Äter stolpar

Sv: Äter stolpar

Man kan testa dra en tråd längst upp på stolparna men risken är stor att hon river igenom men hon kommer inte att vilja äta på dom igen..
Man kan fästa ett konformat tak på toppen av stolparna gjord på plåt eller nått liknande material.
Att tjära (utblandat) kan vara en idé. Vi har gjort det inne i stallet för att minska bitandet i träet. Kan få fylla på några gånger för att vara säker på att det inte tuggar på inredningen. Det har dock hänt endå att nån biter men tjära lite till, i längden är det inte så kul att tugga tjära....

Hon kan vara rastlös, har hon tillräckligt med tillgång på grovfoder???
Hästar ska äta i ca 16 timmar.. vad ska hon göra mellan när fodret är slut, hästar blir mätta på att tugga och svälja inte mängden mat. Stolpar är i bra höjd för hästarna att tugga på tycker dom. Vad är bekvämare, ett stort träd med kvistar lite här och där eller en stolpe i lagom höjd, de behöver inte anstränga sig så mkt.

_____________________________________
Gör det obekväma till det bekväma...
 
Sv: Äter stolpar

Man kan testa dra en tråd längst upp på stolparna men risken är stor att hon river igenom men hon kommer inte att vilja äta på dom igen..
Man kan fästa ett konformat tak på toppen av stolparna gjord på plåt eller nått liknande material.
Att tjära (utblandat) kan vara en idé. Vi har gjort det inne i stallet för att minska bitandet i träet. Kan få fylla på några gånger för att vara säker på att det inte tuggar på inredningen. Det har dock hänt endå att nån biter men tjära lite till, i längden är det inte så kul att tugga tjära....

Hon kan vara rastlös, har hon tillräckligt med tillgång på grovfoder???
Hästar ska äta i ca 16 timmar.. vad ska hon göra mellan när fodret är slut, hästar blir mätta på att tugga och svälja inte mängden mat. Stolpar är i bra höjd för hästarna att tugga på tycker dom. Vad är bekvämare, ett stort träd med kvistar lite här och där eller en stolpe i lagom höjd, de behöver inte anstränga sig så mkt.

Bara för att de får fri tillgång på grovfoder så kanske hon inte slutar, så är fallet i våran hage. Det har alltid fårtt fri tillgång på grovfoder men endå är stolparna utsatta= en olat. Det började sen vi flyttade. Då gäller det bara att rika sig på stolparna. Gör det obekväma till det bekväma...
Det ska inte vara ett nöje eller behag att bita på stolparna, de ska i så fall söka sig till träd.

_____________________________________
 
Sv: Äter stolpar

Ja grovfoder har hon men hon föredrar att äta på träd istället för ex. sin frukost. Hon äter lite sen går hon iväg och äter på träd istället. Men som jag skrev tidigare tror jag att hon är rastlös pga. att hon tagits ur travträning och nu enbart blir riden, och det går ju itne att jämföra den ridningen med hård träning. Men jag är rädd att olaten kommer finnas kvar även efter att hon ställt om sig till sitt "nya " liv. Och du har har nog helt rätt med det där om att det är bra mycket mer lättåtkomligt med stolpar som står upp än träd som ligger ner på marken. Vilket jag även fick bekräftat förra vekan då hon gick i en hage med växande slyträd i som hon fullkomligt massakerade. Då struntade hon totalt i att äta på stängselstolpar.
 
Sv: Äter stolpar

finns någon gegga att smörja på, funkar få vissa...
 
Sv: Äter stolpar

kolla foderstaten först, finns det tillräckligt med proteiner? och kolla upp selengivan.. om du inte ger ett kraftfoder som innehåller hela dagsbehovet av selen så köp tokosel och ge..

altenativ två är att måla stolparna.. ridskolehästarna på ena skolan gnagde ner hälften av stolparna när dom inte fick halm, dom som lämnades totalt orörda var målade resten var obehandlade..
 
Sv: Äter stolpar

Ja jag ska kolla över den, eftersom jag inte haft henne längr än 1 månad så har jag inte hunnit göra en ordentlig än. Men nu ska jag ta tag i det. Hon får redan nu Tokosel pga. att jag vet att det är väldigt selenfattiga marker där vi bor. Nu har hon fått flytta till en hage med plaststolpar och jag hoppas att hon låter bli att tugga på dem. Men tyvärr har hon ingen hagkompis nu så jag hoppas hon inte blir helt uttråkad. Detta problem har gjort stallägaren rätt så sur, och hon menar att jag kommer få stora problem med hästen om hon håller på så. Medan jag inte tror det, då hon tydligen inte gjort det förut utan börjat med det nu och då måste det ju finnas en bakomliggande anledning anser jag vilken jag tänker försöka finna. Hästen är i övrigt väldigt lugn av sig så därför tror jag att hon helt enkelt är uttråkad pga att hon varit van vid mycket högre träningsdos tidigare.
 
Sv: Äter stolpar

jo, det är nog en av orsakerna, hästar lägger till med ovanor om de blir uttråkade, och att dra ner på träning är otroligt uttråkande för aktiva hästar har jag märkt :)

men kolla foderstaten om det kan finnas något där.. en högresterande häst har juh en högre ämnesomsättning också och kan behöva mer foder än vad som är rekommenderat för den träning hon får just nu..
 
Sv: Äter stolpar

Har samma problem här. Två stycken som mer eller mindre gnager på allt. När stallägaren lägger in en ny slana/trädstam tar det bara 2-3 dagar innan det är skalat och alla smågrenar är borta!!! Har slängt ut halm men det är borta på 5 minuter så inte mycket till sysselsättning där inte... Har kört på tjära men det slant ner det också. Dem har gnagt i sig (bokstavligen talat!) 3 stolp på mindre är 2,5 vecka, impregnerat trä :eek:, dem hade bitit av stolpen precis vi isolatorn . Det är konstigt att dem överlever i huvudtaget! :confused:
Har sett att dem står bredvid varandra, precis som om dem peppar varandra till gnagningarna. "Jag kan gnaga snabbare än dig!"
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, jag har sökt svar på min fråga i forumet men hittat mestadels gamla svar. Så nu frågar jag själv.🙂Bajsätande hästar??? Orsaker? Har...
Svar
8
· Visningar
1 065
Senast: Efwa
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 689
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 038
Senast: ako
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 396
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp