Återströmningsskydd på kommunalt vatten?

TinyWiny

Trådstartare
Ni som har kommunalt vatten och har djur, har ni återströmningsskydd? Är det krav på att ni måste ha det?
Jag är verkligen ingen ingenjör men jag kan omöjligt förstå hur vattnet och därmed djurets bakterier skulle kunna komma tillbaka in i kranen och därmed kunna komma ut i den kommunala vattenförsörjningen? Kravet är alltså att har du djur så ska du ha återströmningsskydd, det kvittar vilken typ av vattningsanordning du har, djur=återströmningsskydd. Jag hade förstått om det gällde vattenkoppar men det är alltså samma regler rakt över.
 
Jag hade förstått om det gällde vattenkoppar men det är alltså samma regler rakt över.
"Kärl med dricksvatten för djur

Om man på en gård med djurhållning fyller på olika kärl med dricksvatten för djuren, då bör anslutningen för påfyllnad utföras med en skyddsmodul mot återströmning som uppfyller kategori 5. När djuren dricker ur kärlet överförs mikroorganismer som kan vara hälsofarliga. Därmed blir den vätska som finns i kärlet klassad som kategori 5, och valet av skyddsmodul mot återströmning blir i praktiken luftgap."
http://www.svensktvatten.se/vattentjanster/dricksvatten/dristribution/aterstromningsskydd/

Så vad jag förstår ska det räcka att vattnet inte är i kontakt med kranen.