Att ha foderhäst, kostnader? I kontraktet? (mm)

hestisfestis

Trådstartare
Hej!
Jag och min familj är på jakt efter en foderhäst åt mig. Jag är femton år och har stor hästvana. Har ridit sedan jag var liten och har varit medryttare på hästar i stallet där jag bor. Men nu kände vi att det var dags för en foderhäst, och sedan kanske köpa en egen.
Vi har försökt läsa på så mycket det går, men undrar fortfarande lite saker. Tex vad ni tycker ska/borde stå i kontraktet, hur hittade ni era foderhästar, hur gjorde ni upp med hästägaren så båda parter blev nöjda, vem stod för vilka kostnader mm?
Berätta gärna allt ni vet. Allt ifrån svar på frågorna till era egna erfarenheter! Vad som helst som rör ämnet foderhäst! :)
Tack på förhand! :)
 
I kontraktet ska det tydligt framgå vem som står för vad så att ni slipper stå där när händelsen väl är ett faktum och ingen vet vad som gäller och ni blir osams. Vilka befogenheter ni har, får ni avliva hästen i ett akut skede även om ni inte får tag på ägaren och vem betalar det? Vem betalar veterinärvården om/när den går över taket på veterinärvårdsförsäkringen? Vem är ansvarig för vad, är ni ansvariga för att hästen har passande utrustning eller står ägaren för det? Vem ser till att hästen hålls försäkrad enligt överenskommelse? Allt sådant behöver ni ha med liksom uppsägningstid, vad som händer om hästen inte går igenom veterinärbesiktningen ua vid återlämnandet och vem som är ansvarig för transport till er och hem igen. Det bästa är att utgå ifrån ett kontrakt skrivet av en advokat och lägga till det som är specifikt för er situation.

Som fodervärd står man för alla kostnader hästen för med sig. Man bör betala försäkringen också för att säkerställa att den verkligen betalas men jag vet att vissa ägare står för det.

Man ska vara medveten om att det är ett stort ansvar att ha häst på foder. På ett sätt större än att köpa en egen. Som fodervärd kan du tvingas betala mycket för veterinärvård i ett läge där man hade valt att ta bort om det var ens egen häst för att man helt enkelt inte har råd. Det valet har man inte som fodervärd. Man måste också ha hästen tiden ut. Som ägare kan man sälja om något oförutsett inträffar men det valet har man inte som fodervärd. Man har också ansvar för att hästen återlämnas i samma eller bättre skick än man fick den i sin vård. Att utrustning sköts minutiöst så att den också kommer tillbaka i samma skick.

Man bör också vara medveten om att inte alla som lämnar ut sin häst på foder kan släppa hästen, dvs. de ringer, de hälsar på, vill rida osv. lite väl ofta. Precis lika gärna kan ägaren gå upp i rök och när hästen ska tillbaka så finns det ingen att lämna tillbaka till så man ska verkligen vara noga i sin jakt på foderhäst.

Det bästa är att få tag i en foderhäst genom kontakter helt klart.
 
Det finns färdiga mallar för fodervärdskontrakt att köpa. T ex Hööks har (eller hade förut i alla fall).
 
Vad gäller kostnader så är det vanligaste att fodervärden står för alla omkostnader förutom försäkringen, som ägaren brukar stå för.
 
Av erfarenhet så skulle jag rekommendera att det finns i kontraktet vad som händer om ägaren "försvinner" och blir okontaktbar.
Har en vän som sa upp sin foderhäst och ägaren försvann.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har aldrig ägt en häst, utan har varit (och är) medryttare på ett antal hästar. Jag planerar att hyra en häst när jag börjar...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 333
Hästmänniskan Hej! Jag är en 13 årig tjej som älskat hästar hela livet. Jag har ridit på ridskola ett bra tag men även varit medryttare till än häst...
Svar
13
· Visningar
2 361
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 153
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 336
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hur få stilla händer?

Omröstningar

Tillbaka
Upp