Att korsa för eget bruk~ Nordsvensk brukshäst

Lite som i macken - i Turin. Tycker nog det är bra ofta som det är uppfödarna som tillskriver "sin" ras en massa egenskaper som deras hästar och för all del hundar inte lever upp till annat än i deras egna ögon i vilket fall.

Ja, men inom rasen är ju det ju ändå större chans att få det man vill ha eftersom det är mindre skillnader i rasen än att ta en annan ras helt och hållet. Även om det givetvis finns undantag.

Och....pratar vi hundar så har de ju dessutom en ram att hålla sig till mentalt och fysiskt inom rasen med kända tester och,för många raser, krav på detsamma.
Att individer faller utanför ramen är naturligt. Jag tycker dock att Gråhund är en utpräglad jakthund medan en mops är mer en sällskapshund. Det är svårt att av misstag blanda ihop dem, precis som med en NSV och ett engelskt fullblod.

Så, visst kan man tillskriva sin ras egenskaper som är inbundet i rasbeskrivningen men man måste också förstå att det inte alltid blir det man vill ha ändå.
 
Ja, men inom rasen är ju det ju ändå större chans att få det man vill ha eftersom det är mindre skillnader i rasen än att ta en annan ras helt och hållet. Även om det givetvis finns undantag.

Och....pratar vi hundar så har de ju dessutom en ram att hålla sig till mentalt och fysiskt inom rasen med kända tester och,för många raser, krav på detsamma.
Att individer faller utanför ramen är naturligt. Jag tycker dock att Gråhund är en utpräglad jakthund medan en mops är mer en sällskapshund. Det är svårt att av misstag blanda ihop dem, precis som med en NSV och ett engelskt fullblod.

Så, visst kan man tillskriva sin ras egenskaper som är inbundet i rasbeskrivningen men man måste också förstå att det inte alltid blir det man vill ha ändå.
Så är det - Men bra nog mycket sorterar aktiv rastillhörigheten även uppfödare och ägare vilket påverkar nog så mycket.
 
Jag skulle inte rekommendera en nsv heller till en nervig person, eller för den delen en tinker. När kallbloden skrämt livet ur sina mindre säkra människor är min arab fortfarande snäll och otittig - om än pigg. ;-).

Jo men precis, så är det ju. Men är man själv nervig så skulle jag inte rekommendera arab. De är ofta känsliga för ryttarens sinnesstämning, och det kräver ju sin människa såklart.
 
Jag skulle inte rekommendera en nsv heller till en nervig person, eller för den delen en tinker. När kallbloden skrämt livet ur sina mindre säkra människor är min arab fortfarande snäll och otittig - om än pigg. ;-).
Är det säkert att du tänker NSV Brukshäst idet här sammanhanget, och inte Kallblodstravare? Som ju ofta i vardagslag slarvigt kallas för "Nordsvensk" (Tidigare namn "Nordsvensk Travare)? Raserna gick skilda vägar officiellt 1964, men i praktiken så var linjerna huvudsakligen skilda åt långt tidigare.

Kallblodstravarna har ett annorlunda temperament jämfört med Brukshästarna, mycket "vinnarskalle" t.ex.
 
Japp. Bruksnordisar. Har håll på med ett par stycken...

Den jag håller på med nu såldes som ridhäst då den inte fixade att dra vagn, för mycket nerv...
Han utnyttjar sina människor om han kan, flyger i luften för minsta lilla (plastpåsar, matpåsar, paraplyer, grepar whatever) och är sååå rädd för allt otäckt i skogen :-). Det roligaste är när han skrämmer sig själv genom att dra ner saker (tex täcken) och sen blir vansinnigt rätt när de landar på backen... *suck*

Inte alls så man tänker sig en nordis. Men jag gillar honom ändå :heart. Så himla fin :heart.

Araben däremot står mest och tittar på "puckot" som är rädd för allt ;-).

Är det säkert att du tänker NSV Brukshäst idet här sammanhanget, och inte Kallblodstravare? Som ju ofta i vardagslag slarvigt kallas för "Nordsvensk" (Tidigare namn "Nordsvensk Travare)? Raserna gick skilda vägar officiellt 1964, men i praktiken så var linjerna huvudsakligen skilda åt långt tidigare.

Kallblodstravarna har ett annorlunda temperament jämfört med Brukshästarna, mycket "vinnarskalle" t.ex.
 
För att återgå till TS korsningstankar: att korsa NSV och PRE kan bli bra. Eller inte, avel är vad det är. Men oavsett tvivlar jag på att resultatet får den mankhöjd hon hoppas på.

Sen är det ju inte alltid så att hingst+sto = problemfri dräktighet&förlossning, friskt föl som växer och utvecklas utan skador. Något som är värt att hålla i minnet om man vill ta föl i stället för att köpa en lovande unghäst.
 
Japp. Bruksnordisar. Har håll på med ett par stycken...

Den jag håller på med nu såldes som ridhäst då den inte fixade att dra vagn, för mycket nerv...
Han utnyttjar sina människor om han kan, flyger i luften för minsta lilla (plastpåsar, matpåsar, paraplyer, grepar whatever) och är sååå rädd för allt otäckt i skogen :-). Det roligaste är när han skrämmer sig själv genom att dra ner saker (tex täcken) och sen blir vansinnigt rätt när de landar på backen... *suck*

Inte alls så man tänker sig en nordis. Men jag gillar honom ändå :heart. Så himla fin :heart.

Araben däremot står mest och tittar på "puckot" som är rädd för allt ;-).
Sorry men jag blir lite full i skratt här:

Det är tydligen OK att dissa en viss hästras, p.g.a. kunskap om enskilda individer som av något skäl (felaktig hantering eller annan olycklig omständighet kanske) inte riktigt håller måttet, och så generalisera utifrån det, medan en annan hästras är SÅ underbar, och absolut aldrig innehåller individer som inte innehåller måttet låter det som...


Jag har genom åren träffat rastypiska och väl fungerande individer i bra många hästraser.

Jag har också stött på dåligt fungerande stackars hästar i allehanda raser.

Men det är klart, var och en kan ju välja att se det man vill se, och blunda för det man inte vill se.

Det finns faktiskt hispiga Araber! Och det finns hispiga NSV.
 
Tror det var en större bredd om man tittar på gamla bilder och upteckningar. Ackordshästar som skulle dra kanonvgnar och och kunna användas i jordbruket var inte samma som officerarna skulle sprätta omkring på. Skillnader inte bara i figur utan även om där finns bra hylla att lägga lokorna på. Jag var inte med på den tiden - så klart. Men som uppfattning av det som går att titta på från den tiden. Olika mål och rentav större bredd på målbilden och hur den beskrivits. Har många gånger tänkt att det vore roligt att läsa om hur detta har förändrats över säg 150 år.
Jag hade för mig att officerarna rätt och slätt red angloaraber och dyl oftare än svenskt halvblod.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 038
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 639
Senast: Nafayette
·
Avel Om man som vi, funderar på att låta betäcka ett Nordsvenskt Brukssto med hingst av annan ras, vilken ras skulle kunna vara lämplig då om...
2
Svar
31
· Visningar
4 196
Senast: EmmaBovary
·
L
Avel Nu läser jag igenom min rubrik och tänker för mig själv hur frukstansvärt dum denna rubrik faktiskt låter, men faktum kvarstår att jag...
Svar
10
· Visningar
1 783
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vem hjälper hjälparen?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp