Bukefalos 28 år!

Att försvara sitt revir ( sin gård )

Calazirya

Trådstartare
Följande händelse utspelade sig igår eftermiddag.

Min hund var lös på framsidan av gården ( ett litet staket skärmar av till resten av gården )

Ute på vägen kommer en tjej med sin hund, min hund skäller till och markerar - Nu kommer det någon här.

Utan att fråga eller så går denna människa med sin hund i på min gård (jag hinner inte med då jag var inomhus precis vid tillfället )

Tydligen skulle hon vattna hos grannen, till saken hör att det hänger en stor gul skylt på ingången till vår gård där det står.

Här vaktar vi.

Min hund springer så klart på den andra hunden som traskat in på vår gård och försöker trycka ner den i backen.

Jag hinner ut och får tag på min hund...

Nu till min fråga.

Är det befogat av min hund att göra så?

eller ska han vara så pass uppfostrad att han släpper in oinbjudna hundar på gården.

Jag blev ställd själv så därför hoppas jag på argument från er.
 
Nja, det tycker jag beror lite på hur det hela gick till och vad för ras det är på hunden. Är det en ras med vakt i sig så kan jag förstå det hela, men vore det en golden som betedde sig på det viset skulle jag bli lite ställd.

Om det var så att den främmande hunden var oartig och inte gikc igenom hälsningsceremonin så anser jag att det var ett befogat beteende hos din hund. Däremot ska de inte rusa rätt på om besöket bara kommer in på gården och stannar då den bofasta hunden varnar.
 
Det är en Schnauzer så lite vakt i honom finns det naturligt.

Allt gick väldigt fort, öch den andra hunden var själv lite kaxig inne på gården .
 
Skulle i en en Golden få ha så mycket vakt i sig så att den försvarar sin egen tomt? Men en Rottis får förstås ha det?
PL
 
Ja, en golden ska inte ha samma mentalitet som en rottis. Det är inget konstigt med det. Däremot får inte heller en rottis bete sig hur som helst bara för att den råkar ha vakt i sig.
 
Lite intressant,exakt samma sak som hände i denna tråden hände min kompis som har en goldenhanne på 7 år (dock gillar han inte hanhundar),hennes bror traskade rätt in med sin hanhund och den hunden fick rejäla bett av kompisens Golden...

Så nu har de lämnat tillbaka honom till förra ägaren,tror att han den kommer att avlivas nu...detta hände för bara några dagar sedan.

Mvh Zaria (fd Piglet81)
 
Fast så exakt var det inte.

Min hund bet absolut inte den andra hunden,
utan ville bara trycka till den och tala om för inkräktaren att han var på fel gård.

Stor skillnad
 
Fast det hade ju egentligen inte med vakt att göra. Hanhundsilska finns inom alla raser. Dock ska apportörerna inte vara hundilskna eftersom de ska kunna arbeta i grupp.

Att din kompis hund bet den andre hanhunden är inget konstigt med tanke på hanhundsilskan. Rätt korkat att kliva in med en annan hanhund där då. Din kompis måste ju också ha vetat om hundens aversion mot andra hanar och kunnat räkna ut att något sådant skulle kunna hända om en annan hane kom instövlade.
 
Håller med.
Min mamma har en hane som inte gillar andra hanar och det respekterar folk för det mesta ( klart att mnan inte vill att sin hund blir biten), och mamma försöker träna bort det, men det är svårt.
Tycker att det är fel att avliva en sådan hund. man får bara vara mer vaksam och försöka träna bort det så gott det går.
Skicka hunden till mig! Jag vill gärna ha en hund till....
 
Tycker att din hund gjorde d näst bästa så.

Genom att den andre huden inte var artig nog att häsla å din trycker ner den.

Värre är om den hugger el försvarar på annatvis oavsett ras.

Skulle d varit jag skulle jag för d första reagerat på din skylt som visar att ni har hund, så d så.
 
Ja det visste hon,det var hennes bror och han visste det med,men lik för***annat gick det som det gick för hunden...
Hon trodde att det fanns risk att han skulle börja hota familjen och sånt...fast han var världens fredligaste...
Tycker synd om hunden bara....
Hennes bror visste också att de båsa hundarna inte gick ihop....hon & jag gick ut m,ed dem ihop (det fick inte hälsa) och det gick jättebra då de inte brydde sig...hennes bror visste ockaå att han var ilsken mot hanhundar,men ha tyckte att det var jui en golden och han borde ju vara så snäll...så nu blir atackars Golden avlivad istället...
 
Sorry,ville bara påpeka och fråga om detta att knalla in i någons trädgård med heund när det rdan bor en hund där,men insåg att jag inte frågade direkt tydligt...Förlåt...Var inget påhopp om dig och din hund...
 
Kan förövrigt tillägga att hon hade hunden på prov en månad och fortfarande inte betalat den,förra äagaren sa att han var hur snäll som helst utom vad det gällde hanhundar & katter...men men,det finns visst folk som måste testa gränserna till allt,så går det som det går,tycker synd om hunden bara,för han var verkligen guld,hur snäll som helst (nästan på gränsen till mesig),snäll mot alla människor,älskade barn,var även hur schysst som helst mot min katt som vi råkade träffa på ute,som kom och muckade gräl (totalt orädd katt som lägger sig framför hundar då han vet att de har koppel),de bara luktade och gick vidare...Känns så fel att en sån hund skall bli avlivad för en sån sak,hennes bror ljög för ägaren,som fick helt fel uppfattning om vad som hännt och trodde att han måste blivit psykiskt störd på något vis som gjorde som han gjorde (vilket inte ens stämmer med sanningen)...
 
Försök få tag på ägaren å berätt ahur d gick till,d är synd att han ska ta bort sin hund för en missuppfattning!
 
Tyvärr har jag ingen aning om vem ägaren är,hörde bara vad kompisen berättade,sen kom hennes bror och påverkade henne och sa att han skulle vara farlig och hennes mamma blev jätterädd för honom trots att han inte gjort någonting mot henne alls :confused: :confused: :confused:

Dock fick Golden sig också ett bett,frågade hon som hade honom om hon hann se vem som bet först,men det gjorde hon ju inte,så man kan ju inte säga helt klart vilken hund som attackerade vem heller från början alltså,men sen så hade ju Golden bitit till rejält så de fick en rejäl veterinärräkning på den andre hunden och tydligen hade deras veterinär sagt åt hennes bror att Golden borde avlivas pga av att han bitit så hårt och därför att såren blev så infekterade,till saken kan ju sägas att ägaren till andre hunden nog inte kollade igenom sin hund ordentligt för han hade inte märkt de djupa såren föränns de börjat vara och då såg att de var djupa,dvs ett par dagar efter :mad: :mad: :mad:

Korkat hela grejen,är bara vad jag hört att ägaren skall avliva honom,men hoppas ju att hon inser att deras story inte håller,hon har ju endå haft honom i många år så hon borde ju känna till hur hennes hund reagerar och vad han är kapabel till även om man inte kan förutse alla situationer...
 
Sv: Att försvara sitt revir ( sin gård )

så gör en av våra hundar, han tycker inte om när det kommer fråmmande djur. då morrar han.
så det är väl okej ?
det är ju hans revir !
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp