Bukefalos 28 år!

Att göra i Berlin?

Jaulgreis

Trådstartare
Åker snart till Berlin, vad får man inte missa? Museum? Restauranger/fik?
Ska vara där i tre dagar :)

Tack!!
 
DDR museumet är väldigt bra.
Vi gick även en grymt spännande alternativ streetartstadsvandring.
De brukar ta en tur till en fin innergård med en "monsteekabinnet" med rörliga monsterkonstverk. Där finns även ett litet museum om en fabrikör som gömde judar.
Det judiska museumet är också värt ett besök.
 
Stasimuseum! Speciellt fängelset men även högkvarteret var intressant. När det gäller fängelset rekommenderar jag verkligen den guidade turen.
 
"Förintelsemonumentet" är min absoluta favorit vad gäller turistattraktioner. Finns ett nergrävt museum under med ingång i ena hörnet av monumentet - man bör dock stålsätta sig och ta med näsdukar innan man går ner dit. Jag tycker monumentet i sig är fullt tillräckligt. Ligger trevligt nära Brandenburger Tor och riksdagen så man kan bocka av allt det "nödvändiga" rätt bra på ett par timmar (gillar ni guidade turer så kika på FreeTours, de har en riktigt bra genomkörare på tre-fyra timmar där man får "allt").

I övrigt så tycker jag alltid att det är svårt att komma med konkreta tips. Håll er till de östra delarna, det är de mest intressanta: Friedrichshain, Prenzlauerberg och Kreuzberg (geografiskt öst, historiskt väst). Finns väldigt många trevliga kvarter i alla tre stadsdelarna.
 
Tack snälla! :)

Tar gärna emot mer tips! Bra restauranger, fik eller barer. Är inte ute efter något nattliv, men besöker gärna en bar där man kan ta en god drink och njuta av fin utsikt!
 
Tack snälla! :)

Tar gärna emot mer tips! Bra restauranger, fik eller barer. Är inte ute efter något nattliv, men besöker gärna en bar där man kan ta en god drink och njuta av fin utsikt!

Jag fortsätter väl :angel:

Gillar ni asiatiskt så kika på Monsieur Vong, rejält hajpat men levde upp till det iallafall senast jag var där. Kan även tipsa om BimBim med koreansk mat om man vill prova något nytt. I övrigt så ska man äta hamburgare i Berlin: Burgermeister är en omgjord toalett i Kreuzberg (U Schlesisches Tor), ofta lång kö och alltid ståplats utomhus men värt det; och Kreuzburger; har en resaurangdel dit man med fördel går på udda tider och en take away vägg i vägg vid vackert väder eller nära hem.

Utsikt har jag tyvärr inte så mycket tips på. Varma sommarkvällar är det ljuvligt att köpa med sig ett par öl och sätta sig vid Spree. Finns fina gräsytor om man tar sig in bakom East Side Gallary (vilket f.ö. också är värt en titt). Man kan även ställa sig mitt på Oberbaumbrucke precis i närheten för fina vyer åt båda håll. Ont om drinkar där dock.
 
För mig som hann vara i Östberlin flera gånger är det fortfarande en härlig känsla att kunna gå igenom Brandenburger Tor. Vill du se lite natur kan du gå vidare till Tiergarten.
När jag var där senast förra sommaren var det en väldigt bra gratisutställning om muren i det köpcentrum som byggts vid Potsdamer Platz. Är du musikintresserad ligger kända Hansa Studios i närheten.
På egyptiska museet finns den berömda bysten av Nefertiti.
 
När jag var där för några år sedan var jag mest på historie- och konstmuseerna och Tacheles (vet inte om det finns kvar dock) där det fanns fantastiska skrot-skulpturer. Av museerna gillade jag väldigt mycket Pergamonmuseet, Hamburger Bahnhof och Altes Museum. Och Bauhaus (gamla designskolan) har också ett jättefint museum om du gillar design och arkitektur! Har för mig att jag var på ett glyptotek (skulpturer) också men jag kanske har blandat ihop det... Var också på ett jättemysigt våffelkafé också i gamla östberlin som hette Kauf Dich Glücklich.
 
Murmuseet, brandenburger Tor, judemomentet, hitlers bunker, guldElsa, Olympiastadion, INTE DDR-museet, Berlinerdomen
Finns hur mycket som helst att se
Vi åker snart dit för femte gången och det blir nog även denna gång en tripp till Potsdam som var trevligt
Sedan finns ju KaDeWe och hela Kurfurstendam att gå på
 

Liknande trådar

Tjatter Jag ska åka till Karlstad senare i år genom jobbet. Jag funderar på att ta ett tidigare tåg och passa på att se lite av stan, men vad...
Svar
10
· Visningar
710
Senast: Guldaskig
·
Samhälle Vad tycker ni om det? Tror det är mest ett storstadsfenomen. Innebär är att restaurangen tar betalt om man inte avbokar en viss tid...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 288
Kultur Hallå! Sonen slutar förskolan snart, har köpt ett presentkort på lokala bageriet till pedagogerna så de kan köpa fika till...
Svar
3
· Visningar
1 005
Senast: Sel
·
Mat En krögare i en stad ofta en pizzeria får göra och sälja mat från flera olika koncept. Allt görs i samma kök och den artikeln jag läste...
2
Svar
36
· Visningar
2 490
Senast: pajaztar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp