Att halla saret torrt

hastflicka

Trådstartare
Ja det ar ju svart nar det ar varmt och saret ar pa ett stalle dar det inte luftas. Det ser fint ut, men vatskar lite precis i vecket inne i ljumsken och blir lite kladdigt. Sarskilt ar det kladdigt pa morgonen nar vi vaknar. Kan man ha pa barn puder for att halla det torrt? Eller blir det bara en grot da?

14706402122_84b258033a_o.jpg


Sa har ser det ut pa utsidan av benet nu, det har bildats nagra fa torra "kusar" vid en del av haftorna, men det ser jattefint ut. Ska jag ta bort "kusarna" eller bara badda forsiktigt och lata de som lossnar lossna och vanta ut de andra?

14706397592_4c8e28a8f3_o.jpg


Allt som allt ar det 77 haftor och 12+ stygn som har lakt ihop fran den forsta syningen. Inte illa pa en liten tjej.

Tror ni hon blir bortskamd?:p

14704286424_1426b44227_o.jpg


14704298114_935fbed3ac_o.jpg
 
Jag skulle inte ha puder på ett operationssår som kladdar (risk för kladdig kaka istället och baktrie-tillväxt), utan hellre badda bort det ev klet som blir - och sen då givetvis låta vovve ligga på rygg och bli kliad på magen massor, så luftas såret samtidigt ;)
 
Tack. Det var vad jag tankte, det ar dock svart att halla det torrt nar det ar sa varmt och pa ett sadant "kladdigt" stalle. Vi fortsatter klia magen och lufta i stallet.
 
Jag hade inte använt barnpuder med tanke på de tillsatser som finns i som jag inte hade velat ha i närheten av ett sår men däremot kan man använda potatismjöl. Potatismjöl suger effektivt upp vätskan utan att irritera såret. Potatismjöl dämpar dessutom klåda och sår brukar ju klia när de läker så det kanske hon skulle uppskatta. Det finns eller har iallafall funnits ett speciellt sårpuder som man kan ta på vätskande sår som gynnar läkningen dessutom. Ska googla lite och se om jag hittar något.

Det här hittade jag på första googlingen http://www.haromi.se/sarpudervetzyme40g-p-1323.html det kanske kan vara något?
 
Jag hade försökt lösa upp kladdet med koksaltlösning. Annars hade jag låtit det vara och inte hälla på saker som kan klumpa ihop sig.
 
Tack for svar. Jag tvattar saret tva ganger om dagen med "hexa-something". En sarlosning som veterinaren sa att jag skulle anvanda (och jag foljer alla instructioner slaviskt) Jag tror jag avstar fran puder eller pulver ... tills jag fragat vetten i alla fall. Slaviskt ar ordet. :p
 

Liknande trådar

Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 322
Senast: Inglorion
·
Övr. Katt Maste fa skriva av mig lite innan jag blir tokig. Kopte tva Maine Coonkatter i varas som nu ar 8 manader. De kastrerades i juni och...
Svar
7
· Visningar
1 090
Senast: aemaria
·
  • Låst
Övr. Barn ...och raknar till 10. Eller i mitt fall, 10 miljoner...minst... :devil: Mandagmorgon. Glommer att stalla om vackarklockan efter...
Svar
1
· Visningar
1 100
Senast: Smulan75
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp