Bukefalos 28 år!

Återbehandling mot löss

misan

Trådstartare
Jag skrev en tråd för nåt tag sen om att vår treåring fått löss. Det är behandlat, med switch, och lössen verkar ha dött knall och fall, tack & lov! =) Vi har behandlat en gång till, två veckor senare, behöver man göra det igen eller ska det räcka så? Jag har inte sett till några fler lususlingar, men det är en hel del ägg i pannan alldeles vid luggen. Enligt vet ska de ju försvinna när han fäller, men jag undrar just hur fort det går, eller om gnetterna kommer börjar krypa omkring och äta upp hans stackars päls igen, vilket jag helst inte vill!
Hur många gånger har ni behandlat? Hur långt emellan? Gärna nån som använt samma medel..
 
Enligt min erfarenhet kan två behandlingar räcka..
Jag har använt switch mot löss men vi kunde tyvärr bara behandla med det en gång eftersom min häst fick en liten allergisk reaktion av det. Då fick vi ta andra medel.
Du säger att det sitter ägg kvar. Sitter dessa väldigt hårt fast eller går det att "pilla bort" dem. När min ponny hade löss var det nämligen så att äggen liksom lossnade (vid borstning mm.) när de var "döda". Så om de sitter hårt fastkletade skulle jag gissa på att de fortfarande kan kläckas gnetter ur dem.
/Lycka till
 
Han ser rätt mjällig ut i pannan, så jag tror att det lossnar en del, men det är så himla mycket alldeles i fästet vid luggen, och en smal remsa under manen! Jag har dragit loss lite päls som det sitter ägg på, och de verkar sitta rätt hårt. Så risken kanske finns att de kläcks igen då? Suck... Finns det nån nackdel med att behandla igen? Hur länge bör jag vänta, tre veckor? De ska väl hinna kläckas för att få död på dem? Men jag vill ju itne att det ska bli nya löss som hinner lägga ägg igen! :confused:
 
Hejsan!
Min 2-åring fick såna där pälsätande monster, så jag behandlade med switch, och jag hittade massor av döda lusar på henne dagarna efter, på ryggraden, så det verkade som om dom hade sin lya där.
Sen efter ett par veckor så jag att det började "försvinna" päls igen.
Letade massor på nätet, och där hittade jag ett tips från förr, så jag tog klippmaskinen och gick ut och rakade en sträng längs med ryggraden. Behandlade en gång till med switch, och nu är dom konstaterat borta! Pälsen har växt ut igen.
:bump:
 
Jag tror att de kan kläckas igen ja. Men äggen ska också dö av Switch egentligen. Undrar om Switchen kommer åt att "sprida sig" till pannan ordentligt?

Vet inte riktigt hur länge du ska vänta med behandlingen men man brukar väl säga 2-3 veckor.
Du kanske borde klippa pannluggen lite kort så de inte kan gömma sig där under. Jag helklippte min ponny och stubbade manen då hon inte blev av med dem efter 2 behandlingar. Lättare att bli av med dem om de har mindre päls att "gömma sig" i.

Ev. kan du prova med något annat lusmedel (typ schampoo) just i pannan och området runt omkring. Applicera och tvätta av det med en svamp, fast det är kanske inte så lätt om inte hästen vill stå still.
Annars kan du ju alltid ringa och rådfråga veterinär. De kanske har något bättre tips.

Hoppas det går bra och de försvinner snart.
 
Jag trodde inte äggen dog av det, att det var därför man ska behandla igen, efter att de kläckts men innan de lägger nya.
Klippa luggen/manen går absolut inte! :crazy: Travare, med lugg över nosen och manen lika lång! :D Men jag funderade faktiskt på att raka alldeles i kanten av luggen så kanske de tinte syns så väl. Jag får väl ta ett snack med vet igen och höra vad han tycker. Men alla vet brukar ju säga olika så jag tänkte höra vad folk har för erfarenheter.
 
Jag pudrade först med Etotal där jag kom åt och lät det vara en dag, då dog en massa små äckel. Sen tvättade jag mkt noggrant med Dermocan enl beskrivning och dagen efter med switch. Upprepade dermocan/switch tre gånger med två veckors mellanrum.
 
Hmm. om du rakar som du säger. Rakar du bort all päls med ägg i då? Annars kan du väl försöka pilla bort alla ägg i pannan. Det finns inte ägg på något mer ställe alltså?
 
Finns Etotal fortfarande? Trodde de hade slutat med det helt nu. Jag använde också Dermocan, jobbigt men effektivt.
 
Vet rekommenderar att man behandlar tre gånger med en veckas mellanrum för att ta de nya lössen som kläcks ur äggen. Switch (eller andra medel för den delen) tar INTE död på äggen! Det tar död på lössen och eftersom äggen kläcks behöver man återupprepa.
 
Jag har haft det på en shettis med lång päls, och då använde jag switch och dermocan schampoo. Dusch plus tvätt sen switch var tredje dag 3 gånger. (enligt rek av vet). Fungerade utmärkt!

Detta var i somras när vi fick honom

Tyvärr upptäckte jag nya i helgen så jag får på det igen. Han går med 3 andra i hagen men de är osmittade. Hans päls är som får-ull så det har nog lite med det att göra, därför tänker jag klippa honom till hösten för att se om jag kan undvika att han får det igen.
 
Var tredje dag tre gånger?? Oj det lät mycket! Switch är väl väldigt starkt, lössen på våra verkar i alla fall ha dött knall och fall till nästa dag av det. Det är äggen jag undrar lite över bara...
Min vet sa att bästa sättet att undvika att få tillbaka dem är att raka hästarna i november och behandla dem en gång då. Ska göra det för säkerhets skull.
 
Svårt att säga, men jag tänkte försöka få bort så mycket jag bara kan av äggen. Jag har inte sett ägg nån annanstans än i pannan och alldeles i kanten under manen. Jag tror jag rakar där och behandlar en gång till, totalt tre ggr, med två och tre veckors mellanrum. Min vet sa att jag bara behövde behandla en gång och sen igen efter tre veckor, och att äggen försvinner när han fäller. Men jag tror inte han hinner fälla allt innan de kläcks, så hellre en gång till än att de kläcks och lägger nya igen! Hur länge tar det för dem att kläckas? Och hur fort kan de lägga nya ägg?
Pilla bort äggen är nog rätt hopplöst, tycker det var en hel massa vid luggen...
 
Jag vet faktiskt inte varför var tredje dag tre gånger, men det kan vara för att lusäggen kläcks och för att de inte ska hinna lägga nya? Vi pratar om Switch pour on, som igentligen är för att hålla insekter borta på sommaren? Det är i allafall det jag har använt :)
 
Gör du så. Det låter rätt bra.
Bara du är vaksam så ser du ju ev. nya angrepp fort oc´h kan behandla en gång till genast.

Hoppas du blir av med med dem nu.
Lycka till
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag blir tokig snart. Har kliat i mitt och äldsta dotterns hår någon vecka, men har inte hittat några löss eller ägg. Jag behandlade mig...
Svar
7
· Visningar
1 091
F
Kropp & Själ För någon månad sedan så fick jag ett "anfall" av extraslag på hjärtat, vid läggdags. Det kom och gick under en timme ca, och skrämde...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
15 178
Senast: Keb71
·
Kropp & Själ Finns det någon här som känner igen sig, är likadan eller kan relatera till problemet på något sätt? Det skulle vara skönt att få prata...
21 22 23
Svar
451
· Visningar
30 367
Senast: Saeta
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
22 320
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp