ÅSNA, hur tung människa kan en åsna bära?

S

Stisse

Är det någon som har erfarenhet av hur
tungt en Åsna egentligen ska klara av att bära?

Några sommargäster i närheten har lånat en åsna
över sommaren och...de låter fullvuxna 75-80 kg rida på den, rätt långa sträckor.
Bl.a en karl som väger minst 95-105kg! :confused:
Jag tycker att det ser helt fel ut och åsnan
är inte alls så stor, en rätt så liten och tunn åsna alltså.
Den ser ut att ha fått hårda muskelknutor i länden.

Någon som vet mer om åsnor?
 
Sv: ÅSNA, hur tung människa kan en åsna bära?

Usch fy! :mad: Jag vet inget om åsnor men det låter inte bra.
 
Sv: ÅSNA, hur tung människa kan en åsna bära?

Ja usch!

Någon som har mer erfarenhet av Åsnor och dess "ryggar" å styrka??
 
Sv: ÅSNA, hur tung människa kan en åsna bära?

Stisse skrev:
Är det någon som har erfarenhet av hur
tungt en Åsna egentligen ska klara av att bära?

Några sommargäster i närheten har lånat en åsna
över sommaren och...de låter fullvuxna 75-80 kg rida på den, rätt långa sträckor.
Bl.a en karl som väger minst 95-105kg! :confused:
Jag tycker att det ser helt fel ut och åsnan
är inte alls så stor, en rätt så liten och tunn åsna alltså.
Den ser ut att ha fått hårda muskelknutor i länden.

Någon som vet mer om åsnor?

I sydeuropa ser man ju vuxna människor rida på åsnor (dock sydeuropeer). 100 kg tycker jag låter mycket för en liten åsna.
 
Sv: ÅSNA, hur tung människa kan en åsna bära?

Åsnor är rätt starka djur. Ser han ut att trivas med det, tycker jag det är okej.
 
Sv: ÅSNA, hur tung människa kan en åsna bära?

Stisse skrev:
Är det någon som har erfarenhet av hur
tungt en Åsna egentligen ska klara av att bära?
...
Någon som vet mer om åsnor?

Åsnor är ju väldigt olika i storlek. Nu skriver du "liten" men de är ändå sega och starka. Skillnanden på en åsna och en häst är nog att åsnan vägrar långt innan en häst gör det. Åsnan är inte riktigt lika lätthanterad.

Vid medelhavet, tex Santorini finns åsnor för transport av männiksor fr hamnen till hotellen. Det är små åsnor och de bär enkelt fullvuxna, feta turister. Fast de är ju vana. Det är kanske det mankan fundera på. Hur van är den åsnan?

Fast jag hade inte varit så orolig, förmodligen hade den tvärvägrat om den inte trivts. :angel:
 
Sv: ÅSNA, hur tung människa kan en åsna bära?

Åsnor kommer i flera olika raser, men jag antar att du menar de små vanliga på runt 100 cm :smirk:

Icke att en åsna bör ridas av en sådan stor karl, man kan inte komma med en massa argument från en massa medelhavsländer för deras djurhållning är inte den bästa. För en sådan åsna säger jag max 55 kg.
 
Sv: ÅSNA, hur tung människa kan en åsna bära?

Idasagare skrev:
Fast jag hade inte varit så orolig, förmodligen hade den tvärvägrat om den inte trivts. :angel:

Jo, den har ju kastat av några.
Någon bruten handled o.s.v.
Det skulle jag ha gjort också å skriat Hiia, hiiia:devil: .

Tackar alla för svar!
Här kommer ett eget svar :smirk:
Jag tror nog att sunda förnuftet bör råda.
En åsna kan ju inte väga så mycket själv.
Jag tror rent spontant att, min egen teori alltså
....att den inte bör bära mer än max 60-65 kg.
Sen är det svårt att jämföra med hur de gör utomlands
för de har inte samma syn på djurhantering som de flesta av oss här uppe i Norden.
Tycka kan man ju alltid!
 
Sv: ÅSNA, hur tung människa kan en åsna bära?

Fjunet skrev:
Åsnor kommer i flera olika raser, men jag antar att du menar de små vanliga på runt 100 cm :smirk:

Icke att en åsna bör ridas av en sådan stor karl, man kan inte komma med en massa argument från en massa medelhavsländer för deras djurhållning är inte den bästa. För en sådan åsna säger jag max 55 kg.
Åh tackar! jag såg inte ditt inlägg innan jag
gjorde mitt där jag nämnde 60-65 kg.
(Vi skrev nog samtidigt, och du hann före)
Ja! max 55 kg låter ännu bättre! :banana:
 
Sv: ÅSNA, hur tung människa kan en åsna bära?

Nu vet jag inte så mycket om åsnor MEN en stor shettis av den kraftigare äldre typen. Dvs kring 105-107 cm i mankhöjd bär lätt betydligt mer än 60 kilo. Observera fujllvuxen häst.

Förr när man högg torv på shetlandsöarna så lastade man på dessa ponnyer rätt bra vikter, upp till 100 kg har jag läst om.

Nu säger jag inte att alla genast ska låta tjocka farfar rida på lillans shettis i full galopp över stock och sten, men att en mindre vuxen rider en liten åsna/häst i lugnt tempo och samlat och fint borde inte skada särskilt mycket.

/KT
 
Sv: ÅSNA, hur tung människa kan en åsna bära?

Men åsnor av den sorten är inte kraftigt byggda. Bara för att de används som packdjur i andra länder, så betyder det inte att de är tåliga. De är helt enkelt billigare än hästar.
 
Sv: ÅSNA, hur tung människa kan en åsna bära?

Grannen har en asna...och den rider vi glatt pa. Den ar hur glad som helst och tycker att det ar roligt. Tidigare i somras hoppade jag 1 meter med den!! Men rekordet innehalls av Sean som har hoppat hela 1.20 m med Danoli!!
Vi ar dessutom totalt Natural Donkeymanship da vi rider barbacka och utan trans!!

Nu ar ju ingen av oss 100 kg-klassen, men min sambo vager sakert 80 kg och det gar hur bra som helst. Asnor ar mycket tuffare an vad de ser ut att vara.
Visst kan man inte jamfora sydeuropeisk djurhallning med den svenska...men de asnorna som bar turisterna mar inte daligt. Hade de matt daligt hade de sagt ifran!!

Nu ar jag inte ett dugg religios, men en godare man an Jesus far man nog leta efter, och han red pa en asna in i Jerusalem. Nu ar det ju ingen som vet om vad Jesus hade for vikt och hojd, men en man var han ju i alla fall.
 
Sv: ÅSNA, hur tung människa kan en åsna bära?

ramonarunds skrev:
Grannen har en asna...och den rider vi glatt pa. Den ar hur glad som helst och tycker att det ar roligt. Tidigare i somras hoppade jag 1 meter med den!! Men rekordet innehalls av Sean som har hoppat hela 1.20 m med Danoli!!
Vi ar dessutom totalt Natural Donkeymanship da vi rider barbacka och utan trans!!

Nu ar ju ingen av oss 100 kg-klassen, men min sambo vager sakert 80 kg och det gar hur bra som helst. Asnor ar mycket tuffare an vad de ser ut att vara.
Visst kan man inte jamfora sydeuropeisk djurhallning med den svenska...men de asnorna som bar turisterna mar inte daligt. Hade de matt daligt hade de sagt ifran!!

Nu ar jag inte ett dugg religios, men en godare man an Jesus far man nog leta efter, och han red pa en asna in i Jerusalem. Nu ar det ju ingen som vet om vad Jesus hade for vikt och hojd, men en man var han ju i alla fall.
:D Rackarns Jesus, tänkte inte på att han har plågat en Åsna? :o Han ser rätt tunn å liten ut på
alla bilder och kors ändå.
--------------------------------------------------------
En kort bit tror nog jag också att en Åsna kan bära
ett tungt lass. När man sedan tar långa pass och en
Åsna ska behöva hålla jämna steg med en stooor häst i
full fart som i det här fallet så tycker jag att det är fel.
Man ser på Åsnans ländmuskler att de är onaturligt hårda
--------------------------------------------------------
Allmän fundering: Jag undrar hur länge en Åsna lever egentligen?
 
Sv: ÅSNA, hur tung människa kan en åsna bära?

Har tillfälligt hjärnsläpp, men jag tror de kan leva i 60 år. Vissa säger att de lever lika länge som hästar, men det är fel. Och min källa är Dr Elisabeth D Svendsen på The Donkey Sanctuary. Tror även att det i en av hennes böcker om åsnor står att de faktiskt inte klarar så mycket som vissa här verkar tro :smirk:

-Fjunet, åsnefanatiker
 
Sv: ÅSNA, hur tung människa kan en åsna bära?

40 år var det visst, hittade i ett caresheet nu :)
 
Sv: ÅSNA, hur tung människa kan en åsna bära?

Hittade även i Dr Elisabeth D Svendsens caresheet att en ryttare till en sådan åsna bör väga mindre än 50 kg. Och hon har sysslat med åsnor sedan 1973, räddat många från t.ex medelhavet och Afrika. Hennes organisation har sammanlagt 2700 stycken åsnor. Ingen säljs och ingen avel.
 
Sv: ÅSNA, hur tung människa kan en åsna bära?

Fjunet skrev:
Hittade även i Dr Elisabeth D Svendsens caresheet att en ryttare till en sådan åsna bör väga mindre än 50 kg. Och hon har sysslat med åsnor sedan 1973, räddat många från t.ex medelhavet och Afrika. Hennes organisation har sammanlagt 2700 stycken åsnor. Ingen säljs och ingen avel.
Men Fjunet!! du är en Ängel! :idea:
Vad intressant!! Härligt med fakta!!!
G*d så bra, nu kan man liksom argumentara mera :banana:
Det finns alltså en Åsnemänniska, ett namn bakom en bok
man kan referera till!! :bow: :bow: :bow:
Vilken tröst med människor som bryr sig om djur och
i det här fallet Åsnor, jag blir sååå glad. :rofl:
Tack!
från
Stisse
 
Sv: ÅSNA, hur tung människa kan en åsna bära?

Åsnor är ett intressant ämne ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö okej nu vet jag inte riktigt om tråden ligger rätt, då det handlar om lite annat än foder oxå, men jag chansar.. har en ponny som jag...
Svar
9
· Visningar
5 407
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp