Bukefalos 28 år!

Arabhästutställning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fakta om Emma Maxwell: http://www.emmamaxwellarabians.co.uk/


"Möte i ETHA (European Trainers and Handlers Association):

Emma Maxwell tog upp fyra ärenden för diskussion som allmänheten specifikt hade nämnt: snurrande, att rycka en häst i kedjan som rör sig, enskilda ryck i kedjan neråt när hästen inte står still och en smäll/ryck från sidan på en häst som står still.

Frank Spönle sa att det är inte direkt aktuellt att skapa mer regler. Ha sa att 95% av oss här har inte något intresse av att skapa mer regler emot oss nu. Vi gör alla vårt jobb och vi har alla olika stil. Systemet, showbranschen knuffar oss i den här riktningen. Han fortsatte med att säga att vi har alla vår egen verksamhet och sätt att visa hästar och vi kommer inte att ändra på det eftersom vi är här för att göra ett jobb. Han tillade att han tycker inte att saker och ting är värre än vad det var för trettio år sen. Han sa att vi måste gå vidare, vi försöker hålla igång en verksamhet och vi är inte kriminella. Han underströk att vi är här för att göra ett jobb och han är inte intresserad av det här just nu.

Emma Maxwell kontrade med att om du inte vill att allmänheten ska skapa protester kring det, så måste vi hantera det och om inte ETHA kan göra det, så kan ingen.

Diskussionen övergick till smällande/ryckande i kedjan från sidan när hästen står still. Emma Maxwell sa att detta är vad allmänheten hatar och i ETHA borde vi diskutera det. Hon frågade om någon kunde rättfärdiga den specifika rörelsen.

Frank Spönle sa att Emma Maxwell kommer inte att komma någonstans med de här frågorna. Jag vet vad du tycker och är och gör och du är den enda jag respekterar för vad du säger eftersom jag förstår vad du gjort hela ditt liv. Men du kommer inte att komma någonstans eftersom det har gått tjugo år nu och vi är mer professionella och ja, möjligen mer elaka. Tjugo år sedan - ja, så som Jan Callis visar hästar är hur det var då.

Emma Maxwell kontrade med att vi lever i en annan tid nu - Facebook/internet tiden. Människor kommer att fortsätta publicera videos. Hon frågade om ni vill hänga med eller halka efter.

Maria Jodlowska sa att du kommer aldrig att kunna förändra dem."

http://users.skynet.be/fb316061/ETH...1/26_Minutes_of_meeting_Paris_09-12-2011.html

Artikeln är FYRA ÅR GAMMAL

mvh

IngelaH, privatpersonen
 
POST-TRAUMATIC STRESS DISORDER IN ARABIAN HORSES

"Missbruk av pisken är den vanligaste kritiken gällande den misshandel som arabhästarna utsätts för i världen, pga av den höga nivå av upphetsning som de visas i. De som tror att minskat piskande i showringen betyder att våldet minskat är seriöst grundlurade och förstår inte användandet av pisken som en utlösande faktor för att påminna om tidigare utfört våld. Man behöver inte ens använda pisken som utlösande faktor - reaktionen kan framkallas med en handsignal eller gest med en höjd hand, eller en ljudsignal som "shush" eller klickande man kan höra i showringen. Precis som Pavlov's hundar började salivera när de hörde klockan ringa, tränas utställningshästar att bli kraftigt upphetsade och uppvisa kamp- eller flyktbeteenden pga hot om våld eller minnet av våld.

Denna reaktion innefattar spänning av muskler och förstärkt kroppshållning som med så många andra arter när de utsätts för fara. Posttraumatic Stress Disorder är inte bara en effekt av utställningsträning; det har blivit själva metoden, som används medvetet för att framkalla den reaktion som krävs i showringen. Eftersom misshandeln inte behöver utföras i samband med att reaktionen framkallas, behöver den inte repeteras i showringen eller ens på showen. Det behövs inte en vetenskapsman för att inse att övervakning i stallarna bara blir en charad."

http://www.wiwfarm.com/Post_Traumatic_Stress.htm

Copyright by Rick Synowski 1994
Reprinted from The CMK Record

Har du någon FÄRSKARE information, än 21 ÅR GAMMAL, att komma med? Fortsätter man titta i backspegeln och se på hur det såg förr, då kan man hitta väldigt mkt otäckt och negativt inom all hästhantering, när man letar i gamla arkiv.

Eller ska vi kanske lyssna på de arabhästägare och utställare som ställer ut sina araber IDAG 2015 i stället, så att de kan få fortsätta föra den goda utställningstraditionen vidare enligt de strikta regler som är skrivna i the Blue Book med speciella disciplinary committees som delar ut bestraffningar för brott mot reglerna, så att den gamla traditionen med hårda metoder kan falla i glömska.

Man måste även tänka konstruktivt, alltså både se på det negativa och positiva och föra fram det som är positivt. För att föra fram den goda hantering man VILL se i framtiden i stället för att hela tiden ta fram hur det HAR sett ut.

med vänliga hälsningar

IngelaH, privatpersonen
 
Han är cool , rolig och personlig. Han gillar att leka med en boll i sin box, man leder honom och betäcker med honom i grimma och grimskaft.
Han är alert, glad och vänlig. Han är trevlig att rida.

På show finns klasser för hästar 18 år och över. Karriären går genom hela livet och de är vackrare ju äldre de är.

Precis det jag gissade :) (kanske inte att han leker med boll då, det hade jag ingen aning om! :p)
En häst som tränas på ett stressande och negativt sätt lär ju inte vara så rolig att hantera hemma och hästen lär ju vara hemma mer än i show-ringen...

Tack för svaret, det hade jag ingen koll på alls :)
 
Ja och den förklarar på ett konstruktivt sätt hur de metoder som används påverkar hästarna. Nu som då.
de strikta regler som är skrivna i the Blue Book med speciella disciplinary committees som delar ut bestraffningar för brott mot reglerna, så att den gamla traditionen med hårda metoder kan falla i glömska.
Reglerna finns. Problemet är just att de inte efterlevs så som de var tänkta, för att de som är ansvariga för att sköta det antingen är rädda eller inte bryr sig. De här metoderna används IDAG och man lyckas inte göra något åt det.
 
För att undvika att peka ut någon enskild handler/ägare tänker jag inte länka till någon aktuell utställning; det står däremot var och en fritt att se de filmer från showerna som finns online.
 
Har du någon färskare källa än hon prinsessans artikel från 2011 på att det fungerar så här än idag. Efter vad som visas på många djurkanaler och även andra artiklar o referat, så tycker jag ändå att det ser ut som att det tas hårdare på de regler som finns.

Jag tvivlar inte heller varken på dig eller andra att det inte ser ut så än idag, men det känns inte som att det är i den stora omfattning som du försöker få det att låta.

Mvh

IngelaH, privatperson
 
Jag citerar enbart erfarna arabhästägare/uppfödare/utställare/tränare/domare; enligt angivna källor. Jag har inte något intresse av att diskutera någon enskild person.

Jag tycker inte det verkar som om du har intresse av att diskutera något alls, bara att föra fram dina dåligt underbyggda åsikter.
I en diskussion eller debatt interagerar parterna, men hittills har jag inte sett ett enda försök från dig att svara konstruktivt och ställa intresserade frågor.

Som jag sa tidigare, en ganska död debatt. Vilka tror du dig vinna över på din sida genom detta??
 
För att undvika att peka ut någon enskild handler/ägare tänker jag inte länka till någon aktuell utställning; det står däremot var och en fritt att se de filmer från showerna som finns online.


Men du bemöter inte filmer som visar på något annat än det du påstår? Vad vill du få fram, att det finns dålig hästhantering? Det gör det här hemma med och gärna bland människor som är väldigt övertygade om att de kan allt själva. Ta exempelvis strasser-anhängare. De resonerar lite som du, rent tekniskt.
Som mackan sa, att googla fram information utifrån sina egna paradigmer ger inte så mycket till diskussionen.
 
Jag tror det vore bra om vissa i den här tråden faktiskt skulle komma och besöka en svensk arabutställning någon gång. Jag har aldrig varit inne i arbavärlden men gillar araber så gick på några shower.Vad som alltid slog mig var den enorma skillnaden mellan 'showen' i rinken och sedan så fort det var över och handler och häst gick ut så förvandlades det eldiga showdjuret till en kolung ponny som ett barn kunde leda i ett grimskaft. Det var inte alltför ovanligt att se en halvsovande häst med huvudet lååångt ner och svansen hängande medan runtomkring var det liv, människor gick fram och tillbaka, hundar skällde och barn lekte. Men naturligt nog är det inte lika attraktivt att lägga upp youtube klipp med sovande hästar som slött tuggar hö med ett grimskraft runt halsen medan de ryktas och hovarna får lite extra glans .;)

Jag skulle nog säga att det är mer stressade hästar i grenar som dressyr eller hopp (återigen inte internationella sådana men 'vanliga' tävlingar i Sverige). Stressade hästar och stressade ryttare - inte alltid dumt med ett proffs och erfarenhet i sådana situationer - mer eller mindre skarpa bett, sporrar och hjälptyglar. Man ser ofta på framridningen när nerver spelar med att det blir lite mycket aggression och hård ridning. Fyande och slitande i tyglar, tom ett rapp eller två, eller sporrar in i sidorna. Och med den utrustning som hopp/dressyr innebär så blir det betydligt mer ingripande på hästen än en halter.

Naturligtvis finns det rötägg inom arabvärlden och samtliga andra tävlingsformer där hästar ingår. De ska samtliga drivas från sporten genom både lagstiftning men också med utfrysning, icke samarbete och förakt av domare, andra tävlingsdeltagare, hästägare och tränare.
 
Naturligtvis finns det rötägg inom arabvärlden och samtliga andra tävlingsformer där hästar ingår. De ska samtliga drivas från sporten genom både lagstiftning men också med utfrysning, icke samarbete och förakt av domare, andra tävlingsdeltagare, hästägare och tränare.
Det hade varit trevligt. Så fungerar det dock inte. Inom arabshowen så belönar domarna rötäggen. Hästar hotas med våld, får piskrapp eller en smocka rakt i ansiktet med kedjan utan förvarning; som en metod att åstadkomma den uppställning med spänd häst med spetsade öron som eftertraktas. Ju räddare häst desto snyggare. DC och ringmaster vänder ryggen till. Sen kommer medaljen och lyckliga ägare. Hästar plågas inför en jublande publik - som antingen inte inser vad de betraktar eller inte bryr sig.

Åtskilliga hästägare, tränare och domare som förstår sig på hästars kroppsspråk, som motsäger sig våldsam hantering, som protesterar mot att regler inte efterlevs, som inte ställer upp på att låta hästarna ta smällen för att vinna - har lämnat sporten. De står inte ut.

Återkommande namninsamlingar, anmälningar, debatter, framtagande av förslag till bättre regelverk etc har inte hjälpt. Pengarna styr. Så länge våldet belönas kommer det att fortgå.
 
Det hade varit trevligt. Så fungerar det dock inte. Inom arabshowen så belönar domarna rötäggen. Hästar hotas med våld, får piskrapp eller en smocka rakt i ansiktet med kedjan utan förvarning; som en metod att åstadkomma den uppställning med spänd häst med spetsade öron som eftertraktas. Ju räddare häst desto snyggare. DC och ringmaster vänder ryggen till. Sen kommer medaljen och lyckliga ägare. Hästar plågas inför en jublande publik - som antingen inte inser vad de betraktar eller inte bryr sig.

Åtskilliga hästägare, tränare och domare som förstår sig på hästars kroppsspråk, som motsäger sig våldsam hantering, som protesterar mot att regler inte efterlevs, som inte ställer upp på att låta hästarna ta smällen för att vinna - har lämnat sporten. De står inte ut.

Återkommande namninsamlingar, anmälningar, debatter, framtagande av förslag till bättre regelverk etc har inte hjälpt. Pengarna styr. Så länge våldet belönas kommer det att fortgå.

Nu är du där och trampar igen...upprepar dig in absurdum. Fastnat i vinkelvolten. Kan du byta infallsvinkel bara en grad?
Berätta mer om pengarna, jag vill gärna ha lite pengar från shower. Hur ska man göra?
 
"Vad har förändrats? Har alla dessa kommentarer från ledare inom Arabindustrin de facto åstadkommit någonting?

Det återkommande temat i så många Arabian Voice artiklar har tyvärr varit angående den misshandel som vi ser om och om igen i showringen. De drivande motkrafterna har tyckt att vi aldrig gjort tillräckligt medan tränare har, och låt oss vara ärliga här, tyckt att vi har gått för långt och att vi skulle sluta prata om det...

Man skulle kunna undra om man var på en Världscupfinal i fotboll och inte på hästutställning. Även om spänningen med ett världsmästerskap är ofrånkomlig, så är skrämmandet av hästar i en sådan atmosfär fullständigt vedervärdigt mot djuret. Och dessutom, är detta verkligen den bild vi vill ge till resten av hästvärlden?

Major Pat Maxwell skrev: "Att visa hästar är en slags samarbetssport i och med att det finns fysisk kontakt mellan handler och häst och en slags press är alltid uppenbar. Överdrivet våld och hot från handlers är däremot motbjudande och förnedrar tävlingen. Alla vet detta, men viljan att nå framgång och tjäna pengar leder till att många berörda antingen går över gränsen själva eller blundar för vad andra gör när de borde förhindra det eller åtminstone protestera emot det."

Det skrev han för nästan sex år sen, men det är uppenbart att inget har förändrats utan om något istället förvärrats.

Domare, känner vi alla till, har makten att inte döma en häst som de ser är skrämd eller misshandlad, men hur många domare använder sig av det?

Välfärden för våra älskade arabhästar är viktigare än att förskjuta gränserna i en hästsport till farliga fysiska and psykologiska extremer. Det är de individuella hästarna som betalar för denna extrema och inhumana inställning, alltmedan möjliga arabentusiaster tar avstånd ifrån rasen pga det här perversa spektaklet.

Att blunda för den här inhumana behandlingen av utställningsaraberna är inte längre acceptabelt, så som vi inte tolererar misshandel i hemmet eller våld mot barn. Detta är en extremt allvarlig och potentiellt skadlig fråga som skämmer industrins och rasens rykte."

http://thearabianmagazineonline.com...-issue/article/arabian-voice-the-parting-shot
 
"Vad har förändrats? Har alla dessa kommentarer från ledare inom Arabindustrin de facto åstadkommit någonting?

Det återkommande temat i så många Arabian Voice artiklar har tyvärr varit angående den misshandel som vi ser om och om igen i showringen. De drivande motkrafterna har tyckt att vi aldrig gjort tillräckligt medan tränare har, och låt oss vara ärliga här, tyckt att vi har gått för långt och att vi skulle sluta prata om det...

Man skulle kunna undra om man var på en Världscupfinal i fotboll och inte på hästutställning. Även om spänningen med ett världsmästerskap är ofrånkomlig, så är skrämmandet av hästar i en sådan atmosfär fullständigt vedervärdigt mot djuret. Och dessutom, är detta verkligen den bild vi vill ge till resten av hästvärlden?

Major Pat Maxwell skrev: "Att visa hästar är en slags samarbetssport i och med att det finns fysisk kontakt mellan handler och häst och en slags press är alltid uppenbar. Överdrivet våld och hot från handlers är däremot motbjudande och förnedrar tävlingen. Alla vet detta, men viljan att nå framgång och tjäna pengar leder till att många berörda antingen går över gränsen själva eller blundar för vad andra gör när de borde förhindra det eller åtminstone protestera emot det."

Det skrev han för nästan sex år sen, men det är uppenbart att inget har förändrats utan om något istället förvärrats.

Domare, känner vi alla till, har makten att inte döma en häst som de ser är skrämd eller misshandlad, men hur många domare använder sig av det?

Välfärden för våra älskade arabhästar är viktigare än att förskjuta gränserna i en hästsport till farliga fysiska and psykologiska extremer. Det är de individuella hästarna som betalar för denna extrema och inhumana inställning, alltmedan möjliga arabentusiaster tar avstånd ifrån rasen pga det här perversa spektaklet.

Att blunda för den här inhumana behandlingen av utställningsaraberna är inte längre acceptabelt, så som vi inte tolererar misshandel i hemmet eller våld mot barn. Detta är en extremt allvarlig och potentiellt skadlig fråga som skämmer industrins och rasens rykte."

http://thearabianmagazineonline.com...-issue/article/arabian-voice-the-parting-shot


Kan du nu formulera egen text? Egna ideer?
Att skriva inlägg är inte samma sak som att lägga ut länk efter länk eller kopiera textmassa efter textmassa.
Pat Maxwell beskriver det de flesta av oss jobbar med, för övrigt.

Du har inte ens varit på en show, säger du. Dessutom i Sverige är alla utom Riks INTERNATIONELLA utställningar på B eller C nivå.
 
Se # 1, 5, 9, 10, 15, 16, 19, 21, 23, 31, 32, 55, 71, 84, 100, 101, 105, 106, 107, 109, 114.
Ser fram emot att du länkar till det citatet.
Ok, så jaghar missat att du varit på show?
I den texmassan kopierat material driúnknade det.
Vad för show har du varit på? Pryglade man hästar där? Kan du berätta om det snarare än gå på hörsägen?
Hur kan du veta så mycket om stora shower om du inte besökt många?
 
Det hade varit trevligt. Så fungerar det dock inte. Inom arabshowen så belönar domarna rötäggen. Hästar hotas med våld, får piskrapp eller en smocka rakt i ansiktet med kedjan utan förvarning; som en metod att åstadkomma den uppställning med spänd häst med spetsade öron som eftertraktas. Ju räddare häst desto snyggare. DC och ringmaster vänder ryggen till. Sen kommer medaljen och lyckliga ägare. Hästar plågas inför en jublande publik - som antingen inte inser vad de betraktar eller inte bryr sig.

Åtskilliga hästägare, tränare och domare som förstår sig på hästars kroppsspråk, som motsäger sig våldsam hantering, som protesterar mot att regler inte efterlevs, som inte ställer upp på att låta hästarna ta smällen för att vinna - har lämnat sporten. De står inte ut.

Återkommande namninsamlingar, anmälningar, debatter, framtagande av förslag till bättre regelverk etc har inte hjälpt. Pengarna styr. Så länge våldet belönas kommer det att fortgå.

Återigen- var har du sett detta hända?? Hur kan du uttrycka dig som om detta vore en sanning? Vad är det du vill åstadkomma med hela den här smutskastningen av en tävlingsform?
Gång på gång har många här berättat för dig att hästen får lära sig uppställning, och det sker inte med hot om våld, piskrapp eller smocka i ansiktet. En rädd häst kan inte ställa upp sig på önskat sätt. Det borde du veta om du är så insatt i detta som dina uttalanden vill få oss att tro.
Jag börjar tycka att detta är riktigt fräckt och illvilligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 342
Senast: Karminnie
·
Hästvård Jag har lite problem som jag känner att jag måste få lufta då det känns som om jag håller på att bli knäpp av detta. För att dra lite...
Svar
7
· Visningar
2 741
Senast: Smallgot
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 159
Senast: lewellyn
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 598

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp