Bukefalos 28 år!

ASHR godkänt som avelsorganisation

Mejram

Trådstartare
Detta står att läsa under Hästnytt på Buke samt på Ridsport:

"Avelsföreningen för Specialrashästar, ASHR, har blivit godkänt som avelsorganisation för morganhästar, lipizzaner och angloaraber. Det är Jordbruksverket som har utfärdat godkännandet.

ASHR är numera godkänt som avelsorganisation för angloarab, lipizzaner och morganhäst. Godkännandet innebär bland annat att ASHR kan utfärda pass till ovan nämna raser. I de närmaste framtidsplanerna för föreningen ingår också att ingå ett avtal med Svenska Hästavelsförbundet, SH. Detta för att raserna som ingår i ASHR ska kunna få vara med på avelsvärderingar och premieringar."

Detta verkar vara oerhört stort för berörda föreningar, men vad är innebörden av beslutet egentligen? Det har arbetats oerhört hårt för att få detta beslut, men vad är fördelen?

På vilket sätt berör det ägare av tex en morgan, lipizzaner eller anglo?
Det finns väl redan pass för dessa hästar?
Har ifs sett ett morganpass och de ser väldigt "hemmagjorda" ut. Fina - absolut - men tex ASVHs pass ser bättre ut. INGEN pik mot "morganfolket" bara - ni har UNDERBARA hästar! :love:

Kommer det att utfärdas nya pass för de som redan har pass eller vad gäller?

Ursäkta alla dumma frågor! Bli inte arg på mig - upplys mig!

Ha det gott i snön!
 
Sv: ASHR godkänt som avelsorganisation

Vitsen är dessa hästraser nu KAN få pass utfärdade.
Inga pass har kunnat utfärdas till några hästar i de här tre raserna under snart två år.
Alla redan utfärdade pass är fortfarande giltiga. Man behöver alltså inte ansöka om nytt pass om man redan har ett till sin häst.
 
Sv: ASHR godkänt som avelsorganisation

ASVHs pass kostar desto mer att tillverka också. ;) Här är det iaf en enorm lättnad att den här frågan nu löst sig på nästbästa sätt för oss morganuppfödare.
 
Sv: ASHR godkänt som avelsorganisation

ASVHs pass kostar desto mer att tillverka också. ;) Här är det iaf en enorm lättnad att den här frågan nu löst sig på nästbästa sätt för oss morganuppfödare.

Då kommer nästa dumma fråga ;) Avel är inte min grej och "jag rider på hästen, inte på passet", så var snäll mot mig ;)

Alltså, om vi då tar tex morganhästen som ex, på vilket sätt underlättar det för uppfödarna?
Alla hästarna har pass som jag förstår det, vad har beslutet för reell betydelse?
Och som litet inlägg så tycker jag att morganpassen är superfina! :)
 
Sv: ASHR godkänt som avelsorganisation

Jag lägger dessutom till frågan, varför fick inte häsarna några pass under två år?
 
Sv: ASHR godkänt som avelsorganisation

För att vår moderförening i USA kräver att vi äger vårt register, vilket vi nu fortfarande kan göra och då registreras även våra hästar i USA - något som SMHF arbetat för sen den startade för 30 år sen. Det ger ett stort mervärde för mig som uppfödare att min häst automatiskt reggas i USA då det bl.a. blir lättare att exportera och importera.

Kethets - därför att man får inte utfärda pass i Sverige om man inte är godkänd avelsorganisation av SJV.
 
Sv: ASHR godkänt som avelsorganisation

mejram du undrar varför det underlättar för uppfödarna.
Hästen föds inte med ett färdigt pass. Någon måste se till att hästen överhuvudtaget får ett pass.
Och denna någon är uppfödaren.
Nu kan uppfödarna av de här raserna skaffa pass till en vettig kostnad och med korrekta stamtavlor till sina föl.
 
Sv: ASHR godkänt som avelsorganisation

mejram du undrar varför det underlättar för uppfödarna.
Hästen föds inte med ett färdigt pass. Någon måste se till att hästen överhuvudtaget får ett pass.
Och denna någon är uppfödaren.
Nu kan uppfödarna av de här raserna skaffa pass till en vettig kostnad och med korrekta stamtavlor till sina föl.

Nu är inte jag Mejram men jag fattar inte riktigt ;)

Det är lag på att alla hästar MÅSTE ha pass, eller har jag missförstått ngt? De morgans, lippar och anglos som fötts under dessa år mellan passtvång - detta besluts togs, har de inte pass?!
Är det inte uppfödaren som skött det innan detta beslut togs?

Menar du att om jag köper en häst av dessa raser som fötts under dessa år så kan de dessutom ha en okorrekt stamtavla!!!??!
I så fall är det nog en idé att gå ut med en varning för dessa raser med "gamla pass"! Man kan alltså inte lita på dessa pass, måste alla dessa hästar DNAs nu? För att få ett pass med korrekt stamtavla?
 
Sv: ASHR godkänt som avelsorganisation

Det är upp till uppfödaren att sköta det nu också, den lämnar registreringshandlingar till registratorn som sedan utfärdar pass. Varför skulle hästarna ha en okorrekt stamtavla? Nu vet jag inte hur det är med lipizzaner och anglo men för morganhästarnas del har det varit tvång på DNA-typning under väldigt, väldigt många år... Du kan inte registrera en morgan utan stamtavla som morgan.
 
Sv: ASHR godkänt som avelsorganisation

Det är väl just det som är poängen (som TS frågar efter). Den rasspecifika kunskapen finns i dessa föreningar, alltså är det bra att de får utfärda pass själva. Då blir det ju korrekt! :)
 
Sv: ASHR godkänt som avelsorganisation

Det är upp till uppfödaren att sköta det nu också, den lämnar registreringshandlingar till registratorn som sedan utfärdar pass. Varför skulle hästarna ha en okorrekt stamtavla? Nu vet jag inte hur det är med lipizzaner och anglo men för morganhästarnas del har det varit tvång på DNA-typning under väldigt, väldigt många år... Du kan inte registrera en morgan utan stamtavla som morgan.

Det var Nerox som skrev:
"Nu kan uppfödarna av de här raserna skaffa pass till en vettig kostnad och med korrekta stamtavlor till sina föl."

Det låter som om att det skulle vara inkorrekta stammar i tidigare pass. Jag veta att morganhästarna DNAtestas men på den meningen låter det som att det skulle vara fel lite här och där (vilket jag inte tror).

En annan fråga. Det var väl ca två år som dessa raser var mellan två stolar så att säga. Har inte dessa hästar pass alls? Bara nyfiken... Är dessa pass giltiga i så fall, då ingen godkänd (?) organisation ställt ut dem. Ställs det ut nya pass till de "två årshästarna"? Frågar om morgans då, det verkar som om du har koll på dem! ;)
Någon som vet ngt om hur de andra raserna gör.

Det verkar helskumt att avelsorganisationerna ställer ut pass och så godkänns inte vissa organisationer. Finns en ras i Sverige så måste det väl för jösse namn kunna finnas en avelsorganisation för dessa. Varför har det varit så segt?
Det verkar helt absurt att hästar måste ha pass och sedan godkänns inte organisationen bakom - som ska skriva ut passen.
Jag menar, det måste finnas rätt många morgans, lipizzaners och angloaraber.
Varför ska eldsjälar i föreningarna jobba sin bakdel av sig för ngt som borde vara självklart, eller har jag förstått allt fel?
 
Sv: ASHR godkänt som avelsorganisation

Det var Nerox som skrev:
"Nu kan uppfödarna av de här raserna skaffa pass till en vettig kostnad och med korrekta stamtavlor till sina föl."

Det låter som om att det skulle vara inkorrekta stammar i tidigare pass. Jag veta att morganhästarna DNAtestas men på den meningen låter det som att det skulle vara fel lite här och där (vilket jag inte tror).

En annan fråga. Det var väl ca två år som dessa raser var mellan två stolar så att säga. Har inte dessa hästar pass alls? Bara nyfiken... Är dessa pass giltiga i så fall, då ingen godkänd (?) organisation ställt ut dem. Ställs det ut nya pass till de "två årshästarna"? Frågar om morgans då, det verkar som om du har koll på dem! ;)
Någon som vet ngt om hur de andra raserna gör.

Det verkar helskumt att avelsorganisationerna ställer ut pass och så godkänns inte vissa organisationer. Finns en ras i Sverige så måste det väl för jösse namn kunna finnas en avelsorganisation för dessa. Varför har det varit så segt?
Det verkar helt absurt att hästar måste ha pass och sedan godkänns inte organisationen bakom - som ska skriva ut passen.
Jag menar, det måste finnas rätt många morgans, lipizzaners och angloaraber.
Varför ska eldsjälar i föreningarna jobba sin bakdel av sig för ngt som borde vara självklart, eller har jag förstått allt fel?


De hästar födda iår har inte fått några pass ännu men alla papper ligger hos registratorn som bara väntade på godkännande för att trycka upp och skicka passen. De raser som inte blivit godkände har antingen som morgans varit tvungna att vänta och hoppas på ett godkännande innan årskiftet för att fixa passen eller skicka in och registrera sina hästar i SH och få pass därifrån men då blir hästarna räknade som korsningar. Som tidigare skrivet kunde inte morganföreningen skicka till SH eftersom de måste äga sitt register enligt moderföreningen i USA och om passen då utfärdas av SH blir det de som styr över registret.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Avelsföreningen för Specialhästraser, ASHR, har fått förnyat godkännande i enlighet med nya EU-förordningen. Godkännandets gavs av...
Svar
0
· Visningar
174
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Avelsföreningen för Specialrashästar, ASHR, har blivit godkänt som avelsorganisation för morganhästar, lipizzaner och angloaraber. Det...
Svar
0
· Visningar
592
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp