Bukefalos 28 år!

Att skapa kön...

tessiem

Trådstartare
Läser en del inlägg här på forumet med stigande förfäran...
Året är 2007.. Vi ses som det jämställda landet, genus är inte längre bara ett latinskt främmande ord utan används allt oftare i vardagen.. OCH ändå så läser jag i olika inlägg om pojkar som inte får ha rosa, hur flickor är, hur pojkar är osv.

Whats up!?

Trodde i min enfald att man idag inte låste sig i 18000-tals tankebanor. Att vi kan börja uppfostra individer istället för kön!?

Min flicka har rosa gulligull i sin garderob, så har även min son. Min flicka har blått..det har även sonen.
Jag vill uppfostra mina barn som individer men fy vad svårt det är!? När sonen då 3 kom i klänning till bekanta så fick han snabbt rätta SIG I LEDET och höra att klänning, det har bara tjejer! :eek:

Hoppas på att sparka igång en redig debatt om hur vi skapar kön...
 
Sv: Att skapa kön...

Det som stör mig mest i genusdebatter är de som tror att vi som sträver efter jämlikhet vill radera ut alla skillnade så att alla måste gå omkring i likdana kläder i "neutrala" färger.
Det är absolut inte DET som är tanken, utan att valfriheten ska bli STÖRRE.
Vill man frossa i rosa, ha prinsseskrona eller kla sog i svart, camoflagekläder och kängor så ska de vara okey. OAVSETT vilket kön man är.
 
Sv: Att skapa kön...

Trodde i min enfald att man idag inte låste sig i 18000-tals tankebanor. Att vi kan börja uppfostra individer istället för kön!?

Ja, alltså... välkommen till verkligheten. :crazy: Jag blir liksom du bedrövad, bestört och .... besviken. Men jag har träffat alltför många fastlåsta i "1800-talsmönster" både härinne, men faktiskt ännu mer IRL .... så ofta att jag inser att det nog inte är så himla ovanligt.

Senast fick sambon höra en teori (ja, på FULLT allvar) om att pojkar som leker med dockor blir bögar. :crazy:Eller åtminstone så blir de som Thomas di Leva (vad som nu är så förfärligt med det..). Detta från kvinnor som har barnbarn. En annan person som är under 30 år sa till sambon(när han talade om vår strävan att låta vårt barn få frihet att välja utifrån sitt INTRESSE, oberoende av kön) : "men varför ska man hålla på sådär... är det inte bättre att stöpa dem i rätt form på en gång?" :eek:
Sambon svarade: "vilken tur att jag inte tänkt anlita dig som barnvakt!"

Jag är så glad och tacksam för min sambos inställning i saken! Och för mina föräldrar som faktiskt trots att de är över 60 år inser att de kan hitta på vilka aktiviteter som helst med sitt barnbarn oavsett vad det blir för kön!

Själv förväntar jag mig definitivt vara en av dem som är delaktig i att indoktrinera barnet vårt i könsrollerna. Utan att vara medveten om det. Men jag hoppas jag är så medveten om problemet att jag ändå aktivt gör vissa val som väger emot de omedvetna handlingarna. Man är ju inte mer än människa. Att försöka skapa förutsättningar för mitt barn att få bli en individ framför att bli ett kön är min målsättning.
 
Sv: Att skapa kön...

Jag håller med om att man inte ska hindra sin son från att leka med dockor eller sin dotter från att leka med bilar, men jag tycker att det är bra mycket mer idioti att försöka tvinga sin dotter att ha håret kortklippt eller sin son att bära klänning bara för att utplåna skillnaderna mellan könen!! Det är ju trots allt skillnad på kvinnor och män!!!
 
Sv: Att skapa kön...

Jag håller med om att man inte ska hindra sin son från att leka med dockor eller sin dotter från att leka med bilar, men jag tycker att det är bra mycket mer idioti att försöka tvinga sin dotter att ha håret kortklippt eller sin son att bära klänning bara för att utplåna skillnaderna mellan könen!!

Men om man tror att jämställdhet eller feminism handlar om att tvinga barn till saker så har man ju totalt missuppfattat hela filosofin! Dessutom handlar det som escodobe skrev inte om att begränsa individerna utan snarare utöka individens handlingsutrymme. Det du skriver om handlar ju bara om att göra saker omvänt mot hur de är idag. Det kan ju på inget sätt göra saker mer jämställda. Vem/vilka är det du opponerar dig emot?

Det är ju trots allt skillnad på kvinnor och män!!!
Som betyder .... vad? Att män inte kan/bör/ska bära klänning? Att kvinnor inte kan/bör/ska yrkesarbeta när de får barn? Att män inte kan/bör/ska utbilda sig inom vårdyrken för att de är mindre lämpade rent genetiskt?

Vi är olika åt pga våra könsorgan och även hormonellt till viss del. Hur stor betydelse den biologiska skillnaden har för våra val vad gäller kläder, intressen, yrken osv. lär vi aldrig kunna utröna, eftersom vi även är sociala varelser. Jag tror att biologin har långt mindre betydelse (dock EJ ingen alls) än vad många tror. Men det är rätt ointressant. Det som är biologiskt förutbestämt kommer inte att ändra sig med annat bemötande. Det är bara de sociala faktorerna som är möjliga att ändra.
 
Sv: Att skapa kön...

Jag opponerar mig mot människor som handlar som jag skrev!! (betyder inte att någon här beter sig så, det vet jag inget om)

Och nej, jag tycker inte det är särskilt manligt att bära klänning!
 
Sv: Att skapa kön...

Jag håller med om att man inte ska hindra sin son från att leka med dockor eller sin dotter från att leka med bilar, men jag tycker att det är bra mycket mer idioti att försöka tvinga sin dotter att ha håret kortklippt eller sin son att bära klänning bara för att utplåna skillnaderna mellan könen!! Det är ju trots allt skillnad på kvinnor och män!!!

:eek:
Och vem skulle göra det? Finns det ens någon som gör det??
Skillnaderna mellan män & kvinnor kan ju diskuteras...
 
Sv: Att skapa kön...

:eek:
Och vem skulle göra det? Finns det ens någon som gör det??
Skillnaderna mellan män & kvinnor kan ju diskuteras...

tja, jag har sett en och annan som betett sig så...:crazy: Drar jämlikheten till överdrift i allt annat också..
 
Sv: Att skapa kön...

Och nej, jag tycker inte det är särskilt manligt att bära klänning!
Kan du utveckla ditt svar?
För även om du inte anser det manligt så är ju frågan: är det olämpligt/icke önskvärt/felaktigt på något sätt? SKa små pojkar som vill ha kjol eller klänning förhindras bära detta? Varför?

(Det finns ju en del kulturer där kjol är ett manligt plagg. Till och med nuförtiden).
 
Sv: Att skapa kön...

Att kvinnor inte kan/bör/ska yrkesarbeta när de får barn? Att män inte kan/bör/ska utbilda sig inom vårdyrken för att de är mindre lämpade rent genetiskt?

Jag tycker alla ska leva sitt liv som man vill, men att påverka barn utifrån sina egna åsikter(vilka de än är) tycker jag är fel!!
 
Sv: Att skapa kön...

Ja, alltså... välkommen till verkligheten. :crazy: Jag blir liksom du bedrövad, bestört och .... besviken. Men jag har träffat alltför många fastlåsta i "1800-talsmönster" både härinne, men faktiskt ännu mer IRL .... så ofta att jag inser att det nog inte är så himla ovanligt.

Senast fick sambon höra en teori (ja, på FULLT allvar) om att pojkar som leker med dockor blir bögar. :crazy:Eller åtminstone så blir de som Thomas di Leva (vad som nu är så förfärligt med det..). Detta från kvinnor som har barnbarn. En annan person som är under 30 år sa till sambon(när han talade om vår strävan att låta vårt barn få frihet att välja utifrån sitt INTRESSE, oberoende av kön) : "men varför ska man hålla på sådär... är det inte bättre att stöpa dem i rätt form på en gång?" :eek:
Sambon svarade: "vilken tur att jag inte tänkt anlita dig som barnvakt!"

Jag är så glad och tacksam för min sambos inställning i saken! Och för mina föräldrar som faktiskt trots att de är över 60 år inser att de kan hitta på vilka aktiviteter som helst med sitt barnbarn oavsett vad det blir för kön!

Själv förväntar jag mig definitivt vara en av dem som är delaktig i att indoktrinera barnet vårt i könsrollerna. Utan att vara medveten om det. Men jag hoppas jag är så medveten om problemet att jag ändå aktivt gör vissa val som väger emot de omedvetna handlingarna. Man är ju inte mer än människa. Att försöka skapa förutsättningar för mitt barn att få bli en individ framför att bli ett kön är min målsättning.

Jamen visst är det beklämmande... :crazy:

Min son sa häromdagen att han ville ha rosa..men FÅR man det? Det är ju en tjejfärg?! Jag blev uppriktigt lessen...har ansträngt mig för att inte lägga några värderingar på klädsel & färger & lekar.. men ändå hamnar barnen i könsstereotypa beteenden & tankebanor.. :(
Visar ju att man inte är helt befriad från dessa även om man vill vara det.

Sen är det ju precis som det escodobe skrev! Det handlar inte om förbud utan valfrihet!
Själv klär jag mig i mkt rosa...för att jag gillar färgen :D
Men jag tycker att man ska tänka längre än att bestämma egenskaper som är manliga eller kvinnliga.. för DET ställer jag inte upp på. Det med rosa & blått är mer ett påtagligt bevis på hur vi "skapar" kön.
 
Sv: Att skapa kön...

tja, jag har sett en och annan som betett sig så...:crazy: Drar jämlikheten till överdrift i allt annat också..

Var hur när har du sett dem? *nyfiken*
Jag har nämligen aldrig stött på någon sån.

Däremot har jag stött på enormt starka motståndare mot dem som tillåter sitt barn (eller som själva) bryta mot normen. Så: jag tycker snarare att det är de som vill bibehålla könsrollerna som "tvingar på" sina barn och andra i sin omgivning både det ena och andra. (tex genom att skratta åt sin son om/när han vill ha nagellack på fingrarna. Eller genom att inte tillåta honom välja färg på jackan själv; i alla fall inte om han vill ha en rosa).
 
Sv: Att skapa kön...

Jag håller med om att man inte ska hindra sin son från att leka med dockor eller sin dotter från att leka med bilar, men jag tycker att det är bra mycket mer idioti att försöka tvinga sin dotter att ha håret kortklippt eller sin son att bära klänning bara för att utplåna skillnaderna mellan könen!! Det är ju trots allt skillnad på kvinnor och män!!!

LÄS mitt inlägg. INGEN av oss vill tvinga in sina barn i mönster - det är just det vi reagerar EMOT.
Vad vi vill är att dottern ska få VÄLJA SJÄLV om hon vill vara kortklippt och sonen FÅR bära klänning OM HAN VILL.
UTAN att få höra kommentarer om det.
 
Sv: Att skapa kön...

Kan du utveckla ditt svar?
För även om du inte anser det manligt så är ju frågan: är det olämpligt/icke önskvärt/felaktigt på något sätt? SKa små pojkar som vill ha kjol eller klänning förhindras bära detta? Varför?

(Det finns ju en del kulturer där kjol är ett manligt plagg. Till och med nuförtiden).


Ja, det är ju en kulturell skillnad! Egentligen är det väl inget fel med att pojkar vill ha kjol, men jag ser inte nyttan med det? På små flickor eller varför inte kvinnor är det ju jätte fint med kjol!! På pojkar/män ser det inte ut på samma sätt och jag förstår inte iden med att uppmuntra det??
 
Sv: Att skapa kön...

Jag tycker alla ska leva sitt liv som man vill, men att påverka barn utifrån sina egna åsikter(vilka de än är) tycker jag är fel!!

Vilken värld lever du i ??
Naturligtvis försöker alla föräldrar påverka sina barn! Det är det som kallas uppfostran. Man försöker lära dem etik/moral, man visar dem sina egna intressen, man lär dem hur man uppför sig vid middagsbordet och i sociala sammanhang bland andra. Man påverkar sina barn hela tiden. Och naturligtvis gör man det utifrån sina egna åsikter!! Vore ju jättekonstigt om jag försökte uppfostra mitt barn enligt åsikter som skiljer sig från mina... :confused:

Om någon är troende berättar de naturligtvis för sitt barn om Gud. Om någon är hästintresserad är det väl rätt sannolikt att de tar med barnet till stallet och uppmuntrar dem att lära sig rida.

Däremot kan man ju i högre eller mindre grad försöka låta barnen utveckla sin egen individ så mycket som möjligt. Och det är väl det som jämställdhet handlar om i grunden. Låta individen komma fram och välja själv.

Däremot kommer jag inte kompromissa på att mitt barn ska lära sig vissa regler som gäller i umgänget med andra. De bygger jag på mina (och samhällets) åsikter. Tex: man slår inte andra, man ska lära sig att samarbeta, man mobbar inte andra osv.
 
Sv: Att skapa kön...

För att det FINNS killar som vill ha kjol
Då ska de få ha det utan att bli retade eller att folk tittar konstigt på dem.
Precis som att det finns tjejer som vill vara snaggade och meka med bilar istället för leka med dockor.
Sen finns det snaggade tjejer som leker med dockor, och killar i kjol som mekar med bilar...
 
Sv: Att skapa kön...

Ja, det är ju en kulturell skillnad! Egentligen är det väl inget fel med att pojkar vill ha kjol, men jag ser inte nyttan med det? På små flickor eller varför inte kvinnor är det ju jätte fint med kjol!! På pojkar/män ser det inte ut på samma sätt och jag förstår inte iden med att uppmuntra det??

Nyttan? Men vad är "nyttan" med att tjejer har kjol då? Vad är överhuvudtaget "nyttan" med kläder i några färger alls...

Jag tycker man ska uppmuntra individen att växa till den person den är. Om pojken gillar kjol och vill ha kjol ser jag inget skäl att förhindra det. Jag ser heller inget skäl att tala om för små barn "kjol är för flickor, inte för pojkar". Snacka om att påverka barn utifrån sina egna åsikter! :angel:
 

Liknande trådar

Övr. Barn En "vän" till mig hade härom dagen skrivit på fb att hon tyckte att det krävdes föräldrakörkort eftersom det fanns klackskor till små...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
11 529
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp