Är jag elak som inte vill gå med mitt barn på cirkus?

Ursäkta om jag delar lite, bara för att kunna svara i mitten.

Jag tänker mig att de ägnar tid varje dag åt att träna också, många privatpersoner ägnar sig ju åt klickersträning eller frihetsdressyr med sina djur för att berika deras liv och utmana deras intelligens så att de blir trötta och glada. Andra gör inte det och ofta tycker man kanske att det första gänget ägare känns som att de gör någonting bra för sina djur.

Sedan känner jag ett par som ofta tagit till sig hundar med beteendeproblem, med ett stort stallområde och mycket att glida runt och kika på så brukar problemen lösa sig och hundarna känns ganska lyckliga. Om man tänker sig en hund som får glida runt på cirkusområdet, träna, sova lite i bilen, alltid vara nära sin ägare -inte hunddagis eller timmar i lägenheten och tre promenader om dagen utan sin ägares viktigaste medarbetare. (men det kan ju också såklart vara så att de håller dem i bur utom vid show, men jag är osäker på om det vore tillåtet.)

Fåglar, även om de bara tränar någon timme då och då så har de ändå hela cirkustältet att flyga i under den tiden. Vilket är oändlig plats jämfört med en bakgårdsvoljär. (Men jag har svårt med fågelhållning, hur stort det än är är det ju mindre plats än hela skogen. Antar iofs att brevduvor får flyga en del ;))



Ok, jag tycker nog annorlunda, tror annorlunda. Min medishäst när hon blev gammal och hade varit dålig blev så himla glad när jag tog ut henne på ledlina att jag fortsatte trots att jag kunde ställt henne i en hage. Ännu gladare när vi till slut red ut tillsammans, hela hästen lyste upp (och då hade hon ändå bra hagkompisar, en stor flock, som travmötte henne i gigantisk hage). Nästa år kände jag att jag inte kunde rida henne utan ställde av och hon sjönk ihop totalt. Den andra är jag tryggare med älskar att skrota nu, men hon brukade ändå lysa upp vid ridning även om hon är rund och glad som en boll i hagen. Jag känner mig trygg med deras liv och den hästhållning som de levde i och att de var avlade till att tycka om att arbeta med människor. Sedan har jag också ridit hästar där jag är betydligt mindre övertygad. Men tycker inte det händer så ofta att jag skäms över att jag rider, tycker ofta jag känner iver, nöjdhet osv från hästar. Många djur som är domesticerade lät sig nog bli just det på sätt och vis och har levt med oss länge. Många andra djur är nästan omöjliga att tämja (zebror ska vara jättesvåra). Det vore synd för oss och dem att avliva dem/låta dem dö ut och sluta hålla djur/samarbeta med djur tror jag.

Bara för att sällskapsfåglar ofta har det kass och att det finns potential för att cirkusfåglar har det bättre, innebär inte det att cirkushållning är lämplig eller särskilt bra. Två fel blir ju inte ett rätt som det ofta heter. :)

Lite samma är mina tankar om hästar. Bara för att det finns individer som enligt oss tydligt visar att de "vill jobba" (eller hur vi nu ska benämna det, jag har ofta varit med om sådana hästar) så betyder inte det att hästliv så som vi normalt erbjuder är bra. Ska jag vara extra pessimistisk så skulle det ju faktiskt kunna vara så med just de individerna vara så att de tycker det övriga livet är så pass illa att det är bättre att vara med oss, även om det inte heller är bra.

Och om jag spinner vidare lite på det så funderar jag också över det etiska i att utsätta hästar för den träning vi gör. Även om en häst kan vänja sig vid hur vi hanterar och tränar dem så att det inte är aversivt för dem och även om de lär sig att uppskatta det vi gör, så är det ändå negativ förstärkning och ofta även positiv bestraffning med i upplägget (i vissa aspekter även negativ bestraffning). Oavsett hur lugnt vi går tillväga och hur bra man gör det, så jobbar vi med obehag för att nå dit vi vill. (eller, det finns såklart de som jobbar i princip eller helt uteslutande med positiv förstärkning, men hästar som tränats så från dag 1 har inte jag varit i kontakt med). Sen kan vi ju ta upp alla skador som uppstår pga oss, både fysiska och mentala. Vi vet med säkerhet att de flesta beteendebehov finns kvar även hos domesticerade djur, ändå håller vi ett flockdjur mer eller mindre isolerade och med mycket begränsad tillgång till födorelaterade beteenden.

Få djur har nog låtit sig bli domesticerade. Att avla på mindre rädsla för människor ger väldigt snabbt effekter och är inte så svårt att få till. Att det i historien skett med hjälp av att djuren närmat sig människorna för att de fått fördelar av det tycker inte jag är det samma som att säga att de tillåtit det. Domesticering och att tämja ett vilt djur är ju dock två helt olika saker (men som parentes är det inte så svårt att tämja zebror som ryktena säger, men de har inte avlats för mindre rädsla för människor, så de är ju inte som hästar eller åsnor direkt).
 
Jag har läst mig till att zebror verkligen inte är lätta att tämja. Om de inte sparkar in skallen på sin skötare biter de tag och släpper inte. Samma sak med mongoliska vildhästar, de är inte några man går fram till och kiar på halsen direkt.
 
Bara för att sällskapsfåglar ofta har det kass och att det finns potential för att cirkusfåglar har det bättre, innebär inte det att cirkushållning är lämplig eller särskilt bra. Två fel blir ju inte ett rätt som det ofta heter. :)

Lite samma är mina tankar om hästar. Bara för att det finns individer som enligt oss tydligt visar att de "vill jobba" (eller hur vi nu ska benämna det, jag har ofta varit med om sådana hästar) så betyder inte det att hästliv så som vi normalt erbjuder är bra. Ska jag vara extra pessimistisk så skulle det ju faktiskt kunna vara så med just de individerna vara så att de tycker det övriga livet är så pass illa att det är bättre att vara med oss, även om det inte heller är bra.

Och om jag spinner vidare lite på det så funderar jag också över det etiska i att utsätta hästar för den träning vi gör. Även om en häst kan vänja sig vid hur vi hanterar och tränar dem så att det inte är aversivt för dem och även om de lär sig att uppskatta det vi gör, så är det ändå negativ förstärkning och ofta även positiv bestraffning med i upplägget (i vissa aspekter även negativ bestraffning). Oavsett hur lugnt vi går tillväga och hur bra man gör det, så jobbar vi med obehag för att nå dit vi vill. (eller, det finns såklart de som jobbar i princip eller helt uteslutande med positiv förstärkning, men hästar som tränats så från dag 1 har inte jag varit i kontakt med). Sen kan vi ju ta upp alla skador som uppstår pga oss, både fysiska och mentala. Vi vet med säkerhet att de flesta beteendebehov finns kvar även hos domesticerade djur, ändå håller vi ett flockdjur mer eller mindre isolerade och med mycket begränsad tillgång till födorelaterade beteenden.

Få djur har nog låtit sig bli domesticerade. Att avla på mindre rädsla för människor ger väldigt snabbt effekter och är inte så svårt att få till. Att det i historien skett med hjälp av att djuren närmat sig människorna för att de fått fördelar av det tycker inte jag är det samma som att säga att de tillåtit det. Domesticering och att tämja ett vilt djur är ju dock två helt olika saker (men som parentes är det inte så svårt att tämja zebror som ryktena säger, men de har inte avlats för mindre rädsla för människor, så de är ju inte som hästar eller åsnor direkt).
Måste försöka återkomma i kväll, så jag hinner svara innan semester.
 
Av etiska skäl undviker jag traditionella djurparker och cirkusar sen många många år. Djur ska helt enkelt inte leva så.
Nu har jag barn och den andra föräldern samt släktingar på både hans och min sida vill längre fram gå på cirkus och djurpark med barnet.
Jag kan inte gärna hindra dem enbart pga mina principer, barnet tar ju inte skada av det, men jag tänker inte själv följa med utan hen får då gå med andra vuxna.
Men jag blir lite sur, ledsen och fundersam när det framhålls hur synd det skulle vara om barnet om hen inte får uppleva dessa saker och att jag skulle vara elak och försöka tvinga mina åsikter på barnet genom att inte följa med.
Är det verkligen så illa att växa upp utan att se kameler och zebror springa runt i en liten manege eller gnuer och lejon i en inhägnad där de bara ligger och glor ut i ingenting?
Att låta barnet växa upp med att man ska stå för vad man tycker och bry sig om välmåendet hos alla levande varelser, är det att tvinga på åsikter? Gör man isåfall inte det med all form av uppfostran?

Cirkus med djur saknar jag inte och kommer inte gå med barnet på.
Men djurparker kan absolut ha ett syfte i att barnen får se och lära sig om alla möjliga djur och miljöer och på ett roligt sätt kan bli medvetna om hur viktigt det är att vi tar hand om planeten osv. Vilken djurpark här i sverige är(sett till djurhållningen)"bäst"? Mitt senaste besök på djurpark var 2009 på Ölands djurpark och... mjaaa... jag är inte expert på exotiska djur men har rätt bra "djuröga" och var ledsen när jag gick därifrån...

Vill du inte så gå inte. Det är väl jättebra att släktingarna vill ta med barnen. Jag kan inte se att det är taskigt - du nekar ju inte barnen'

Jag vet inte hur det är med andra cirkusar men vi har varit på Cirkus Olympia ett par ggr och de har bara tamdjur- hundar, hästar och ett par kameler. I mina ögon har de djuren det inte sämre på något sätt än t ex en tävlingshäst som är på resande fot mycket. De är ju dessutom hemma vid sin gård där de lever helt vanliga hästliv med hagvistelse etc under större delen av året, tror turnén är över sommaren; typ maj- augusti.
 
Ang hästar som "vill arbeta" så kan det ju vara betingat.
Min gamle 30-åring ville inte gå som handhäst. Han gjorde det IOM att han var lydig. Men det var inte med entusiasm. Jag testade några ggr och bytte ridhäst till honom varje gång IOM att han tydligt visade att han ville ha den uppgiften.
Men hade han inte upplevt det, haft ännu bättre hage/större flock/ridits sämre etc så hade han nog inte velat samma sak.

Jag jobbar ju med dressyr och problemlösning och har ett stort intresse av hur djuren funkar psykologiskt, olika träningsmetoder etc.

Jag håller med om att det är intressant rent etiskt det vi gör med hästar.
Vi håller dem ofta på onaturliga vis och vi utsätter dem för ngt väldigt onaturligt med ridning.
Och de flesta av oss jobbar med negativ förstärkning. Våra system bygger på det.
Sen tror jag att det går att göra utan att hästarna lider av det.
Men de hästar som är friska nog att inte kräva rehabträning skulle förmodligen må minst lika bra om de inte reds. Förutsatt att de fick stimulans nog på naturlig väg(födosök, flockliv etc).

Och ang cirkus: jag vill inte gå på det med djur.
Jag har förmodligen också formats i hästtänk av tränare som tackat nej till clinics, stora tävlingar etc för att "hästen måste få vara hemma och vara häst i hagen". GP-häst som får vara fölfarbror etc.
Så tävlingsliv internationellt kanske inte är ngt jag vill heller, ens om jag varit väääldigt mycket bättre ryttare.
 
Ang hästar som "vill arbeta" så kan det ju vara betingat.
Min gamle 30-åring ville inte gå som handhäst. Han gjorde det IOM att han var lydig. Men det var inte med entusiasm. Jag testade några ggr och bytte ridhäst till honom varje gång IOM att han tydligt visade att han ville ha den uppgiften.
Men hade han inte upplevt det, haft ännu bättre hage/större flock/ridits sämre etc så hade han nog inte velat samma sak.

Jag jobbar ju med dressyr och problemlösning och har ett stort intresse av hur djuren funkar psykologiskt, olika träningsmetoder etc.

Jag håller med om att det är intressant rent etiskt det vi gör med hästar.
Vi håller dem ofta på onaturliga vis och vi utsätter dem för ngt väldigt onaturligt med ridning.
Och de flesta av oss jobbar med negativ förstärkning. Våra system bygger på det.
Sen tror jag att det går att göra utan att hästarna lider av det.
Men de hästar som är friska nog att inte kräva rehabträning skulle förmodligen må minst lika bra om de inte reds. Förutsatt att de fick stimulans nog på naturlig väg(födosök, flockliv etc).

Och ang cirkus: jag vill inte gå på det med djur.
Jag har förmodligen också formats i hästtänk av tränare som tackat nej till clinics, stora tävlingar etc för att "hästen måste få vara hemma och vara häst i hagen". GP-häst som får vara fölfarbror etc.
Så tävlingsliv internationellt kanske inte är ngt jag vill heller, ens om jag varit väääldigt mycket bättre ryttare.
Fast det sista förstod jag inte? Om man tränar för att tävla och också gör det, varför är en större clinic värre? Och på vilket sätt omöjliggör det hagvistelse mer än vilken tävlingsdag som helst? Nyfiken - fattar inte ;).
 
Fast det sista förstod jag inte? Om man tränar för att tävla och också gör det, varför är en större clinic värre? Och på vilket sätt omöjliggör det hagvistelse mer än vilken tävlingsdag som helst? Nyfiken - fattar inte ;).

Nej, de tackade nej till både clinics och tävlingar om det blev för ofta.
Vilket det i min värld kan vara för en del tävlingshästar. Man tävlar och reser mer än jag vill.
Visst är de vana och reser väl. Dvs har lärt sig tycka det är lugnt. Men för mig är det nog inte så jag vill hålla djur.
 
Bara för att sällskapsfåglar ofta har det kass och att det finns potential för att cirkusfåglar har det bättre, innebär inte det att cirkushållning är lämplig eller särskilt bra. Två fel blir ju inte ett rätt som det ofta heter. :)
Absolut inte, men det är ju i så fall en orsak till att ändra regler och bestämmelser runt fågelhållning, inte en orsak till att bojkotta cirkusar just specifikt för deras fågelhållning.

Dvs jag håller med om att den kanske är förfärlig. Jag säger bara att jag vet för lite om fåglar och deras mentala hälsa för att med säkerhet tycka att det är förfärligt med fåglar på Cirkus men inte förfärligt med undulat i bur på ett barnrum. Skillnaden är iofs att cirkusen får in pengar på dig och kanske dessutom håller andra djur som inte borde finnas där.

Jag är helt enkelt ambivalent om fåglar och tycker nog ingenting bortsett från att jag inte känner att jag själv kan komma på ett sätt som jag skulle kunna hålla en på som skulle göra mig glad.

Lite samma är mina tankar om hästar. Bara för att det finns individer som enligt oss tydligt visar att de "vill jobba" (eller hur vi nu ska benämna det, jag har ofta varit med om sådana hästar) så betyder inte det att hästliv så som vi normalt erbjuder är bra. Ska jag vara extra pessimistisk så skulle det ju faktiskt kunna vara så med just de individerna vara så att de tycker det övriga livet är så pass illa att det är bättre att vara med oss, även om det inte heller är bra.

Jag tror nog bara att vi tycker olika och har fått olika uppfattning om hästen här och att forskning om hästar får berätta mer. För mina känslor lutar vagt åt det här hållet men jag kan ändra mig vid mer information. Jag hade fått ett intryck av att de flesta hästar jag mött tycker om att samarbeta med människor och är ganska lyckliga. Även om jag definitivt stött på undantag som inte verkar lyckliga.

Dels där förhållanden kan ändras till att de trivs, tex en ponny som bytte från barnryttare till mer erfarna ryttare. Eller där människor och ridning kanske bara inte är deras grej (då mest i forumtrådar om att få krångliga hästar till samarbete).

Sedan tycker jag också att när forskning framskrider så måste hästhållning göra det, som tex personer som nu håller flera hingstar tillsammans och tycker det verkar passa dem.

Och om jag spinner vidare lite på det så funderar jag också över det etiska i att utsätta hästar för den träning vi gör. Även om en häst kan vänja sig vid hur vi hanterar och tränar dem så att det inte är aversivt för dem och även om de lär sig att uppskatta det vi gör, så är det ändå negativ förstärkning och ofta även positiv bestraffning med i upplägget (i vissa aspekter även negativ bestraffning). Oavsett hur lugnt vi går tillväga och hur bra man gör det, så jobbar vi med obehag för att nå dit vi vill. (eller, det finns såklart de som jobbar i princip eller helt uteslutande med positiv förstärkning, men hästar som tränats så från dag 1 har inte jag varit i kontakt med). Sen kan vi ju ta upp alla skador som uppstår pga oss, både fysiska och mentala. Vi vet med säkerhet att de flesta beteendebehov finns kvar även hos domesticerade djur, ändå håller vi ett flockdjur mer eller mindre isolerade och med mycket begränsad tillgång till födorelaterade beteenden.

Å andra sidan kanske det är en del i hur djur och människor fungerar att vi lär oss med positiv och negativ förstärkning. Även om det kanske är tydligare med djurföräldrar ibland. Sedan vet jag inte, jag läste nyss en bok från 1920-talet om hästar och ridning och stötte på en mening som jag tycker jag känner igen från nästan alla bra hästböcker jag läst. Nämligen att hästen inte svarar bra på bestraffning/inte lär sig bra med bestraffning utan bra på klapp och smek och uppmuntran när den gjorde "rätt" (då stod där tyvärr -till skillnad från hunden... men vi får väl hoppas att den här hästkarlen inte hade några hundar! för där håller jag då inte med, ingen varelse...).

Jag tycker nog vi håller hästar i flock, om än det kunde förbättras att de står i box på nätter osv. Och man kan jämföra med alla skador som uppstår hos en häst som går helt vild. Ev har de bytt vissa umbäranden mot andra mindre.

forts följer
 
Tråden har blivit lite off topic men svarar ändå:

Mina barn kommer inte få gå på cirkus innehållande djur. Jag kommer vara tydlig med varför. Va på Borås djurpark med 3,5 åringen och min lilla på 6 månader och berättade precis som de är att elefanten skjuts av dumma tjuvskyttar pga efterfrågan på deras betar. Han köpte sedan en gosedjurs elefant och berättade för mig om de elaka som vill ha deras "tänder".

Kommer inte mörka för mina barn att vi äter djur, kommer heller inte mörka hur djur behandlas eller att cirkus kan vara dåligt.
 
Nej, de tackade nej till både clinics och tävlingar om det blev för ofta.
Vilket det i min värld kan vara för en del tävlingshästar. Man tävlar och reser mer än jag vill.
Visst är de vana och reser väl. Dvs har lärt sig tycka det är lugnt. Men för mig är det nog inte så jag vill hålla djur.
Att lägga upp en bra plan så att hästarna hinner återhämta sig och att deras vardag innehåller hagvistelse är ju fullt sunt djurtänk. Jag fattade det som att de tyckte en clinic var "värre" än en tävling och det tyckte jag var ett udda resonemang.
Dock går ju tävling / träning och bra hästliv att kombinera och jag antar att f d GP- hästen faktiskt varit i väg ett antal dagar under sitt liv innan han blev "fölvakt"- annars hade han ju inte tävlat GP alls tänker jag?
 
Att lägga upp en bra plan så att hästarna hinner återhämta sig och att deras vardag innehåller hagvistelse är ju fullt sunt djurtänk. Jag fattade det som att de tyckte en clinic var "värre" än en tävling och det tyckte jag var ett udda resonemang.
Dock går ju tävling / träning och bra hästliv att kombinera och jag antar att f d GP- hästen faktiskt varit i väg ett antal dagar under sitt liv innan han blev "fölvakt"- annars hade han ju inte tävlat GP alls tänker jag?

Klart den varit iväg! Dock inte så ofta. Och den var fölfarbror även under tiden den tävlade.
Jag jämförde med hur de flesta anndra GP-ekipage jag känner håller häst. De är inte hållna i flock och de tävlar och är på clinics betydligt oftare. Får man frågan om clinic öht på vuxen häst(dvs även utbildningsnivå under det) åker de flesta hyfsat ofta bara det genererar pengar.
 
Klart den varit iväg! Dock inte så ofta. Och den var fölfarbror även under tiden den tävlade.
Jag jämförde med hur de flesta anndra GP-ekipage jag känner håller häst. De är inte hållna i flock och de tävlar och är på clinics betydligt oftare. Får man frågan om clinic öht på vuxen häst(dvs även utbildningsnivå under det) åker de flesta hyfsat ofta bara det genererar pengar.
Håller fullkomligt med om att hästar generellt sett ska gå i stor hage med sällskap oavsett om de går LC eller GP
 
Bara för att sällskapsfåglar ofta har det kass och att det finns potential för att cirkusfåglar har det bättre, innebär inte det att cirkushållning är lämplig eller särskilt bra. Två fel blir ju inte ett rätt som det ofta heter. :)

Lite samma är mina tankar om hästar. Bara för att det finns individer som enligt oss tydligt visar att de "vill jobba" (eller hur vi nu ska benämna det, jag har ofta varit med om sådana hästar) så betyder inte det att hästliv så som vi normalt erbjuder är bra. Ska jag vara extra pessimistisk så skulle det ju faktiskt kunna vara så med just de individerna vara så att de tycker det övriga livet är så pass illa att det är bättre att vara med oss, även om det inte heller är bra.

Och om jag spinner vidare lite på det så funderar jag också över det etiska i att utsätta hästar för den träning vi gör. Även om en häst kan vänja sig vid hur vi hanterar och tränar dem så att det inte är aversivt för dem och även om de lär sig att uppskatta det vi gör, så är det ändå negativ förstärkning och ofta även positiv bestraffning med i upplägget (i vissa aspekter även negativ bestraffning). Oavsett hur lugnt vi går tillväga och hur bra man gör det, så jobbar vi med obehag för att nå dit vi vill. (eller, det finns såklart de som jobbar i princip eller helt uteslutande med positiv förstärkning, men hästar som tränats så från dag 1 har inte jag varit i kontakt med). Sen kan vi ju ta upp alla skador som uppstår pga oss, både fysiska och mentala. Vi vet med säkerhet att de flesta beteendebehov finns kvar även hos domesticerade djur, ändå håller vi ett flockdjur mer eller mindre isolerade och med mycket begränsad tillgång till födorelaterade beteenden.

Få djur har nog låtit sig bli domesticerade. Att avla på mindre rädsla för människor ger väldigt snabbt effekter och är inte så svårt att få till. Att det i historien skett med hjälp av att djuren närmat sig människorna för att de fått fördelar av det tycker inte jag är det samma som att säga att de tillåtit det. Domesticering och att tämja ett vilt djur är ju dock två helt olika saker (men som parentes är det inte så svårt att tämja zebror som ryktena säger, men de har inte avlats för mindre rädsla för människor, så de är ju inte som hästar eller åsnor direkt).
De du är inne på här handlar mer om det är rätt att domesticera djur eller inte och inte djurs vara eller inte vara på cirkus. Accepterar vi hästtävlingar tycker jag det är konstigt att vi inte accepterar häst på cirkus.
 
De du är inne på här handlar mer om det är rätt att domesticera djur eller inte och inte djurs vara eller inte vara på cirkus. Accepterar vi hästtävlingar tycker jag det är konstigt att vi inte accepterar häst på cirkus.

Vad bra att du poängterar att vi vidgade diskussionen lite.
 
Få djur har nog låtit sig bli domesticerade. Att avla på mindre rädsla för människor ger väldigt snabbt effekter och är inte så svårt att få till. Att det i historien skett med hjälp av att djuren närmat sig människorna för att de fått fördelar av det tycker inte jag är det samma som att säga att de tillåtit det. Domesticering och att tämja ett vilt djur är ju dock två helt olika saker (men som parentes är det inte så svårt att tämja zebror som ryktena säger, men de har inte avlats för mindre rädsla för människor, så de är ju inte som hästar eller åsnor direkt).

Det är det jag undrar, det har visats att hunden och katten har flyttat in snarare än så att säga fångats när de domesticerades. Tydligen härstammar nästan alla hästar från en tamhingst, men flera ston, säger vissa forskare (verkar väldigt osannolikt iofs). Så det kan mycket väl vara så att vissa djurarter har bytt in arbetskraft mot mat, husrum, lite mer trygghet och högre ålder. Samtidigt som iofs vissa människor definitivt inte fyller sina villkor så som de borde och med respekt.

Sedan håller jag med, man kan se de mest märkliga sätt att rida på och vissa sätt att hålla hästar/djur på är riktigt tveksamma även om de är lagliga. När det gäller ridningen försöker jag vara öppen, ibland, när det gäller att döma hela grenar av ridsporten. Tex har jag träffat och ridit galopphästar och känner för den sporten, så jag kan knappast döma traven utan att veta mer än det jag sett på TV. Men i de fallen tycker jag inte man uppfyller sin sida av trygghet, husrum osv.

För alternativet för ett svenskt varmblod är ju hage hela livet, eller icke existens, inte att gå vild i svenska snårskogen. Det alternativet finns ju dock tex för Gotlandsrusset, mentalt och realistiskt och jag är absolut för att vi ska överväga vilda Gotlandsruss i Sverige för att hålla naturen öppen. Det görs forskning på området. (Jag är ivrig för att återförvilda delar av Europa :) )
 
Det är det jag undrar, det har visats att hunden och katten har flyttat in snarare än så att säga fångats när de domesticerades. Tydligen härstammar nästan alla hästar från en tamhingst, men flera ston, säger vissa forskare (verkar väldigt osannolikt iofs). Så det kan mycket väl vara så att vissa djurarter har bytt in arbetskraft mot mat, husrum, lite mer trygghet och högre ålder. Samtidigt som iofs vissa människor definitivt inte fyller sina villkor så som de borde och med respekt.

När det gäller ridningen försöker jag vara öppen, ibland, när det gäller att döma hela grenar av ridsporten. Tex har jag träffat och ridit galopphästar och känner för den sporten, så jag kan knappast döma traven utan att veta mer än det jag sett på TV. Men i de fallen tycker jag inte man uppfyller sin sida av trygghet, husrum osv.

För alternativet för ett svenskt varmblod är ju hage hela livet, eller icke existens, inte att gå vild i svenska snårskogen. Det alternativet finns ju dock tex för Gotlandsrusset, mentalt och realistiskt och jag är absolut för att vi ska överväga vilda Gotlandsruss i Sverige för att hålla naturen öppen. Det görs forskning på området. (Jag är ivrig för att återförvilda delar av Europa :) )
Men i de fallen tycker jag inte man uppfyller sin sida av trygghet, husrum osv.

Syftningsfel. Syftningen ska vara på.

Sedan håller jag med, man kan se de mest märkliga sätt att rida på och vissa sätt att hålla hästar/djur på är riktigt tveksamma även om de är lagliga.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 174
Senast: TinyWiny
·
Relationer När är det rimligt att vuxen-barn relationen övergår till vuxen-vuxen relation? Jag läste den här artikeln...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
26 379
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp