Återströmningsskydd på kommunalt vatten?

TinyWiny

Trådstartare
Ni som har kommunalt vatten och har djur, har ni återströmningsskydd? Är det krav på att ni måste ha det?
Jag är verkligen ingen ingenjör men jag kan omöjligt förstå hur vattnet och därmed djurets bakterier skulle kunna komma tillbaka in i kranen och därmed kunna komma ut i den kommunala vattenförsörjningen? Kravet är alltså att har du djur så ska du ha återströmningsskydd, det kvittar vilken typ av vattningsanordning du har, djur=återströmningsskydd. Jag hade förstått om det gällde vattenkoppar men det är alltså samma regler rakt över.
 
Jag hade förstått om det gällde vattenkoppar men det är alltså samma regler rakt över.
"Kärl med dricksvatten för djur

Om man på en gård med djurhållning fyller på olika kärl med dricksvatten för djuren, då bör anslutningen för påfyllnad utföras med en skyddsmodul mot återströmning som uppfyller kategori 5. När djuren dricker ur kärlet överförs mikroorganismer som kan vara hälsofarliga. Därmed blir den vätska som finns i kärlet klassad som kategori 5, och valet av skyddsmodul mot återströmning blir i praktiken luftgap."
http://www.svensktvatten.se/vattentjanster/dricksvatten/dristribution/aterstromningsskydd/

Så vad jag förstår ska det räcka att vattnet inte är i kontakt med kranen.
 
Ja det låter så enkelt när man läser. I praktiken är det inte så enkelt. Det billigaste återströmningsskyddet kostar 30000 kr och återströmningsskydd är vad som krävs. Att kranen/slangen inte kommer i kontakt med kärlet och/eller djuret godkänns inte. Så luftgap ja, men återströmningsskydd krävs om djur finns och visst är det bra att de tar till åtgärder för att folk inte ska bli sjuka men jag hade gärna velat få en förklaring till hur det skulle kunna gå till om djuret inte kommer i kontakt med flödande vatten (typ vattenkopp). 30000 kr är ju en nätt liten summa när indragningen av kommunalt V/A redan har kostat ca 140000 kr i runda slängar. Att återströmningsskydd krävs oavsett vilken typ av vattenanordning som finns till djuren hade vi helt missat och föreningen också. Vi trodde som sagt som du tolkar det att sålänge det finns luftgap så är det okej vilket det inte är.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 278
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 336
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 100
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
916
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp