Bukefalos 28 år!

Artros, HD, DP??

Vimsevilja

Trådstartare
Det finns en massa olika förkortningar och sånt av raser, sjukdommar och en massa annat i hundvärlden.
Jag har ingen hund eller så men är väldigt intresserad av hundar :D
Men jag förstår inte riktigt alla förkortningar och helt enkelt vad vissa sjukdommar ÄR för något.
Söker man på dem på t.ex google, så får man massa svar som mer är rena rama faktaböckerna. Men man förstår inte mer för det och man blir bara irriterad.

Någon som skulle kunna förklara för mig vad vissa förkortningar och andra ord är för något?

HD
DP
Artros


(Kommer ev. mer i senare inlägg!)
 
Sv: Artros, HD, DP??

HD=Höftledsdysplasi. En benämning på hur hundens höftkula ligger i förhållande till "höftledskålen". En hund som har HD grad A har så bra höfter en hund kan ha. En hund med E höfter har väldigt dåliga höfter. A och B anses vara normala höfter.

DP=i detta sammanhang är det nog en förkortning för rasen Dvärgpincher

Artos=pålagringar
 
Sv: Artros, HD, DP??

Tack :D angående Artos, vad menas med pålagringar? *trög*

Vet du vad MH är för nått? :P
 
Sv: Artros, HD, DP??

MH= Mentalbeskrivning. En beskrivning av hundens mentalitet basetat på hur hunden reagerar på olika siutationer.

Pålagringar är något som lederna bildar för att stabilisera upp en trasig/dålig led. Om du håller på med hästar så vet du säkert vad ett överben är? Ett överben är en pålagring, men för det allra mesta en ofarlig sådan. Artos/pålagringar är många gånger smärtsamt för djuren beroende på vart det sitter och hur mycket det är.
 
Sv: Artros, HD, DP??

Okej, ja jag vet vad överben är, jag håller på med hästar =)

Vad hemskt :O
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 367
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 366
Senast: inverterad
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 396
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp