Bukefalos 28 år!

Att sitta av vid "testrädsla"

lisajohan

Trådstartare
Min lille kille som jag har haft sen sept har nu helt plötsligt blivit rädd för allt vid ute ritt. Han är van vid att ridas själv ute och har fram tills nu inte reagerat på någonting i skogen och har gått fram precis överallt med mej. Jag misstänker att han testar om det är ok att bli rädd och om man får gå hem då ;) För några veckor sedan testade han med att inte vilja gå framåt dit jag ville och blev då bara stående, med lite back och snurr så tog det lite mer än en timma så gick han dit jag ville. Nästa gång tog det bara 10min att gå dit jag ville :) Men då valde han och bli rädd i stället och hoppade åt sidan och jag föll i backen. Jag klarade mej bradenna gången men förra gången jag ramlade av bröt jag ett par revben som ömmar fortfarande efter snart 10 månader. På marken är han suuuper trevlig och avslappnad, på banan lika så.

Nu till min fråga ;
Om man sitter av och fortsätter att gå det hållet man tänkt från början när han börjar att tramsa och trassla i skogen med mej hur ser han på det? Har han "vunnit" då? Han går lugnt och avslappnat med. Det är ju inte alltid läge för att ta "en strid" Kan ju säga att min kille är 18 år NF val som är jätte trevlig ialla lägen ( bara lite sur vid maten)

Ni med mer erfarenhet än mej. Vad tror ni??? mvh Lotta
 
Sv: Att sitta av vid "testrädsla"

nejdå det är inga problem, djur resonerar inte så att någon "vinner". kan finnas många orsaker till att hästen blivit osäker. när du ledar honom förbi det farliga visar du att du vågar och att det är tryggt.

själv hoppar jag dock ogärna av, mkt svårare att hantera en rädd häst från marken.
 
Sv: Att sitta av vid "testrädsla"

Han bara sänker huvudet frustar och går förbi det som nyss var jätte läskigt :angel: Vill ju bara inte hoppa av jämt då jag har jätte svårt att ta mej upp igen :crazy:
 
Sv: Att sitta av vid "testrädsla"

Sitt av du! Jag gjorde det ofta med min ungponny då hon kunde vara förj*vligt tittig och jag gärna blir lite spänd när hon krånglar och jag är mycket lugnare på marken.

Tycker att huvudsaken är att man får hästen dit man vill, det vill säga att den inte går hem med dig, sen om du sitter på eller går bredvid tror jag kvittar!

Och jag föredrar iaf att sitta av självmant än att bli skickad i backen ;)

Lycka till :)
 
Sv: Att sitta av vid "testrädsla"

Jag har en häst som av naturen är tittig och spänd, han har alltid gått framåt när jag bett honom men för ett par år sedan hände lite saker när hästen var hos fodervärd och efter jag fått hem hästen så reste han sig rätt upp vid minsta lilla press jag bad honom om.

Det kunde vara allt ifrån att gå förbi den läskiga brevlådan till att han inte ville göra en skänkelvikning på ridbanan och man trycker till lite extra så reste han sig rätt upp.

Så man kan förstöra mycket på kort tid som tar lång tid att reparera. Detta är flera år sedan men än idag kan han tendera att lätta på framdelen (dock inte lika högt som tur är) när det är nåt läskigt.
Och nu gör han det när han är rädd och inte vill gå, inte enbart dumheter.

Så jag hoppar av ute i skogen om det är något han är rädd för och så leder jag förbi det. Har jag tid så leder jag fram och tillbaka förbi det han är rädd för och till slut sitter jag upp igen och rider förbi som det var tänkt från början. Men oftast blir att jag bara hoppar av, leder förbi och sedan sitter upp och rider vidare.

Jag skiljer på min häst när han är verkligt rädd eller om han bara tramsar som han kan göra ibland också.
Tramsar han så går jag på lite mer men är han rädd så hoppar jag av innan det blir värre och han kanske skulle resa sig.

Innan han var hos fodervärd hade han aldrig rest sig tidigare på dom 4-5 åren jag haft honom. Jag fick honom av uppfödaren och har ridit in honom själv dessutom så jag har ju rätt bra koll på vad han varit med om i livet...

Jag tycker absolut du kan sitta av. Du ska ju vara hästens trygghet och när hästen inte vågar så får man visa själv att man själv vågar gå förbi det läskiga utan att något händer...

Jag kan ju bara gissa vad min häst varit med om, då en häst enbart väljer vägen uppåt om den varken kan gå framåt, bakåt eller åt sidan och ändå tvingas till något. Han har nog lärt sig att han vinner genom att stegra sig, därför väljer jag att aldrig hamna i en situation där han kan ta till det knepet. Jag bryter det tidigare.
Hellre hoppar jag av en gång för mycket än slår en bakåtvolt med 450kg häst över mig....
 
Sv: Att sitta av vid "testrädsla"

Det kanske beror lite på vad det är för häst? Om jag hoppar av min häst i en sådan situation, så kan jag räkna med att det blir hundra gånger värre nästa gång jag rider ut.
 
Sv: Att sitta av vid "testrädsla"

Det kanske beror lite på vad det är för häst? Om jag hoppar av min häst i en sådan situation, så kan jag räkna med att det blir hundra gånger värre nästa gång jag rider ut.

Samma här, om det bara är trams alltså.
 
Sv: Att sitta av vid "testrädsla"

OO min ponny gjorde också det.. först gjorde jag som du gjorde men sedan började jag hoppa av och det blev värde då. Så här är det tänk dig en våg du ska ha mer än hästen i den vågen Men hästern MÅSTE ockås ha lite i sin våg. Efter att jag börjat hopppa av så stanade han oftare och det slutade med att jag fick gå hela uteritten. Sedan så sprang han ifrån mig i hagen. Då Bestämde jag mig för att inte hoppa av utan pressan han försiktigt framåt. dessutom lät jag han inte äta matten utan att min tillåtelse. Då minskade det i hans skål och höjdes i min och nu rider vi ut och har mysigt och inget mer spring efter han i hagen x). Det var mitt set och det funkade för mig =) (men man kan ju inte förvänta sig att det försviner på en natt.)
 
Sv: Att sitta av vid "testrädsla"

Jag brukar sitta av om jag känner att det börjar bli farligt (fullblodet stänger av tankeverksamheten fullständigt) annars brukar jag nog försöka vänta ut honom.

Kanske du kan be någon hästvan person följa med dig och lotsa dig och pållen förbi läskiga ställen utan att du sitter av?? Funkar på vissa hästar. (jaja, maken har periodvis varit i ganska bra kondition:angel:)
 
Sv: Att sitta av vid "testrädsla"

jag har en 5 årig d-ponny på foder :)
fick hem henne för ca. två veckor sedan . Det har gått jätte bra att rida ut fram tills nu . så fort jag kommit ut fån stallplanen tvärnitar hon . Hon har hela tiden öronen framåt men står helt still , det går verkligen inte och få fram henne . Jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att hon ska gå fram , att göra volter och driva funkar inte hur länge jag än försöker . Det enda som funkar är när jag sitter av och leder henne . ska jag sitta av och leda henne så fort hon gör så eller hur ska jag göra ?:crazy:
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 623
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 310
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 751
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 926
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp