

Tack på förhand, och snälla inga dumma kommentarer är somsagt första gången och jag vill lära mig allt om avel!!!
Kom även gärna med tips vad som jag kan behöva tänka på första tiden efter semineringen och under hela hennes dräktighetstid.
 
Det man gör efter 2 dagar är att kolla om ägget släppt. Har det inte släppt semierar man igen. Har det släppt väntar man och ULar efter drygt 2 veckor för att se om ägget blev befruktat.
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 161
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 655
Senast: tott
·
Övr. Hund När jag kom hem från jobbet nu ikväll kom ett sms om att ett paket jag beställt med fryst färskfoder (24x500g) kommer att leveraras...
Svar
3
· Visningar
537
Senast: __sofia__
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
32 273
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp