är turkisk yogurt hälsosamt?

vinkelina

Trådstartare
vill inte ha vanlig yoghurt pga allt socker, äter de till morgonmål. Har en tid ätit naturell yoghurt som jag själv smaksatt med bär, men de har varit lite väl syrligt, pluss att den aldrig är jämn i konsistensen, rinner massor när man öppnar den och tjock som tusan i slutet

Testade nu att äta turkisk yoghurt och de var smasken. Men de var rätt mycket fett och grädde i den (köpt en budgetvariant)

Kan jag fortsätta att äta den med gott samvete, eller skall man övergå till sockervarianten
 
Sv: är turkisk yogurt hälsosamt?

Yoghurt ska väl precis som annan fil skakas om innan man häller upp? Annars får man de precis som du säger - rinnig i början och tjock på slutet. Skakar du blir konsistensen jämn.

Nyttig och nyttig...
Turkisk är fetare och om du vill undvika socker är den väl bra - vill du däremot undvika fett så tar du vanlig yoghurt och sötar med sylt och kanske något sött som strödadlar?

I Sverige finns både vanlig "naturell" och "mild naturell" yoghurt. Vet inte hur ni har det uppe hos dig? Jag gillar den vanliga just för att jag gillar syrligheten men smaken är ju olika.

Du får väl helt enkelt räkna kaloriinnehåll?
 
Sv: är turkisk yogurt hälsosamt?

Jag äter naturell lättyoghurt på mornarna. Ringlar över flytande honung och strör på rejält av min egen müsliblandning (AXA:s Bran Müsli, solroskärnor, linfrö och psylliumfrö) gott, nyttigt och ger mättnad länge.

Jag har inte upplevt något problem med konsistensen på yoghurten. Skulle inte välja den feta turkiska yoghurten - även om den är supergod. Jag är redan i god Robisonform, dvs jag klarar säkert tre veckor utan näringsintag utan att bli mager.
 
Sv: är turkisk yogurt hälsosamt?

Om du kan fortsätta äta den med gott samvete beror ju på vad som ryms i ditt samvete ;) Behöver du vakta på kalorierna för att inte gå upp i vikt får du ju tänka på att äta lite mindre av den turkiska än den "vanliga"

Näringsvärde per 100 g Turkisk yoghurt (Lindahls mejeri):

Energi 528 kJ/129 kcal
Protein 4,2 g
Kolhydrat 5,1 g
Fett 10 g

Näringsvärde per 100 g Mild yoghurt naturell (Arla):

Energi 240 kJ/60 kcal
Protein 3,3 g
Kolhydrat 4 g
Fett 3 g


För att svara på rubriken är turkisk yoghurt inte ohälsosam i mitt tycke, men vill man av någon anledning passa på kalorierna så är det ju kanske smartare att ta den "vanliga".
 
Sv: är turkisk yogurt hälsosamt?

Fil finns ju också? :D

Sen om det finns andra märken på yogurten så prova det. Typ arla yogurt/fil har en annan syrlighet än skånemejeriers yogurt/fil.
 
Sv: är turkisk yogurt hälsosamt?

Turkisk och grekisk youghurt är väldigt hälsosamt då det innehåller mycket mjölksyrakultur och goda bakterier.
 
Sv: är turkisk yogurt hälsosamt?

I Sverige finns både vanlig "naturell" och "mild naturell" yoghurt. Vet inte hur ni har det uppe hos dig?

Jag har aldrig sett mildare naturell jogurt här i Finland, jag själv skulle gärna prova det men tror inte att det finns..

Till TS: Vet inte om du provat olika sorter av naturell jogurt, men som Modig_Korn skrev kan det kanske skilja mellan olika fabrikat? Själv äter jag av principskäl nästan bara Valios jogurt, men Maitokolmio, Ingman och Juustoportti kanske också har naturell jogurt?
Ett annat alternativ till jogurt kunde kanske vara surmjölk/piimä med mysli och bär, om du inte tycker att det är för syrligt (och rinnigt).
 
Senast ändrad:
Sv: är turkisk yogurt hälsosamt?

piimä ur inte heller de gott. (kräsen, jag :O) är valios som naturell som jag äter, har inte hittat nån annat.

men kommer nog att forsätta med den turkiska nu, har verkligen fastnat för den nu :)
 
Sv: är turkisk yogurt hälsosamt?

Turkisk yoghurt med lite, lite honung och några valnötter... Mmmm. Finns inget godare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp