Är jag såhär dålig?!

Rexero

Trådstartare
För ca 1 år sen köpte jag min drömhäst! En hopphäst som tävlat höga klasser men som nu skulle trappa ner och därför såldes till mig som läromästare. Tanken var att jag skulle komma ut och tävla lite lätta klasser i både hopp och dressyr men framförallt ha väldigt kul.
När han kom till mig var han i toppform och världens roligaste att rida.
Men nu, ca 1 år senare, känns det som att vi bara står och trampar vatten och inte tar oss någonstans. Han rids 6 dagar i veckan varierat, 1-2 dagar för tränare. Förut gick alla pass superbra, men nu är jag allt oftare ledsen och besviken när jag kommer tillbaka efter ridning. Det känns som att han har tappat formen totalt, han har blivit motsträvig och lite bråkig, något stallmodig och allmänt... Tråkig? Jag skulle ändå anse mig som en rätt duktig ryttare, jag har ridit sen barnsben och haft egna hästar. Tävlat i både hopp och dressyr. Varför känns det som att vi utvecklas bakåt?!
Vi passar ihop som handen i handsken, det är inte det. Men det känns som att JAG bara blir sämre och sämre på att rida? Kan det vara så? Ska jag backa några steg och sänka kraven eller tvärtom sätta lite press på oss? Vilka tips som helst mottages tacksamt för här har jag verkligen kört fast..
 
För ca 1 år sen köpte jag min drömhäst! En hopphäst som tävlat höga klasser men som nu skulle trappa ner och därför såldes till mig som läromästare. Tanken var att jag skulle komma ut och tävla lite lätta klasser i både hopp och dressyr men framförallt ha väldigt kul.
När han kom till mig var han i toppform och världens roligaste att rida.
Men nu, ca 1 år senare, känns det som att vi bara står och trampar vatten och inte tar oss någonstans. Han rids 6 dagar i veckan varierat, 1-2 dagar för tränare. Förut gick alla pass superbra, men nu är jag allt oftare ledsen och besviken när jag kommer tillbaka efter ridning. Det känns som att han har tappat formen totalt, han har blivit motsträvig och lite bråkig, något stallmodig och allmänt... Tråkig? Jag skulle ändå anse mig som en rätt duktig ryttare, jag har ridit sen barnsben och haft egna hästar. Tävlat i både hopp och dressyr. Varför känns det som att vi utvecklas bakåt?!
Vi passar ihop som handen i handsken, det är inte det. Men det känns som att JAG bara blir sämre och sämre på att rida? Kan det vara så? Ska jag backa några steg och sänka kraven eller tvärtom sätta lite press på oss? Vilka tips som helst mottages tacksamt för här har jag verkligen kört fast..

Byta tränare?
 
Hästen är 100% frisk och jag har ridit för flera tränare men nu hittat en i både hopp och dressyr som jag anser passar mig och min ridning väldigt bra.
 
Kan hästen ha tröttnat på träningen?

Jag vet inte. Kan han ha gjort det? Han älskar att hoppa och hopptränas 1 dag/v och 1 dag rider jag lite markarbete. Alltid öronen framåt då och på hugget. Resterande dagar rider jag ut, rider dressyr och ibland tömkör så jag tycker att jag ändå varierar det väldigt bra..
 
Uppenbarligen är det ju något som hästen inte trivs med eftersom den blivit motsträvig och bråkig. En häst blir inte det om det inte finns en anledning till det så frågan är vad den anledningen är? Här måste du rannsaka dig själv och alla andra ingående komponenter. Hur beter sig hästen med en annan ryttare?
 
Uppenbarligen är det ju något som hästen inte trivs med eftersom den blivit motsträvig och bråkig. En häst blir inte det om det inte finns en anledning till det så frågan är vad den anledningen är? Här måste du rannsaka dig själv och alla andra ingående komponenter. Hur beter sig hästen med en annan ryttare?

Nu fick jag det kanske att låta som att han är jättestökig, vilket han inte alls är. Det är snarare så att jag inte alls får sa
 
Forts. Samma känsla som jag fick när vi precis köpt honom. Passen går aldrig sådär BRA, utan blir mest medelmåttiga och det känns som att vi inte gör några framsteg alls.
 
Nu fick jag det kanske att låta som att han är jättestökig, vilket han inte alls är.

Nej, det tycker jag inte att du gjorde men uppenbarligen är det ju något som du reagerar på som är annorlunda. Hur yttrar sig den där "motsträvigheten" som du upplever? Är det bara i vissa situationer?
Vad har dina tränare för synpunkter på er utveckling jämfört med hur din känsla är? Ibland hamnar man på en platå när allting bara verkar stå still och så helt plötsligt lossnar det och en massa saker faller på plats. Det kan ju vara så det är för dig just nu. :)
 
Nej, det tycker jag inte att du gjorde men uppenbarligen är det ju något som du reagerar på som är annorlunda. Hur yttrar sig den där "motsträvigheten" som du upplever? Är det bara i vissa situationer?
Vad har dina tränare för synpunkter på er utveckling jämfört med hur din känsla är? Ibland hamnar man på en platå när allting bara verkar stå still och så helt plötsligt lossnar det och en massa saker faller på plats. Det kan ju vara så det är för dig just nu. :)

Det är mest i dressyren, jag upplever att han inte alla har samma "go" och samarbetsvilja som tidigare? Vi tränar på motsvarande LA-nivå för tillfället. Kanske tycker han att dressyr är det tråkigaste som finns då han fortf är helt okomplicerad i hoppningen? Men hur ska jag göra då, för dressyren är ju grunden till allt så det kan man ju inte gärna skippa.
 
Kanske tycker han att dressyr är det tråkigaste som finns då han fortf är helt okomplicerad i hoppningen? Men hur ska jag göra då, för dressyren är ju grunden till allt så det kan man ju inte gärna skippa.

Du får helt enkelt vara superfiffig och smart och göra dressyren rolig. Gör den lite "hoppig" och använd bommar på marken eller dressyra ute. Tänk utanför ramen och använd din kreativitet. :)
 
Det är mest i dressyren, jag upplever att han inte alla har samma "go" och samarbetsvilja som tidigare? Vi tränar på motsvarande LA-nivå för tillfället. Kanske tycker han att dressyr är det tråkigaste som finns då han fortf är helt okomplicerad i hoppningen? Men hur ska jag göra då, för dressyren är ju grunden till allt så det kan Du skicka man ju inte gärna skippa.

Kanske kan du testa att enbart rida dressyr i skogen och på vägar en period för att se om han tänder till och tycker det är roligare? Det kanske inte är en lösning i längden om du vill ut och tävla i dressyr med men bara för att ge honom lite omväxling ett tag?
 
Vi passar ihop som handen i handsken, det är inte det. Men det känns som att JAG bara blir sämre och sämre på att rida? Kan det vara så? Ska jag backa några steg och sänka kraven eller tvärtom sätta lite press på oss? Vilka tips som helst mottages tacksamt för här har jag verkligen kört fast..
Vad är det som gör att du tycker ni passar så bra ihop?

Annars kan jag tänka mig att du helt enkelt inte har samma krav som den förra ryttaren hade på hästen. Hästen sänker nivån och anpassar sig och när du ska kräva saker så blir det tjaffs. Hästar har ju en liten tendens till att anpassa sig relativt snabbt efter ryttaren.

Så jag tror helt enkelt att du har för lite krav, det utnyttjar hästen lite och blir lat helt enkelt.
 
Jag undrar om han har varit så länge, eller om det har liksom kommit nu? Anledningen till att jag frågar är att jag är också i en liten svacka med Fröken Häst just nu, hon är någon sorts konstig blandning av loj, överladdad och småsur, och jag är övertygad om att det är vintern. Hos oss har det varit mycket snö, dom kan inte röra på sig mycket i hagen och det går inte att rida ut som vanligt heller. Så har hon börjat fälla också. Och jag är lite less själv på vintern och det smittar säkert av sig.

Kan det stämma på er? Håll ut till våren isf :banghead: och gör en ny bedömning
 
Forts. Samma känsla som jag fick när vi precis köpt honom. Passen går aldrig sådär BRA, utan blir mest medelmåttiga och det känns som att vi inte gör några framsteg alls.

Gick han höga klasser innan, så gissar jag att han reds av en svårklassryttare som rider bättre än du? Det är ju en risk när man köper en häst som haft en skickligare ryttare innan - i början går det bra, för då kan man rida på den gamla ryttarens ridning av hästen, men med tiden anpassar sig hästen till ens egen nivå, och blir inte lika rolig längre. Det går bakåt, för att man inte kan upprätthålla den förra ryttarens goda ridning. Mitt tips skulle vara att låta nån rida till hästen, så får man lite draghjälp att hålla hästen genomriden, och hamnar i en god cirkel, där man kan fortsätta rida på den bra ridningen. Det behöver absolut inte vara att man lämnar bort hästen, en skicklig tillridare kan göra stor skillnad på ett eller två pass, och sen kanske nån gång i veckan eller varannan vecka för att bibehålla.
 
Som många andra skriver så tror jag det handlar om att han är lite uttråkad?
Min blev också som du förklarar det - lite bråkig och lat så men hon var nog bara allmänt uttråkad.. Jag red lite mindre och hade mer "fri" ridning för ett tag sen just för att hon inte skulle tänka på att alltid gå rätt osv men efter ett tag så hitta vi tillbaka igen! :)
Och som sagt, utrustningen, passar den? Har du undersökt honom? Kan ju vara ett litet fel som gör att han inte kan gå som han ska..

Lycka till! :)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
729
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 210
Senast: Fiorano
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 087
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp