Är jag såhär dålig?!

Hur är han undersökt? När jag skaffade min häst för snart 2 år sedan hade vi en period när det gick sämre än i början men nu går det mycket bättre än det gjorde i början i både hoppningen och dressyren. Det tog tid att först lära mig rida bra nog och sedan justera massa småsaker som hjälpt, t.ex. variera betsling, skaffa en ny sadel med bättre ryggfrihet, låta equiterapeut gå igenom honom etc. Det finns många små detaljer som kan påverka ridningen åt det sämre och det bättre hållet, dags att stoppa om sadeln kanske?
 
Ibland får man vara lite självkritisk. I synnerhet när man tar sig an högutbildade hästar/hästar som ridits av duktiga ryttare tidigare. Man hör ofta folk som letar "fel" på sina hästar för att de går sämre och sämre, snarare än att man analyserar sin egen ridning. Det är lättare att skylla på att hästen är stel än att man själv inte rider så bra.
Nu säger jag inte att det är så just i ditt fall, men vad jag känner rent spontant av din text är att problemen du får med din häst, endast kan åtgärdas av att du själv inser vilka problem ni har (kanske ihop med en bra tränare?) och lär dig hur du rättar till dem. Hästen kommer inte att lösa det åt dig, inte någon annan heller. Det är din kapacitet som speglas i hästen, därför kan många halvtrista hästar lysa under en riktigt duktig ryttare.

Nu är det väl lättare sagt en gjort, men jag tror att om man bara är öppen, och framförallt ärlig mot sig själv, angående sin egen ridning är det mycket lättare att förbättra den. Och var lite kritisk mot tränaren, får du den stöttning som krävs för att ta dig vidare med hästen? Kanske testa lite olika tränare och se om det är någon som känns extra bra. Låt tränaren rida hästen emellanåt så att du också ser vilka skillnader denne har gentemot dig i din ridning.

Lycka till, ni fixar det :)
 
vad jag känner rent spontant av din text är att problemen du får med din häst, endast kan åtgärdas av att du själv inser vilka problem ni har (kanske ihop med en bra tränare?) och lär dig hur du rättar till dem.

Fast det finns ju fler som kan rida hästen än en själv. Självklart behöver man själva försöka bli en bättre ryttare, men det kan ju ta många år, och risken är att vid det laget har hästen hunnit bli svårriden, för att den har vant sig vid att gå fel (alternativt dött av ålder). Tar man hjälp så får man en mer lättriden häst, som är lättare att göra rätt på. Att problem endast kan lösas genom att man själv lär sig rida hästen rätt håller jag inte med om - en kombination av att träna själv och rida till hästen kan ofta vara ett bra sätt att hamna rätt igen, när ridningen gått åt fel håll.
 
Fast det finns ju fler som kan rida hästen än en själv. Självklart behöver man själva försöka bli en bättre ryttare, men det kan ju ta många år, och risken är att vid det laget har hästen hunnit bli svårriden, för att den har vant sig vid att gå fel (alternativt dött av ålder). Tar man hjälp så får man en mer lättriden häst, som är lättare att göra rätt på. Att problem endast kan lösas genom att man själv lär sig rida hästen rätt håller jag inte med om - en kombination av att träna själv och rida till hästen kan ofta vara ett bra sätt att hamna rätt igen, när ridningen gått åt fel håll.
Jo självklart är det så. Men jag tror du missförstod mitt inlägg. Jag menade att problemet ligger mellan TS och hästen, och även om någon annan rider hästen blir det bara en hjälp, ingen långsiktig lösning för själva ekipaget.
 
Jo självklart är det så. Men jag tror du missförstod mitt inlägg. Jag menade att problemet ligger mellan TS och hästen, och även om någon annan rider hästen blir det bara en hjälp, ingen långsiktig lösning för själva ekipaget.

Fast jag tycker nog det är just en långsiktig lösning. Ingen skulle väl tycka det var konstigt om man tänker att man kommer behöva rida för tränare långsiktigt, varför är det konstigare att ha tillridning av sin häst långsiktigt? Är man inte superduktig själv, så är det väl en utmärkt idé att regelbundet ha någon som rider igenom hästen, både för att hästen ska bli roligare och lättare och rida, och för att den ska hålla bättre.
 
Fast jag tycker nog det är just en långsiktig lösning. Ingen skulle väl tycka det var konstigt om man tänker att man kommer behöva rida för tränare långsiktigt, varför är det konstigare att ha tillridning av sin häst långsiktigt? Är man inte superduktig själv, så är det väl en utmärkt idé att regelbundet ha någon som rider igenom hästen, både för att hästen ska bli roligare och lättare och rida, och för att den ska hålla bättre.
Jo visst kan man se det så. Det är väl bara det att jag inte tycker att hästen längre kan vara en lika bra spegel av ens egna ridning. Rider man sämre, påverkar detta hästen, även om en duktig ryttare kommer och "rättar till" och får det att kännas bättre för ryttaren. Hästen däremot rids ju inte riktigt korrekt om den blir sämre av ridningen. Jag säger inte att alla ska bli elitryttare, men kanske ska man lära sig att rida bra på sin egna nivå. Tror det gynnar ekipaget bättre i slutändan.
 
Jo visst kan man se det så. Det är väl bara det att jag inte tycker att hästen längre kan vara en lika bra spegel av ens egna ridning. Rider man sämre, påverkar detta hästen, även om en duktig ryttare kommer och "rättar till" och får det att kännas bättre för ryttaren. Hästen däremot rids ju inte riktigt korrekt om den blir sämre av ridningen. Jag säger inte att alla ska bli elitryttare, men kanske ska man lära sig att rida bra på sin egna nivå. Tror det gynnar ekipaget bättre i slutändan.

Alltså, de flesta hästar skulle ju kunna gå bättre med en bättre ryttare. Så även om man tränar flitigt hela livet, så räcker det i många fall inte, hästen skulle gå än bättre och bli ännu trevligare med nån annan. Det ena utesluter ju dessutom inte det andra: bara rida till hästen och inte försöka bli bättre själv alls verkar ju inte vettigt, utan det jag menar är just kombinationen: man tränar själv, och samtidigt får hästen tillredning. Då blir hästen trevligare att rida - är man inte superduktig, så går det ju ofta bättre att fortsätta rida rätt på en häst som är genomriden, än att själv försöka korrigera en häst som vant sig vid att gå fel.

Har hästen gått med en skickligare ryttare, så kommer den ju förmodligen utvecklas till det sämre om man som vanlig dödlig rider den, även om man rider bra på sin egen nivå. Det gäller ju alla hästar, och det är ju inte konstigare att ta ut nån som rider igenom hästen, än att ta ut en massör eller en equiterapeut, det är friskvård, helt enkelt.
 
Om man går tillbaks till originalinlägget så står det:

"Det känns som att han har tappat formen totalt, han har blivit motsträvig och lite bråkig, något stallmodig och allmänt... Tråkig?"

Jag är inte så säker på att det "bara" rör sig om ryttarokunskap. Det låter ju snarare som om hästen antingen har tröttnat på träningen, har ont någonstans (rygg, ben, tänder?) eller att utrustningen inte passar.
 
En hopphäst som har tävlat mycket och säljs för att den ska trappa ned, dvs tävla och träna med måtta. 1-2 träningar i veckan är inte att trappa ned. Hästen kan ju det mesta och att fortsätta nöta detta för att du ska lära dig ger en uttråkad häst och skaderisk. Den skulle nog uppskatta mer att göra saker den inte gjort förut.
 
En hopphäst som har tävlat mycket och säljs för att den ska trappa ned, dvs tävla och träna med måtta. 1-2 träningar i veckan är inte att trappa ned. Hästen kan ju det mesta och att fortsätta nöta detta för att du ska lära dig ger en uttråkad häst och skaderisk. Den skulle nog uppskatta mer att göra saker den inte gjort förut.
1-2 träningar i veckan kan väl mycket väl vara att trappa ner, det står ju relativt till vad hästen gjorde innan. Jag är väl en av dem som tycker att det är bra, speciellt om man har en svacka/det inte klickar i ridningen, att rida mycket för tränare. Hellre det än att sitta och försöka lösa saker själv, hamna i djupa hjulspår och ensidig träning. Mfn det förutsätter ju att tränaren kan variera arbetet och ge bra övningar som inte sliter på hästen allt för mycket medan ryttaren lär sig. Hästen ska inte bli uttråkad av att tränas, då gör man fel
 
En hopphäst som har tävlat mycket och säljs för att den ska trappa ned, dvs tävla och träna med måtta. 1-2 träningar i veckan är inte att trappa ned. Hästen kan ju det mesta och att fortsätta nöta detta för att du ska lära dig ger en uttråkad häst och skaderisk. Den skulle nog uppskatta mer att göra saker den inte gjort förut.
Jag tänkte också på det... den såldes för att den skulle trappa ner och så går den 6 dagar i veckan varav två för tränare. Det är ju mer än den skulle behöva för att hålla igång på hyffsat hög nivå alla gånger.

Nu känner jag ju inte alls denna hästen eller något, men om hästen tappat energin och viljan så skulle jag lägga om mitt upplägg. Tex Ut och "busrid" och konditionsträna en gång i veckan, träna för tränare en gång i veckan och använd en dag att repetera det ni tränade på sen en mysig uteritt utan krav en dag. De två vilodagarna lägger man in imellan då det passar. Då håller ni igång utan problem och hästen får vila och göra varierade saker.
Vem tycker det är kul att "nöta" det man kan redan 6ggr i veckan?
 
Visst kan det vara bra att rida för tränare 2ggr i veckan. Men man måste fråga vad ger det nu? En annan sak är ju att man ska hinna smälta det man gjort på träningen och hinna träna lite själv. Vad är annars vitsen? Jag vill ju i alla fall kunna rida lika bra hemma som när jag är hos tränaren som hjälper mig och guidar mig genom svårigheter, för att komma dit behöver jag också träna hemma och verkligen fokusera och känna själv att jag gör rätt.
Allt beror ju på var man är, det kan bara TS svara på. Men någonting annat oavsett vilket skulle jag prova när det uppenbarligen inte går som man vill nu. :-)
 
Jag tänkte också på det... den såldes för att den skulle trappa ner och så går den 6 dagar i veckan varav två för tränare. Det är ju mer än den skulle behöva för att hålla igång på hyffsat hög nivå alla gånger.

Nu känner jag ju inte alls denna hästen eller något, men om hästen tappat energin och viljan så skulle jag lägga om mitt upplägg. Tex Ut och "busrid" och konditionsträna en gång i veckan, träna för tränare en gång i veckan och använd en dag att repetera det ni tränade på sen en mysig uteritt utan krav en dag. De två vilodagarna lägger man in imellan då det passar. Då håller ni igång utan problem och hästen får vila och göra varierade saker.
Vem tycker det är kul att "nöta" det man kan redan 6ggr i veckan?
Många skolhästar nöter dag ut och dag in i åratal. De allra flesta hobbyhästar med ryttare som fortfarande tränar sig själva mer än hästen får också "nöta det de redan kan"

Utmaningen ligger i att "nöta" varierande. Det kan ju teoretiskt bli lika tråkigt att motionsridas på halvlång tygel samma tur 4 dagar/vecka också. Jobb blir inte tråkigt bara för att man har 4 väggar runt sig. Jag förstår inte heller hur en vältränad häst skulle gå sönder av att motionsridas 6 dagar/vecka, förutsatt att den inte pensionerats pga spökande skada?
 
Om du är säker på att det inget annat fel, så kolla om din tränare kan sitta upp och rida igenom honom lite i början av ditt ridpass eller kanske rida nåt pass och se om det nån skillnad? Han kanske vaknar lite av att få en ny ryttare på ryggen med lite andra krav. Annars så skulle jag kanske pausa från paddocken och rida nån vecka ut lite kravlöst men det beror ju på situationen.
 
Det kan också bero lite på din inställning. Försök tänka positivt! (Jag vet det kan vare jätte svårt) och jag skulle nog försöka ha mera roligt mera roligt. Resta nya övningar ut och busa i skogen och sånt. Hoppas de löser sig!
 
Tycker det låter mycket att rida 6 dgr i veckan på samma häst även om det är varierat.
Hur länge rider du varje dag?
Rid korta pass i ridhuset och träna bara 1-2 saker per pass. Värm upp ute och skritta av ute. Att en tävlingshäst som gjort sitt och ska trappas ned betyder ju även mentalt. Hästen behöver ha roligt och njuta av tillvaron. Ta en dag i veckan och bara umgås, massera, tvätta svans/duscha pyssla. Använd naturen mer vid ridning och se över hagen han går i på dagarna. Är den tillfredsställande? Får han tillräckligt många timmar i hagen? Trivs han med kompisarna? Allt handlar inte om ridning för att en häst ska trivas under ryttare.
 
@Rexero
Eller kan det vara så att ni utvecklas och är på väg upp? Jag har upplevt samma att man står still och stampar innan det går bra igen och sen står man still ett tag igen och sen går det framåt. "stillestånds" perioderna beror lite på hur länge dom bli. Kan ju vara så att du och din häst befinner er i en sådan period och hästen kanske tycker det börjar bli lite jobbigt att du begär mer av den och därför blir lite motsträvig? En tanke bara, hoppas du hittar din lösning på vad det berodde på. :)
 
@Rexero
Hur reds han tidigare? Har du någon möjlighet att få se film från dressyr- eller hoppträning?
Har du sett på film hur du själv rider, vad du gör i olika situationer? Där kan du kanske få hjälp. Du kan se hur och när du använder handen resp. skänkel, om du ger dubbla budskap.
 
Har du kanske bytt sadel? För et kan ju vara så att sadeln inte passar ochd en liksom får svårt att röra sig korrekt och blir lite sur :confused:
 
Forts. Samma känsla som jag fick när vi precis köpt honom. Passen går aldrig sådär BRA, utan blir mest medelmåttiga och det känns som att vi inte gör några framsteg alls.

Kan det inte vara så att passen går precis lika bra nu som när du precis köpt honom, bara det att DÅ jämförde du med hur det var innan du fick honom och NU jämför du med hur han kändes då, och eftersom du hade en wow-känsla då känns det sämre nu?
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
733
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 211
Senast: Fiorano
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 409
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 094
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp