Bukefalos 28 år!

Att hitta bromsen

Araminta

Trådstartare
Jag velade länge innan jag la den här tråden på dressyr istället för på ridning. Kanske är min fråga för basal men då jag ändå vill mena på att det är dressyr jag sysslar med, om än på låg nivå, så sticker jag ut hakan och lägger tråden här.

Jag har nyligen plockat upp ridningen igen efter flera års uppehåll och äntligen hittat en ridskola och, framför allt, en ridlärare som jag utvecklas hos. Många saker har fallit på plats under den korta termin men en sak får jag inte bukt med: att bromsa med sätet.

Jag insåg för ett par veckor sen att jag ju hela tiden gjort helt fel. Jag lutar mig bakåt och vinklar om höften så att jag skjuter hästen framåt med sittbenen. Det fungerar då jag även bromsar med tyglarna och de snälla ridskolehästarna förstår vad jag menar med mina dubbla budskap. Men det är ju inte riktigt så jag vill ha det.

Så hur gör man? Min ridlärare tipsade om att jag ska tänka neråt med sätet istället för framåt och gärna andas ut samtidigt men jag lyckas inte riktigt omsätta det rådet i praktiken. Vet att många här är väldigt duktiga på att förklara saker rent anatomiskt/mekaniskt och även med hjälp av olika tankebilder, vore väldigt uppskattat om ni kunde tänka er ta er tid att dela med er av er kunskap :bow:
 
Nu rider ju inte jag heller på någon högre nivå, men dristar mig till att svara ändå. Jag tänker att jag slutar följa med i hästens rörelse genom att spänna magen lite och s a s "sitta emot". När hästen sedan börjar svara - andas ut och hästen ställer upp i en snygg halt alt saktar av i balans. Så är det tänkt i alla fall, som alla som håller på med hästar vet blir det dock inte alltid som man tänkt :)
 
Jag tänker så här typ: Galopp, galopp, kram både med hand och säte - SLÄPP! Det är i släpp-momentet som hästen stannar. När jag säger släpp, kanske man lika gärna kan säga mjukna, för det handlar inte om att släppa iväg hästen, utan liksom lätta av trycket. Håller du kvar trycket kan hästen tex backa, stöka eller fundera på när du blir nöjd. Har du möjlighet, gör MASSOR med övergångar, känslan av att kramet sas går ner neråt är ett mål.

Att lägga till ett "andas ut" i släppmomentet är inte fel.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 076
Senast: Magiana
·
Skola & Jobb Risk för rörigt inlägg, men jag känner att jag måste ventilera mina tankar med några andra än familjen. Jag slutade gymnasiet -09 och...
2
Svar
25
· Visningar
2 318
Senast: Turali
·
Träning Jag rider på en liten ridskola (på landet i finland) med en instruktör och några hästar. Jag vet inte om hon är utbildad just till...
Svar
5
· Visningar
869
Senast: Tebazz
·
Ridning Desert Rose skriver svar i tråden: Sv: Vart är dressyren på väg? Hej! Jag är nytt här, kommer egentligen från Tyskland, men...
Svar
5
· Visningar
1 570
Senast: Meelei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp