Bukefalos 28 år!

Att se och göra på väg från Stockholm till Idre

patsy02

Trådstartare
Hej!

Familjen åker till helgen från Stockholm till Idre. Vi har en hög barn med oss och att göra ett par stopp är ett måste. Nu behöver jag hjälp med smultronställen på denna väg. Vi åker via Västerås-Sala-Avesta-Falun-Mora-Idre.

Vet du något mysigt fik längs med väg 70 (ibland 266), bad eller annat man kan mutroa barnen med för att färden ska bli kul. Var kan man stanna och äta.

Alla tips mottages tacksamt

Hälsar Patsy!
 
Sv: Att se och göra på väg från Stockholm till Idre

Stanna i Rättvik och ät Rättviksglass! :d Där finns en väldigt barnvänlig badstrand också.
 
Sv: Att se och göra på väg från Stockholm till Idre

Avesta Art har både aktiviteter för barnen och en avdelning med Alfons Åberg. Bra krog i huset bredvid.
 
Sv: Att se och göra på väg från Stockholm till Idre

Mellan Västerås och Sala finns Sätra Brunns kurort, där finns det ett jättemysigt trädgårdscafé, det är visserligen bara öppet tors- söndag 10 -16 men o mdet passar in så är det väl värt ett besök. Sätra brunn är fint att promenera runt i oxå och stora ytor för barnen att springa på.
Sen har även själva Sätra Brunn egen restaurang och café som är trevligt så det kan vara värt ett stopp!

I Sala finns det en superbra lekpark, visserligen måste ni åka in mot sala istället för att ta raka vägen till avesta men det kan det vara värt för att rasta barnen.
Det ni kan göra är att åka gamla vägen mot avesta från sala sen, då finns även Måns-Ols med supergod mat och trevlig utsikt. Det finns även ett bad där som är trevligt med kallbadhus och hopptorn.
Lite längre fram efter Broddbovägen finns även Silvköparen med trevlig badplats. Efter Broddbo kommer man ut på väg 70 igen. ;)

I avesta finns även visentparken och det tyckte ialla fall min dotter på snart 11 år var riktigt roligt.

I Hedemora får man ju inte missa Lappens gatukök, om ni inte är hungriga så finns det även gigantiska glassar att köpa. ;)

Strax innan ni kommer fram till Falun finns Staberg, där finns det en stor trädgård man kan gå runt i och trevlig restaurang och café.
Väl i Falun så är koppargruvan värd ett besök, eller ialla fall kolla runt lite på området och sträcka på benen! :D

Det finns ju även en hel del badplatser runt om kring Falun så det är ju bara att stanna på den som ser bäst ut. ;)

Vidare mot Rättvik så finns även Bjursås med Dössberget som har en hembygdsgård som är rätt lagom stor att springa runt på. Det är en hiskelig backe upp men väl där är det underbar utsikt!

Väl i Rättvik så kryllar det av trevliga ställen och badet med den långa piren är ju häftigt.

Sen har jag inte så mycket kolla längre upp. ;)
 
Sv: Att se och göra på väg från Stockholm till Idre

Är omvägen över Falun spikad? Annars har du Sommarland i Leksand (fast då blir det ett långt stopp); i Tällberg finns mysiga kaféer t ex Klockargården. Fina bad i Siljan både i Tällberg och i Orsandbaden (Leksand).
 
Sv: Att se och göra på väg från Stockholm till Idre

Fast Hedemora-Falun skulle jag säga är den snabbaste vägen, inte en omväg. Med tanke på vägarbetena i Gagnef skulle jag definitivt inte rekommendera att åka över Borlänge och Leksand.
 
Sv: Att se och göra på väg från Stockholm till Idre

OK, jag har inte varit "hemma" på länge, så vägarbetena känner jag inte till. Rent geografiskt är det ju en omväg iaf.
 
Sv: Att se och göra på väg från Stockholm till Idre

Nej? Det är den kortaste vägen och den som brukar rekommenderas av olika kartsajter.
 
Sv: Att se och göra på väg från Stockholm till Idre

Jag håller med dig här. Åkte Sala-Idre i höstas, via Borlänge ena vägen och Falun den andra. Borlänge gick klart snabbast!

Dessutom kom jag just på att vi var två bilar som åkte samtidigt från Sala och vi som åkte över Borlänge var 15 minuter snabbare till "Moraklockan" :)
 
Senast ändrad:
Sv: Att se och göra på väg från Stockholm till Idre

Restaurang Dalahästen i Avesta (vid världen största Dalahäst) brukar ha väldigt bra mat;)

Vill ni äta korvkioskmat så rekommenderas Lappens gatukök(dom har blivit utsedda till landets bästa gatukök:p) i Hedemora, dom serverar STORA portioner, har visst i år någon glassbomb med både kulglass och mjukglass på...
 
Sv: Att se och göra på väg från Stockholm till Idre

Lappen må servera stora portioner mat. Men hur gott är det? De har b-märket Lars Jönsson.
Mitt tips får bli en husbåt med veranda nere vid Moras kaj(alldeles neranför vasaloppsmålet) som serverar glass i stora lass.
 
Sv: Att se och göra på väg från Stockholm till Idre

Håller med. Det flyter på bättre över Falun-Rättvik.
På sträckan Borlänge - Leksand är det myyycket trafik och det går saaakta. Ojämn hastighet, ca 65-75 km/h. Inte roligt.
 
Sv: Att se och göra på väg från Stockholm till Idre

:D

Den är i vilket fall knappt en mil kortare! HA! :p

Jag upplever den som snabbare också men jag är öppen för möjligheten att det beror på att jag tycker vägen mellan Borlänge och Leksand är så fasansfullt tråkig att köra.

Hörrödudu! Det är min hemväg! ;)

(Jag har kört den typ en miljon gånger och när det öppnar upp sig och jag ser bergen börjar blåna norr om Gagnef - då är jag hemma!)
 
Sv: Att se och göra på väg från Stockholm till Idre

:eek:

Hur kan man känna sig hemma om man inte får se den fantastiska utsikten över Siljan när skogen plötsligt öppnar sig vid Söderås innan man kommer fram till Rättvik? :D
 
Sv: Att se och göra på väg från Stockholm till Idre

Jag har åkt mängder med resor till Idre från Stockholm och man ska åka via Borlänge INTE via Falun. Riksväg 70 är en betydligt bättre väg och på flera ställen är det 2+1 körfält.
 
Senast ändrad:
Sv: Att se och göra på väg från Stockholm till Idre

Som sagt så är det rejäla köer på den vägen nu p g a vägarbeten, så oavsett vad man tycker om den annars så bör man välja en annan väg.

Jag håller med om att den går snabbt från Hedemora till Borlänge men efter det är det enfiligt resten av vägen, många 70-sträckor och dåligt med omkörningsmöjligheter. Min erfarenhet är att Hedemora - Falun inte bara är kortare utan också snabbare och smidigare(och jag har under 10 års tid åkt från Stockholm till Dalarna i snitt en gång i månaden).
 
Sv: Att se och göra på väg från Stockholm till Idre

Jag har åkt mängder med resor till Idre från Stockholm och man ska åka via Borlänge INTE via Falun. Riksväg 70 är en betydligt bättre väg och på flera ställen är det 2+1 körfält.

Från Borlänge och uppåt är det inte alls någon 2+1 väg. Enfiligt, mycket trafik, låg och ojämn hastighet.

/Solis, som åkt sträckan många många gånger under årens lopp
 
Sv: Att se och göra på väg från Stockholm till Idre

Tack för både aktivitetsförslag och vägförslag!

Trevlig sommar
 

Liknande trådar

A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 208
Hoppning Poletten har trillat ner hos herrn, hoppning är ungefär det roligaste som finns. So far so good, han har börjat ta tag i hindren själv...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 497

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp