"Återfall" hovbensfraktur

fiaskurken

Trådstartare
Om hästen en gång haft en hovbensfraktur, (som dock är helt och hållet utläkt) är det då större risk att den drabbas igen av samma skada?
 
Sv: "Återfall" hovbensfraktur

Generellt är det inte det, men jag hade en som hade en fraktur på samma hov 4 ggr....dock blev han bra tillslut
 
Sv: "Återfall" hovbensfraktur

Oj, då hade jag nog lätt tappat hoppet... Jag ringde strömsholm och de sa som du, enligt deras erfarenhet är det inte större risk.
Min häst är utlånad för tillfället och det är tänkt att fodervärden ska köpa honom. I lördags morse var han rejält halt, ömmar på ett flertal ställen med visitertången, men inget specifikt. När de drog av skon kunde han stödja bättre på foten. Ingen feber men varm i hoven vad jag förstår ( har inte varit ute själv eftersom jag jobbat hela helgen) Vet. hade inget klockrent svar på vad det kunde vara.
Min farhåga var ju förstås hovbensfraktur igen ( samma ben) och om så skulle vara fallet så är det ju inte direkt lämpligt att han struttar runt i en hage :(
 
Sv: "Återfall" hovbensfraktur

vid sista fakturen fick han faktiskt gå på bete ( hingst) för vi tyckte syn att åter igen sätta han på box....det eller avlivas...så efter ett par veckor och vi fixerat med skor så släpptes han ut,gick en hel sommar ensam på bete och efter det blev han bra :)
Detta var en travare och det var inte min häst utan jag hade honom som konvalecent.
 
Sv: "Återfall" hovbensfraktur

...men sen har jag haft flera med hovbensfraktur som aldrig fått det tillbaka ( som konvalecenter)
 
Sv: "Återfall" hovbensfraktur

Min häst gick också ute, han stod inne kanske 2 månader. Det fick bära eller brista, resonerade jag. Det tog säkert nåra månader extra innan han var helt och fullt frisk på pappret, men det var det ju värt, helt klart.
 
Sv: "Återfall" hovbensfraktur

Jag har snarare fått höra att en väl läkt hovbensfraktur ska göra hoven starkare precis där så att risken för ny fraktur just där är mindre än innan..Utan fixerings sko(ringsko med kappor) ska hästen absolut inte gå ute. Så in i box, gärna gipsa innan resa till klinik. (hovis kan oftast göra detta)
 
Sv: "Återfall" hovbensfraktur

Jag kan ( tyvärr) rutinerna alltför väl då hästen som sagt haft en fraktur innan... Det visade sig dock idag att det var en fraktur i den andra hoven bak ( jag har visst vimsat till det med höger o vänster) eller snarare, en fraktur som liksom spruckit åt två håll varav den ena sprickan går upp i hovleden... Tunga besked.
 
Sv: "Återfall" hovbensfraktur

Är det inte maximal otur att få hovbensfraktur på först det ena och sen det andra?? Nästan lite underligt??
 
Sv: "Återfall" hovbensfraktur

Jo det kan man ju tycka... De tror väl att hästar kan ha olika grader av "benskörhet", men vad jag förstod så finns det ingen forskning på området. Hästen ska få trava vidare, prognosen är inte god och jag vill inte utsätta honom för mer boxvila och lidande. Det som känns värst just nu är att han har så ont, det hade han inte sist:(
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst står på klinik med opererat öga efter att ha petat in en pinne i det. Det är femte gången hon lyckas skada ögat, dock första...
Svar
11
· Visningar
728
Senast: Elo
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 971
Hästvård Har fått bilder på en häst igen och det visade sig när jag visade bilderna för min egen veterinär att den har en lös benbit på framsidan...
Svar
1
· Visningar
590
Senast: Mia_R
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
465
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp