Bukefalos 28 år!

Att ha Foderhäst

H

hilevij

Tjosan! Jag har tidigare haft en ridtravare på foder, men nu efter en häst-break på några år så är jag sugen på att starta igång igen. Jag har precis fyllt 18, men jag är osäker på min framtid efter gymnasiet, så foderhäst det enda möjliga för mig. Min inkomst är i dagsläget inte mkt större än studiebidraget, men med motivationen kan den lätt ökas med ca 500kr. Och jag har snälla föräldrar som kanske kan sponsra med någon tusenlapp. Plus att jag har reserver på banken, som jag dock inte helst plockar ifrån. Men lönen från sommarjobbet kan jag tänka mig att ta ifrån.

Så pengar finns, men som sagt så snålar jag helst när det gäller att plocka på reserver. Men som tur är bor jag så himla lämpligt att det finns inte bättre! Jag kan nog få gratis sommarbete, eller bete för några få lappar, då det finns mycket mark marker häromkring som ingen använder (som jag har fått låna gratis förut) och jag har hittat två billiga och ideala stall för de andra årstiderna.

Jag vill ha en häst från och med juli till och med vinter-våren 2013. Så det handlar ju inte om någon stor förmögenhet om jag skulle hamna i en situation där jag skulle behöva några hundra i månaden från spargrisen.

Jag vill göra allt så rätt som möjligt, eftersom det här blir det första stora beslut jag gör i mitt vuxenliv (trots att jag tänkte sno lite pengar från mor och far :3) så jag behöver tips om allt möjligt!

Det här är mina beräkningar av kostnader, Hyran är definierad av de två befintliga stall som ligger närmast. Det första kräver endel stalltjänst, det andra är en lösdrift.Båda är relativt små, fast med hästkompisar. Jag tänkte nog stalla in hästen i september, beroende på väder och sånt, så det rör sig om 6-8 månader.



Stall

Hyra : 650kr

Grovfoder: 500kr

Kraftfoder+tilläggsfoder:

Strö: (85kr*5) 425kr

Hovslagare: 400kr

Extrapengar: 500kr

2475kr+kraft



Lösdrift

Hyra(grovfoder+strö): 1000

Kraftfoder+tilläggsfoder:

Hovslagare: 400kr

Extrapengar: 500kr

1900kr+kraft


* Ser ni någon stor miss i mina beräkningar? Räknar iskallt med att hitta en ägare som själv betalar försäkring. Annars blir det väl ett tillägg på ca 300-500kr/månad?

*Vad ger ni eran häst för kraftfoder, varför, hur presterar den, och hur mycket kostar det?
 
Sv: Att ha Foderhäst

Grovfoder undrar jag nog mest över?
Jag skulle räkna iskallt på 3 kr/kg x 10kg dag x 30 dagar och då hamnar det på 900kr såvida du inte ska ha en ponny eller så och hur är det med lösdriften för det brukar gå ganska myckat grovfoder om de är ute dygnet runt, ingår det i 1000kr för det låter ju jättebilligt? När våran gick på lösdrift så åt han 15kg /dygn och han är ändå av den lättfödda typen.
 
Sv: Att ha Foderhäst

Grovfoder ingår alltså i hyran på lösdriften, och annars räknade jag med priset för rundbal 1kr/kg och ca 13kg/dag och då fick jag 400 kr/månad sen plussade jag på en hundring ifall man skulle få köpa någon annanstans ifrån någon månad. Ska jag ha småbal kostar det 1.6-2kr häromkring och just nu. Fördel/Nackdel med rundbal?
 
Sv: Att ha Foderhäst

Jag tolkar det som att du har en väldigt tight budget och skulle personligen inte skaffa häst pga av detta.
Även om man räknar ut allt i detaljer så krävs det ändå att det finns lite utrymme i budgeten. Stallägaren tvingas kanske att byta höleverantör och därmed höja priset eller om du själv kanske tvingas byta hovslagare till någon med högre priser, då är det rätt svårt att i efterhand komma på att "oj, det här har jag ju inte råd med"
Kan vara värt att tänka på
 
Sv: Att ha Foderhäst

När det gäller grovfoder så beror det ju på om du menar hö eller silage? Svårt att köpa rundbal med silage till en häst. Sen beror det ju lite på vilken ts. du har på silaget, 13kg kan vara för lite till en stor häst om det är blött.

Sen brukar det ju tyvärr komma extra kostnader när man har häst som man inte har tänkt på från början.

Du har inte tagit med tex. vaccineringar tandkoll, avmaskning/träckprov är bara en del som kan tillkomma. Hästen kan även bli sjuk eller behöva specialskoning.

Nu låter jag väldigt negativ men det tillkommer mer utgifter än man tror.
Hoppas att du har möjlighet att ha en foderhäst, själv skulle jag inte överleva utan mina två kallblod:)
 
Sv: Att ha Foderhäst

kl

Jag har två foderhästar nu trots att jag pluggar. Det går med csn-inkomst, men det blir tight i slutet av månaden. I båda min kontrakt står det att vi delar på ev. veterinärkostnader och jag har även sparade pengar om kostnaderna skulle springa iväg, vilket du också verkar ha (även om du säger att du inte vill använda de pengarna nu så antar jag att du skulle göra det om det skulle krisa). Både veterinär och hovslagare blir ju billigare om du pratar ihop dig med stallkompisarna så skoning och vaccinering kan ske samtidigt på hästarna :)

400 kr för hovis skulle jag aldrig klara. Den ena har dålig kvalité på hovarna så hon behöver skos var 6 vecka med ringskor och sulor fram vilket gör att kostnaderna springer iväg rejält. Det kostar över tusenlappen varje gång (varierar beroende på om samma skor kan slås på igen eller om hon måste ha nya).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Sitter och läser lite annonser angående stallplatser. T ex stallplats sökes, nära större stad med bra kommunikationer, ridhus eller...
2
Svar
22
· Visningar
4 387
Senast: ch791022
·
S
Hästmänniskan Ni som jobbar på eller rider på ridskolor kan ni inte berätta lite i korta drag om vad det är för verksamheter som bedrivs, hur många...
Svar
10
· Visningar
2 067
Senast: Lucta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?
  • WE-tråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp