Bukefalos 28 år!

Årets dummaste el-fråga

Idas

Trådstartare
Ber om ursäkt på förhand för dum fråga!

Många elbolag erbjuder ju idag att man kan välja hur man vill att ens el ska vara producerad (vind, vattenkraft etc.). Hur fungerar detta i praktiken? Är den elen jag får producerad genom det sättet jag valt (och hur funkar det rent tekniskt isåfall?), eller läggs pengarna i en pott som delas ut till de olika produktionssätten beroende på hur folk har valt? Eller hur funkar det?
 
Google är din vän. Jag gissar att de flesta har samma upplägg som e.On.
---
Får jag förnybar el i mitt vägguttag?
Nej. Den el du och alla andra får är en blandning av olika energikällor. Men när du gör ett miljöval garanterar vi att det produceras förnybar el i Sverige motsvarande den mängd du använder. På så sätt driver du på utvecklingen av förnybara energikällor - ett arbete vi har investerat mer än 10 miljarder kronor i de senaste tio åren.

Hur gör jag skillnad med mitt val?
När du väljer sol-, vind- eller vattenkraft ökar efterfrågan på förnybar el. Och ju mer energi som kommer från förnybara energikällor, desto mindre behöver på sikt komma från källor med större miljöpåverkan, som olja och kol. Till skillnad från de fossila bränslena ger produktionen av sol-, vind- och vattenkraft inga utsläpp av miljöpåverkande gaser eller partiklar.
---
www.eon.se
 
Google är din vän. Jag gissar att de flesta har samma upplägg som e.On.
---
Får jag förnybar el i mitt vägguttag?
Nej. Den el du och alla andra får är en blandning av olika energikällor. Men när du gör ett miljöval garanterar vi att det produceras förnybar el i Sverige motsvarande den mängd du använder. På så sätt driver du på utvecklingen av förnybara energikällor - ett arbete vi har investerat mer än 10 miljarder kronor i de senaste tio åren.

Hur gör jag skillnad med mitt val?
När du väljer sol-, vind- eller vattenkraft ökar efterfrågan på förnybar el. Och ju mer energi som kommer från förnybara energikällor, desto mindre behöver på sikt komma från källor med större miljöpåverkan, som olja och kol. Till skillnad från de fossila bränslena ger produktionen av sol-, vind- och vattenkraft inga utsläpp av miljöpåverkande gaser eller partiklar.
---
www.eon.se
Fasen, jag tyckte jag hade googlat utan framgång men mina google-skills har kanske mattats av. Tack :D
 

Liknande trådar

Körning För ca 4 årsen körde jag in min sadelbräda. (american saddlebred.) Målet då,,, KANSKE någon tävling NÅGON GÅNG. Idag är han 8 år...
Svar
9
· Visningar
1 909

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Valp 2025
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp