Bukefalos 28 år!

Arg katt eller vad är det frågan om?

Narcissa

Trådstartare
Jag fick hem en omplaceringskatt i förrgår och nu är jag lite fundersam över hennes beteende.
Jag är inte så kattvan direkt så jag har ingen koll.
Katten, en hona, viftar ganska mycket på svansen när man är inne hos henne i hennes tillfälliga rum. Hon har viftat på svansen samtidigt som hon har spunnit och strykt sig mot mig. Idag gjorde hon samma sak men börjar plötsligt att väsa, dock fortfarande strykandes mot mig. Hon väste två gånger och sen var det inte mer med det fören hon efter några minuter biter mig i handen, inte hårt men ändå. Jag drar såklart undan handen och då far hon in under sängen och fräser på mig. Jag sitter bara stilla på golvet och efter en minut så kommer hon ut igen och går och äter. Hela tiden viftar hon på svansen och observera att jag ingen gång har tvingat mig på henne utan hon har frivilligt kommit till mig. Varför gör hon så? :(
 
Sv: Arg katt eller vad är det frågan om?

När katter slår med svansen brukar det betyda att de är upprörda, irriterade eller rentav arga. Jag tror din katt är väldigt osäker och lite stressad av allt det nya. Ge henne tid och utrymme så tror jag hon kommer att finna sig till rätta och slappna av.
Det är bra att du inte tränger dig på henne. EN väg till kattens hjärta brukar gå via magen :d så om du har små små godbitar av t.ex. köttfärs, kyckling etc som hon får av dig (utan att du stirrar på henne) kan det vara en hjälp på traven. Vi hade 2 hittekatter som inte ens gick att komma i närheten av utan att de fräste, tills vi en afton grillade ute på altanen och katterna fick smaka lite godbitar....! Efter den kvällen var dom som förbytta och inte ett dugg rädda :-)
Titta inte katten i ögonen med stinn blick, kisa lite med ögonen, alt blinka långsamt, blunda lite, det är en vänlig signal till kissen!
Lycka till :-)
 
Sv: Arg katt eller vad är det frågan om?

Tack för ditt svar!! Jag ska testa! Jag hoppas att det beror på osäkerhet och inte på att hon är aggressiv. :(
Jag är ju så van vid hundar och är ju lite inkörd på deras beteende. ;)
 
Sv: Arg katt eller vad är det frågan om?

Håller med om att hon låter osäker. Ge henne minst två veckor att landa, är det inte bättre då är det läge att börja undra.
:)
 
Sv: Arg katt eller vad är det frågan om?

Fast min ena katt slår alltid med svansen, speciellt i ansiktet när han ligger och kurrar uppe vid kudden. Så det där måste vara olika. Han fick som små ryckningar i svansen efter kastrering med.

Det låter som din katt är osäker, men samtidigt är det svårt att dra någon slutsats. Ge det några dagar och uppdatera gärna, så får vi se om beteendet ökar. Du kanske har en katt som alltid slår med svansen - vissa gör faktiskt det :)
 
Sv: Arg katt eller vad är det frågan om?

Ända sedan jag fick henne har hon slagit med svansen men inte haft tendens att bitas, inte fören idag. Bettet var inte alls hårt och jag blev väl mest förvånad. Men eftersom jag har några fler djur här hemma så går det inte att ha en ilsk katt så jag hoppas verkligen att det går över!
 
Sv: Arg katt eller vad är det frågan om?

Hon är osäker. Hon har motstridiga känslor som kommer i konflikt med varandra, därav det märkliga beteendet. Hon vill men ändå inte och då utlöses en överslagshandling tex. ett löst bett i handen, du rycker undan handen och katter ser ofta hastiga rörelser som ett hot och hon sticker.

Ge henne tid, lugn och ro. Tänk lååååångsamt. Gör inga hastiga rörelser. Låt henne närma sig dig. Undvik att sticka fram händerna och förstärk alla framsteg hon gör. Ha lite godis tillhands som belöning när hon gör önskvärda saker (närmar sig dig, stryker sig mot dig, nosar på dig osv.) och ignorera oönskat beteende som tex. lösa bett. Ett ordentligt kattbett måste man såklart försvara sig mot, men de där "markeringsbetten" eller "kärleksbetten" kan ignoreras.
 
Sv: Arg katt eller vad är det frågan om?

Hon bet min kompis idag. Känns jättetråkigt det här. :(
 
Sv: Arg katt eller vad är det frågan om?

Hon bet min kompis idag. Känns jättetråkigt det här. :(

Vad gjorde din kompis då hon blev biten?
Problemet är att om katten är osäker och man klappar den så även om katten till en början tyckte det var skönt så kommer den till en punkt då den ej vet om den gillar kappningar eller har fått nog. Då kommer bettet. Du måste lära dej se signalen och sluta i rätt tid eller klappa den korta stunder...

Sedan skrev sol bra saker...
 
Senast ändrad:
Sv: Arg katt eller vad är det frågan om?

Hon strök den över huvudet en gång och sen satt den i handen och slog med tassen. :(
 
Sv: Arg katt eller vad är det frågan om?

Jag tycker att de är olämpligt att katten utsätts för andra människor än du innan den är trygg hos och med dig. Eftersom du och katten inte känner varandra kan ni inte läsa varandra. Du känner inte katten tillräckligt väl för att veta vad hon klarar av och katten känner inte dig tillräckligt väl för att kunna lita på dig.
 
Sv: Arg katt eller vad är det frågan om?

Jag är ordentligt djurvan och även om jag inte kan så hemskt mycket om katter så kan jag ändå läsa av dem. Jag vill ha djur som är stabila i psyket och jag tycker inte att den här katten verkar vara det. Jag tror att det har hänt henne något. Jag var precis inne hos henne och hon fräser och håller på, samtidigt som hon vill kela. Min andra katt, som är bra mycket skyggare skulle aldrig drömma om att bitas eller väsa. Ändå har han en värre bakgrund än honan.
 
Sv: Arg katt eller vad är det frågan om?

Hon strök den över huvudet en gång och sen satt den i handen och slog med tassen. :(

På hundar ska man ej stryka över huvet då de kan uppfattas som hotfullt, kanske är de likadant med katter. Den enda skygga/osäkra katten jag har haft högg då den var i (vad katten ansåg vara ) en trängd situation. Det gör hon inte längre då hon visade sig att hon trivdes bättre som ensamkatt och utan hundar. Men x antal upprivna händer samt x antal kattbett hade vi fått genom den tiden vi hade katten.
Nu vet jag inte orsaken till varför katten omplacerats till dig från början men om den haft en ägare är tipset att kolla om katten hade samma beteende där.
Även en veterinärkontroll hade varit på sin plats om beteendet ej försvinner på ett tag.

Det kan ju även finnas "naturliga" orsaker kattn behöver inte vara medvetet ilsken.

Har du testat feliway?
 
Sv: Arg katt eller vad är det frågan om?

Katten är undersökt och ingen vet var detta beteende kommer rån. Vi får se vad som händer nu.
 
Sv: Arg katt eller vad är det frågan om?

Jag tror det är ganska enkelt, ändå - katten är osäker, rädd och antagligen stressad av flytten. Förmodligen är den dessutom av den lite misstänksamma typen som inte sitter i allas knä alltid.
Ge den tid. Låt den vara ifred! Ge den mumsig mat och lugna platser att sova på, gärna på en lite upphöjd plats där den känner sig trygg. Tid - det kan ta lång tid, men jag är ganska övertygad om att den kommer att förändras. En av mina hittekatter tog nog ett år på sig att sluta fräsa åt oss. Satt frivilligt i mitt knä gjorde han kanske efter 2, 3 år? Idag, 8 år senare, är han en gammal gosemyskisse!
Ge kissen tid! Klappa inte i tid och otid och titta inte på den, dvs stirra den inte i ögonen, du vet.
Lycka till!
 
Sv: Arg katt eller vad är det frågan om?

Tack för ditt svar! Det ger lite hopp. Jag är ju mest rädd om mina andra djur så att den inte får spel på dem och är elak. :(
Hon bor nu i ett rum bredvid mitt sovrum och där får hon mat och en säng att sova i.
Detta är alltså ingen vildkatt utan hon ska ha bott i ett hem med hundar mm. Jag hoppas att det är flytten hon reagerar på och att det inte är något annat. Jag får se hur det hela utvecklas. Det värsta är ju att jag känner mig spänd och osäker när jag umgås med katten.
Jag har kontakt med de som omplacerar katterna så vi försöker väl jobba på att detta ska bli så bra som möjligt. Om katten skulle vantrivas här är det ju inte heller bra. :(

Bengeten- några dagar. Men eftersom jag är så pass ovan vid katter så blev jag lovad en snäll katt och har nu en som inte ens mina kattvana vänner vill träffa.
 
Sv: Arg katt eller vad är det frågan om?

Kan tipsa dig om att ta kontakt med en kattbeteendevetare om du behöver hjälp att läsa hennes språk och hur du ska umgås runt henne.
 
Sv: Arg katt eller vad är det frågan om?

Jag är ordentligt djurvan och även om jag inte kan så hemskt mycket om katter så kan jag ändå läsa av dem. Jag vill ha djur som är stabila i psyket och jag tycker inte att den här katten verkar vara det. Jag tror att det har hänt henne något. Jag var precis inne hos henne och hon fräser och håller på, samtidigt som hon vill kela. Min andra katt, som är bra mycket skyggare skulle aldrig drömma om att bitas eller väsa. Ändå har han en värre bakgrund än honan.

Det spelar ingen roll att du är djurvan, nu må jag låta elak men det är väldigt tydligt att du inte har tillräckligt mycket kunskap om katter för att hantera den situation du befinner dig i och det är tyvärr inget ovanligt. Det spelar inte heller någon roll att du har en annan katt som är skyggare men som beter sig annorlunda, varje katt är individuell och de tål olika mycket. Det är något som beror på både gener och miljö. Två katter kan ha en mycket liknande livssituation och liknande erfarenheter men formats väldigt olika av dem. Det tjänar ingen till att du jämför din nya katt med andra katter.

Sedan hävdar jag envist att du inte alls kan läsa av katten för hade du kunnat det hade den senaste situationen med en biten vän inte inträffat. Alternativet vore ju att du visste att det skulle ske, men inte förebyggde det och det låter ju inte särskilt bra (och jag tror inte en sekund på att det är så heller).

Du har en otrygg katt i ditt hem och prio 1 är att få katten att känna sig trygg. Det innebär så lite förändringar i miljön som möjligt, massor av tid och inriktat arbete för att få henne att känna sig trygg med dig. Skygga och rädda djur klicker-tränas med fördel. Det gör man i djurparker för att höja välfärden hos skygga individer (skygga och rädda djur mår dåligt i fångenskap). Katten behöver en förutsägbar miljö som hon kan kontrollera för att utveckla den grundtrygghet hon behöver.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 349
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
3 794
Senast: Nirvana
·
Övr. Katt Hur har ni gjort när ni släppt ihop en ny kattunge med en äldre katt? Mina föräldrar tar i nuläget hand om två övergivna kattungar på...
Svar
2
· Visningar
3 951
Senast: zassoo
·
Övr. Katt Vi har 3 katter. En av dom har vi haft sen hösten 2010 då hon var unge. Hogger är 3 nu, innekatt, ej kastrerad. Sedan har vi...
Svar
1
· Visningar
1 162
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp