Är hon snål?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag inser när jag läser den här tråden att jag nog är totalt inkompetent i sociala sammanhang :crazy: Säger jag att gästen inte behöver ta med något så menar jag det. Jag ser det som ganska respektlöst om gästen tar med sig när jag har bett dem att inte göra det dessutom. Säger jag att jag bjuder så menar jag att jag bjuder och jag förväntar mig inte att jag ska bli bjuden till någon för att jag bjuder hem henom. Jag förväntar mig verkligen inga presenter, är allergisk mot många typer av blommor och jag dricker inte vin så det vill jag inte heller ha. Jag vill bara och enbart träffa de jag har bjudit hem och ha trevligt. Utan en massa krusiduller och utan en massa trugande. Jag vill dessutom ha presenter när jag fyller år och jag tar bara med mig något till de jag blir bjuden till första gången och när någon har fått barn. Jag tar dessutom förgivet att om jag hälsar på någon under flera dagar och jag frågar om jag ska ta med något eller betala något och de säger nej så gör jag inte det. Jag är verkligen totalt lost.

Jag också om det är såhär det "ska vara" :crazy:
Som tur är så är mina vänner och jag så att vi kan säga åt varandra hur vi vill ha det :)

Men det hela får mig att tänka på julfirandet vid ex-svärs för några år sedan.

Det hade redan på förhand bestämts att den julen skulle vi inte ge varandra några julklappar (endast de små barnen skulle få). Så då köpte jag inga julklappar, men självklart var det ju ändå någon i familjen som köpt något åt alla "för de hade inte kunna låta bli", så då satt man där och kände sig dum.

Nästa jul, samma regel, men då hade jag varit förutseende och köpt något litet åt alla (men varit såpass "smart" att jag köpt sådant jag själv kunde använda, t.ex. finare handtvål o.dyl.).
Tog med mig klapparna till firandet, men avvaktade läget och tog inte fram dem i förtid, och bra var ju det för det året så hade ingen annan köpt något :grin:

Nä, man ska säga hur man vill ha det, och sedan hålla sig till det, folk är inte tankeläsare.
 
Jag är lika inkompetent då. Tacksamt nog tycks jag ha lika inkompetenta vänner. Eller så skriver de anonyma trådar på forum sen...

Men jag säger vad jag menar, och jag tror andra säger vad de menar och gör som de säger. Någon gång kan jag fråga om de är säker, svarar de då ja så släpper jag det.

Jag hade således gjort exakt som TS gäst.
Ja det är just det där med vad de tycker egentligen som förvirrar mig. Jag avskyr dubbelspel och falskhet och tar folk på orden. Bara för att jag har ett rakt förhållande till pengar och det inte är jobbigt för mig att prata om det så vet jag ju att andra kan ha stora problem med det men går de då sedan och pratar illa om mig? Säger att jag är snål? Det gör mig ledsen att tänka så. Att deras personliga issues drabbar mig genom att de inte kan säga vad de vill och att det utmynnar i att de pratar illa om mig. Jag vill betala för mig och jag bjuder gärna och känner mig inte snål men det kanske jag verkar som bara för att jag inte orkar hålla på med krusiduller?

Det här att folk inte säger vad de menar förvirrade mig mycket redan när jag var liten liksom alla dessa lögner och jag förstår verkligen inte varför vissa vill ha det så? Är det ett socialt spel som någon vinner något på eller är det ett sätt att göra sig själv till ett offer när andra lyssnar på vad de säger men att det inte duger ändå? Virrar man in sig i en helt onödigt krånglig cirkus?
 
Om man ska vara petig så ska presentvin till värden inte drickas på aktuell middag. Värden har valt vin som passar till maten.
Detta tycker jag är rimligt.
Att däremot säga att "ta med ett vin som passar till ditt eller datt" är ju en annan sak.

Fast det är ju din uppfostran och etikettslärande. Jag har lärt mig annorlunda och i mina föräldrars krets var det etikett att göra så.
Mitt inlägg bevisar ju att det är annorlunda överallt och att ett ärligt svar och frågande är bättre än gamla skitregler.
 
För att man äter inte middag 50 ggr om året och bor gratis på semestern hos någon utan att bjuda igen eller bidra om man har nåt hyfs och minsta önskan att inte vara en parasit på sina vänner.

Du ser ju bara en sida. Tänk om kompisen gör annat som kan värderas på samma sätt men TS inte ser det som så utan vill att pengar ska värderas i pengar?

Mina vänner och jag räknar inte samtal, pengar och gånger utan så länge alla känner att de ger lika mycket som de får så är det ju jämt liksom.
 
Fast det är ju din uppfostran och etikettslärande. Jag har lärt mig annorlunda och i mina föräldrars krets var det etikett att göra så.
Mitt inlägg bevisar ju att det är annorlunda överallt och att ett ärligt svar och frågande är bättre än gamla skitregler.

Länk till Ribbings svar ang detta. Presentvin till värden dricks vid ett annat tillfälle.
Sen vad folk gör kvittar mig.

http://mobil.blogg.dn.se/etikettfragan/2010/10/29/vinpresent-8389/
 
Men, något som jag personligen inte skulle reta mig på är det som verkar reta många andra; att folk tar med sig något litet i alla fall, fast jag sagt nej.
Är det obekvämt för dem att komma tomhänta och tar med sig något litet skulle jag för allt i världen inte bli upprörd.

Jag antar bara att de tycker att en blomma, en paj eller något är vad de kan få göra för oss. Jag tycker det är onödigt men jag har stor förståelse för det. Samtidigt kan jag märka ganska tydligt med en av kompisarna jag har att deras familj tycker att de alltid blir bjudna och verkligen vill bidraga på något sätt. Då får de gärna det för deras egen bekvämlighets skull.
 
Men, något som jag personligen inte skulle reta mig på är det som verkar reta många andra; att folk tar med sig något litet i alla fall, fast jag sagt nej.
Är det obekvämt för dem att komma tomhänta och tar med sig något litet skulle jag för allt i världen inte bli upprörd.

Jag antar bara att de tycker att en blomma, en paj eller något är vad de kan få göra för oss. Jag tycker det är onödigt men jag har stor förståelse för det. Samtidigt kan jag märka ganska tydligt med en av kompisarna jag har att deras familj tycker att de alltid blir bjudna och verkligen vill bidraga på något sätt. Då får de gärna det för deras egen bekvämlighets skull.

Jag skulle inte heller reta mig på det. Men skillnad på att acceptera det OM det ändå sker - och i tysthet vänta sog det även om man sagt motsatsen.
 
Haha...
Jag tror att fyra personer har länkat till Ribbing i denna tråden...
Det är ju bara hennes åsikter utifrån hennes erfarenheter.. inget som är av naturen givet.

Ribbing skulle troligen ha både en och fem saker att säga om att göra som TS med. Att säga en sak, förvänta sig motsatsen - och sen inte ta upp det med personen utan skriva en anonym tråd på ett forum ;)
 
Men, något som jag personligen inte skulle reta mig på är det som verkar reta många andra; att folk tar med sig något litet i alla fall, fast jag sagt nej.
Är det obekvämt för dem att komma tomhänta och tar med sig något litet skulle jag för allt i världen inte bli upprörd.

Jag antar bara att de tycker att en blomma, en paj eller något är vad de kan få göra för oss. Jag tycker det är onödigt men jag har stor förståelse för det. Samtidigt kan jag märka ganska tydligt med en av kompisarna jag har att deras familj tycker att de alltid blir bjudna och verkligen vill bidraga på något sätt. Då får de gärna det för deras egen bekvämlighets skull.

Det jobbiga är om man får något man inte vill ha eller har användning för och som bara tar plats. Jag har kvar vin som jag fick när jag hade fest för tio år sedan och en massa andra saker jag fått av de som velat vara snälla fast jag sagt att jag inte vill ha något.
 
Ja du, det finns inte allvetande människor och jag tvivlar på att hon vet hur alla gör och olika regionala (samt kulturella) etiketter. Detta är ju hur hon ser på det hela.

Nej, det kvittar inte för dig hur andra gör. Då skulle du ju inte tycka i ämnet.

Nej ingen vet allt men det finns vett -och etikettböcker av en anledning.

Folk får göra hur dom vill, men jag gör som jag vill i mitt hus. Får jag en flaska vin i present, dvs den är inte medtagen för att enligt överenskommelse passa till någon av rätterna som ska serveras, eller uppenbart råkar passa perfekt, så ställs den åt sidan för att drickas vid ett senare tillfälle.
Vin som passar till maten finns självklart redan hemma och vi dricker inte vin som inte är anpassat till det som serveras för att någon råkat ta med en flaska.
 
Du ser ju bara en sida. Tänk om kompisen gör annat som kan värderas på samma sätt men TS inte ser det som så utan vill att pengar ska värderas i pengar?

Mina vänner och jag räknar inte samtal, pengar och gånger utan så länge alla känner att de ger lika mycket som de får så är det ju jämt liksom.

Självklart ser vi bara ena sidan, det är ju det svaren får utgå ifrån och TS får göra vad hon behagar med dem.
 
Det jobbiga är om man får något man inte vill ha eller har användning för och som bara tar plats. Jag har kvar vin som jag fick när jag hade fest för tio år sedan och en massa andra saker jag fått av de som velat vara snälla fast jag sagt att jag inte vill ha något.

Ah, jag ser det inte som ett stort problem dock. Vinet tar jag med till då vi är bortbjudna så får man användning för det.
Visst var det inte det givaren tänkte sig det hela men vi dricker inte vin och det kommer till stor nytta hos någon som gör. De vet ju inte om det......om de inte läser det här.:o
 
Ah, jag ser det inte som ett stort problem dock. Vinet tar jag med till då vi är bortbjudna så får man användning för det.
Visst var det inte det givaren tänkte sig det hela men vi dricker inte vin och det kommer till stor nytta hos någon som gör. De vet ju inte om det......om de inte läser det här.:o

Om jag skulle råka ge någon vin som inte dricker det skulle jag inte ha något emot om denne skickar det vidare. Huvudsaken är ju att det kommer till nytta på ett eller annat vis :D

Nu brukar jag iofs ha koll på vad som är ok att ge dem jag besöker.
 
Ah, jag ser det inte som ett stort problem dock. Vinet tar jag med till då vi är bortbjudna så får man användning för det.
Visst var det inte det givaren tänkte sig det hela men vi dricker inte vin och det kommer till stor nytta hos någon som gör. De vet ju inte om det......om de inte läser det här.:o

Lyckas du hålla ordning på vem som har gett dig vad så att du inte ger tillbaka en present till den du fått den från?

Min moster gav alltid vidare de presenter hon fått, vilket mer än en gång ledde till pinsamheter. Flera gånger fick vi choklad som var så gammal att det blivit ett vitt lager utanpå den.
Allra pinsammast var när mina föräldrar en påsk fick en chokladask som jag och min syster gett moster till julen.
 
Lyckas du hålla ordning på vem som har gett dig vad så att du inte ger tillbaka en present till den du fått den från?

Min moster gav alltid vidare de presenter hon fått, vilket mer än en gång ledde till pinsamheter. Flera gånger fick vi choklad som var så gammal att det blivit ett vitt lager utanpå den.
Allra pinsammast var när mina föräldrar en påsk fick en chokladask som jag och min syster gett moster till julen.

Om de säger att det är ju samma sorts vin som vi gav er så säger jag bara att "jag vet, ni gillar ju det".
 
Jag tycker nog snarare att det är Ts som är knepig. Hon talar inte klarspråk och blir sen sur när vännen gör som hon säger och kan dessutom med att klaga :banghead: väldigt fult. Om jag hade haft en sån vän som Ts och fått reda på hur hon beklagar sig bakom ryggen så hade sagt tack och hej till den så kallade vänskapen :yuck: Man får fan i mej stå för vad man säger och inte komma och gnälla i efterhand. Kan du inte säga hur du vill ha det så får du helt enkelt skylla dej själv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 172
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 499
Senast: Unafraid
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 840
Juridik & Ekonomi Tidigt i våras startade jag en tråd (med mitt andranamn Hanna) där beskrev jag mitt juridiska läge med mitt ex som försökte snuva mig på...
Svar
1
· Visningar
1 739
Senast: Josseliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp