Status
Stängd för vidare inlägg.
Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och att man heltenkelt inte passar in eller duger.
Men en sak som jag in såg idag när jag pratade lite med en person. Eller jag har såklart även tänkt på det förut men det blev väldigt tydligt nu.
Men det är att egentligen så är det så himla konstigt att det är VI som har autism som räknas som konstiga eller fel? Och att det är VI som räknas som att VI har svårig heter i sociala samman hang.
För egentligen så är det ju NT personer som oftast gör så att det blir problem. Men bara för att det är vanligast att vara NT så är det viandra som är fel?
Som bara ett exempel men om jag tillexempel säger nånting så menar ju jag det som jag säger och inget annat. Ändå så är det väldigt ofta som nån NT börjar an ta massa saker och dra slut satser som är helt fel och säga mot saker som jag inte har sagt frånbörjan och så?
Eller om nån tillexempel frågar Är du sur? Så svarar man Nej. Så kanske dom ÄNDÅ börjar tjata om man är sur och att man verkar sur och massa sånt. Och då BLIR man ju kanske sur för att dom tjatar och inte lyssnar istället för att bara lyssna om man säger Nej då är man inte sur?
Även om vänt så kan det vara lite samma sak att nån säger nånting och så ut går dom från att man ska fatta massa saker som den menade som den INTE sa eller att den an tar massa saker och disskuterar från det som inte ens stämmer? Tillexempel som om det är om vänt om jag frågar nån om den är sur och den säger nej okej bra då är den inte sur! Men sen kanske den ÄNDÅ blir sur på mig för att jag inte fattade att den VAR sur ändå fast den sa att den INTE var det?? 🤯
Alltså är det bara jag som tycker att dethär är väldigt konstigt? Jag vet att det ÄR så och jag vet att det är vi som INTE krånglar till allt som an ses som att vi är konstiga eller fel eller dåliga på sociala samman hang meń är inte det väldigt konstigt egentligen?
Samma som att man ungefär SKA prata om massa o viktiga saker som egentligen INGEN bryr sig om för att det är artigt? Men vad är det för artigt med att bara slösa på allas tid istället för att bara prata om det viktiga?
Alltså det är sååå mycket om man börjar tänka på det som bara är KONSTIGT!! Och om man tänker att det skulle komma utom jordingar och ut forska människor så skulle dom nog tycka att många människor be tedde sig väldigt konstigt och o tydligt.
Men ändå så är det vi som INTE är så som är dom konstiga 😂
Jag hatar fort farande att jag har autism för det är ju fort farande att jag inte passar in och att jag inte fattar meningen med allt såntdär konstigt som många NT gör. Men det är egentligen inte för att JAG är konstig.
 

Men du kan inte anta att alla som inte är det kommunicerar på samma sätt heller. Det finns alltid stor risk för missförstånd mellan människor från olika livssituationer och/eller kulturer. Man får lära om och anpassa sig när man byter stad eller land också, eller hamnar i en annan familj. Man lär sig vad som är lämpligt eller olämpligt.
Det som är "normalt" i Sverige är inte heller detsamma som är "normalt" i alla kulturer, så det har inte enbart med olika neurotyper att göra. :)
Nej och det gör jag inte heller och jag vet att det är o lika i o lika kulturer men det är liksom inte det jag skrev om. Och man får tillexempel inte en autism diagnos för att man är från nåtannat land.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Nej och det gör jag inte heller och jag vet att det är o lika i o lika kulturer men det är liksom inte det jag skrev om. Och man får tillexempel inte en autism diagnos för att man är från nåtannat land.
Nej, jag menade mest att det inte bara är olika neurotyper som avgör vad som är normalt och inte, utan att anpassningarna i samhället beror på en massa olika saker. :) Det är inte så enkelt som att ett sätt är krångligt och ett annat inte.
Sedan är det givetvis så att det som fungerar bäst för majoriteten styr, det har du helt rätt i.
 
Nej, jag menade mest att det inte bara är olika neurotyper som avgör vad som är normalt och inte, utan att anpassningarna i samhället beror på en massa olika saker. :) Det är inte så enkelt som att ett sätt är krångligt och ett annat inte.
Sedan är det givetvis så att det som fungerar bäst för majoriteten styr, det har du helt rätt i.
Nej såklart så är det inte BARA det men det som jag menar här är det som väldigt ofta ÄR en skillnad hur många som har autism tänker motför många NT. Och det är att många NT krånglar till saker mycket mera motför många med autism och att det krångliga an ses i sam hället som att DET är rätt och normalt och trevligt.
Men jag tror att flera av er tänker att krångligt är samma som dåligt eller nånting men det är det inte.
 
Nej såklart så är det inte BARA det men det som jag menar här är det som väldigt ofta ÄR en skillnad hur många som har autism tänker motför många NT. Och det är att många NT krånglar till saker mycket mera motför många med autism och att det krångliga an ses i sam hället som att DET är rätt och normalt och trevligt.
Men jag tror att flera av er tänker att krångligt är samma som dåligt eller nånting men det är det inte.
Det är det förstås och jag förstår vad du menar, men när du skriver "krånglar" tänker jag mer att det är lite som känselspröt man sträcker ut för att se hur människor reagerar, och jag förstår varför det är nödvändigt i samhället just för att vi är olika.
 
Det är det förstås och jag förstår vad du menar, men när du skriver "krånglar" tänker jag mer att det är lite som känselspröt man sträcker ut för att se hur människor reagerar, och jag förstår varför det är nödvändigt i samhället just för att vi är olika.
Fast varför är det nöd vändigt bara för att man är o lika?
Som exempel med om nån är sur så varför är dethär NÖD VÄNDIGT?
- Är du sur?
- Nej.
- Fast du verkar sur. Är du verkligen inte sur?
- Nej.
- Fast är du helt säker att du inte är sur?
- Nej okej jag är sur.
- Jaha varför är du sur?
- Jag bara är det.
- Men varför?
- Jag vill inte prata om det.
- Varför inte?
- Jag bara vill inte.
- Fast är du säker att du inte vill prata om det?
- Ja jag är säker jag vill inte prata om det.
- Nehe okej.
Motför om man skulle INTE krångla till det:
- Är du sur?
- Ja.
- Varför?
- Jag vill inte prata om det.
- Okej.
Det första är att krångla till det detandra är att inte göra det. Och jag tycker inte att det är nöd vändigt att göra på det krångliga sättet.
 
Fast varför är det nöd vändigt bara för att man är o lika?
Som exempel med om nån är sur så varför är dethär NÖD VÄNDIGT?
- Är du sur?
- Nej.
- Fast du verkar sur. Är du verkligen inte sur?
- Nej.
- Fast är du helt säker att du inte är sur?
- Nej okej jag är sur.
- Jaha varför är du sur?
- Jag bara är det.
- Men varför?
- Jag vill inte prata om det.
- Varför inte?
- Jag bara vill inte.
- Fast är du säker att du inte vill prata om det?
- Ja jag är säker jag vill inte prata om det.
- Nehe okej.
Motför om man skulle INTE krångla till det:
- Är du sur?
- Ja.
- Varför?
- Jag vill inte prata om det.
- Okej.
Det första är att krångla till det detandra är att inte göra det. Och jag tycker inte att det är nöd vändigt att göra på det krångliga sättet.
Jag har aldrig varit med om det första utan tycker det är något man mest ser på film, eller eventuellt får genomlida av ett syskon. :D
Sedan finns det förstås tillfällen då en part tycker det är viktigt att prata om någonting trots att den andra inte vill, och tusen andra scenarion. Det är inte så enkelt som att en alltid kan vara rak eller alltid går omvägar i kommunikationen.
 
231167_80196c3e91bb40d2a1541455aee43d36~mv2.png
 
Jag vill bara tillägga att jag inte vill gräla med dig på något vis @LiviaFilippa , utan jag tycker bara att det är mycket mer komplicerat än att olika neurotyper kommunicerar på olika sätt.
 
Nej såklart så är det inte BARA det men det som jag menar här är det som väldigt ofta ÄR en skillnad hur många som har autism tänker motför många NT. Och det är att många NT krånglar till saker mycket mera motför många med autism och att det krångliga an ses i sam hället som att DET är rätt och normalt och trevligt.
Men jag tror att flera av er tänker att krångligt är samma som dåligt eller nånting men det är det inte.
Alltså autism är så otroligt olika, jag tror att folk med autism ofta är lika olika varandra som folk som är NT är, mer eller mindre.

Min autism krånglar till mitt liv otroligt mycket, inte så ofta i kommunikationen med andra då jag aldrig riktigt haft svårt att läsa av folk och läsa mellan raderna men i många andra delar av livet. Kan ju säga att hade samhället tex gjort det som jag har svårt för som norm så hade samhället inte fungerat alls. Det min autism gör för mig är att krångla till det oavsett vad för norm som finns i samhället.

Folk kan underlätta mycket för mig, men sen måste jag och andra mötas på mitten. Jag anstränger mig för att fungera och andra anstränger sig för att göra det lättare för mig att fungera. Mer än så kan jag inte begära.

Normen ändrar inte på hur människor uppfattar och reagerar på saker och ting alltid, det är personligt och hör ihop med egna erfarenheter och har en hel del med ens personlighet att göra. Om man är känslig eller tufft lagd osv.

Kan ju säga att även en autist kan bli otroligt sårad av en annan med autism som uttrycker sig rakt och bryskt. Det är inte alltid så enkelt som "vi och dom".

Kommunikation sker på många plan och inte bara i ord, det är jätteviktigt att förstå. Ord är bara ord, dom säger inte så mycket alltid. Speciellt inte eftersom många inkluderar mer i ett ord än vad en annan gör kanske och då blir det missuppfattningar pga det. Så att bara gå efter ord och vara "rak och tydlig" utan att ta hänsyn till situation, kroppsspråk, känsla osv kan orsaka väldiga missuppfattningar också.
 
Att kommunicera med NTs är ofta helt obegripligt. Om jag ska skapa ett exempel så blir konversationen ofta.
Jag: Idag har jag fått hem min nya fina röda bil :banana:
Svar1: Du vet väl att du måste ha körkort för att köra bil?
Jag: :confused: Va vad har det med saken att göra, jag har körkort
Svar1: Men du måste ha körkort
Svar2: Det är inte okej att köra utan ljus på bilen
Jag lämnar konversationen
Hur kom körkort och ljus in i diskussionen när jag bara gladdes åt min nya fina röda bil?

Nästa inlägg i tråden är någon som skriver
Postare: Idag körde jag min nya häftiga bil som går i 220 på E20
Svar1: Coolt gick den bra?
Jag :confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused:

Ja jag överdriver lite men det är så här det ofta känns. I allt jag skriver eller säger så ska det analyseras in saker jag inte skrivit så jag hamnar i försvarsläge om saker som är helt irrelevanta vilket i sig eskalerar problemen eftersom nya antaganden görs på saker som aldrig sagts och så får jag fly tråden/konversationen för att inte gå under.
(Nej det blir ingen hund jag är uppenbarligen ovärdig att äga en hund trots mångårigt djurägande utan problem och ja jag är bitter på allt hat icke NT utsätts för).
 
8p4bu4rcdcs61.jpg

Här är också lite intresant tycker jag och detdär att det OFTAST är dom som har autism och som har såna svårig heter som ska an passa sig till NT för att det är dom som har autism som an ses som fel. Och att det är själv klart att dom som har autism be höver lära sig alla krångel regler men inte tvärt om??
 
Jag vill bara tillägga att jag inte vill gräla med dig på något vis @LiviaFilippa , utan jag tycker bara att det är mycket mer komplicerat än att olika neurotyper kommunicerar på olika sätt.
Ja alltså själv klart så på verkas komunikation av massa o lika saker inte bara om nån har autism eller inte! Men nu var dethär om just det som är om autism och dom skillnaderna som OFTA är.
 
Alltså autism är så otroligt olika, jag tror att folk med autism ofta är lika olika varandra som folk som är NT är, mer eller mindre.

Min autism krånglar till mitt liv otroligt mycket, inte så ofta i kommunikationen med andra då jag aldrig riktigt haft svårt att läsa av folk och läsa mellan raderna men i många andra delar av livet. Kan ju säga att hade samhället tex gjort det som jag har svårt för som norm så hade samhället inte fungerat alls. Det min autism gör för mig är att krångla till det oavsett vad för norm som finns i samhället.

Folk kan underlätta mycket för mig, men sen måste jag och andra mötas på mitten. Jag anstränger mig för att fungera och andra anstränger sig för att göra det lättare för mig att fungera. Mer än så kan jag inte begära.

Normen ändrar inte på hur människor uppfattar och reagerar på saker och ting alltid, det är personligt och hör ihop med egna erfarenheter och har en hel del med ens personlighet att göra. Om man är känslig eller tufft lagd osv.

Kan ju säga att även en autist kan bli otroligt sårad av en annan med autism som uttrycker sig rakt och bryskt. Det är inte alltid så enkelt som "vi och dom".

Kommunikation sker på många plan och inte bara i ord, det är jätteviktigt att förstå. Ord är bara ord, dom säger inte så mycket alltid. Speciellt inte eftersom många inkluderar mer i ett ord än vad en annan gör kanske och då blir det missuppfattningar pga det. Så att bara gå efter ord och vara "rak och tydlig" utan att ta hänsyn till situation, kroppsspråk, känsla osv kan orsaka väldiga missuppfattningar också.
Själv klart så är alla med autism o lika lika som att alla NT är o lika! Men att man an ses som att man har svårt att komunisera är en av punkterna i en autism diagnos.
. Varaktiga brister i förmågan till social kommunikation och social interaktion i ett flertal olika sammanhang, vilket visar sig i följande, aktuellt eller anamnestiskt belagt (exemplen är illustrativa, andra yttringar förekommer):

1. Bristande förmåga till social ömsesidighet, alltifrån t ex att personen avviker från det normalt förväntade i sitt sätt att närma sig andra och ger bristande gensvar i samtalet, till att personen endast i begränsad utsträckning delar intressen eller känslor med andra, till att personen inte alls tar initiativ till eller ger gensvar vid sociala interaktioner.

2. Bristande förmåga till icke-verbalt kommunikativt beteende vid sociala interaktioner, alltifrån t ex bristande samstämmighet mellan verbal och icke-verbal kommunikation, till avvikelser i ögonkontakt och kroppsspråk eller bristande förståelse för och bruk av gester, till total frånvaro av ansiktsuttryck och icke-verbal kommunikation.

3. Bristande förmåga att utveckla, bevara och förstå relationer, alltifrån t ex svårigheter att ändamålsenligt anpassa sitt beteende till olika sociala sammanhang, till svårigheter att leka låtsaslekar med andra eller att skaffa vänner, till avsaknad av intresse för jämnåriga.
Men det som jag menar är att det som an ses som bristande för måga är ju likamycket åt andra hållet egentligen. Och att det är likamycket eller MER NT som har bristande för måga att an passa till dom med autism ofta och att dom har bristande för ståelse för att INTE tyda in massa saker som ingen har sagt och så.
Men det an ses som att NT komunikation är rätt och allt annat är fel.
Och jag har liksom aldrig sagt att alla ska börja ha mera autism vänlig komunikation NU eller att hela sam hället ska an passas till dom med autism BARA. Det har jag aldrig på stått ihuvud taget men därimot så tycker jag att det är väldigt konstigt VARFÖR normen är att krångla till saker.
Kommunikation sker på många plan och inte bara i ord, det är jätteviktigt att förstå. Ord är bara ord, dom säger inte så mycket alltid. Speciellt inte eftersom många inkluderar mer i ett ord än vad en annan gör kanske och då blir det missuppfattningar pga det. Så att bara gå efter ord och vara "rak och tydlig" utan att ta hänsyn till situation, kroppsspråk, känsla osv kan orsaka väldiga missuppfattningar också.
Jag tror att iprincip ALLA vet att det är så. Men det som jag menar är exakt som du skriver också:
Ord är bara ord, dom säger inte så mycket alltid. Speciellt inte eftersom många inkluderar mer i ett ord än vad en annan gör kanske och då blir det missuppfattningar pga det.
Så att OM alla skulle lyssna på orden bara och INTE tolka in en massa annat så skulle det bli MINDRE miss upp fattningar. Det BLIR miss upp fattningar om någon bara säger det den menar utan att krångla till det för att ANDRA tolkar in massa andra saker och hur den menar och INTE bara lyssnar på orden.
 
Ja jag överdriver lite men det är så här det ofta känns. I allt jag skriver eller säger så ska det analyseras in saker jag inte skrivit så jag hamnar i försvarsläge om saker som är helt irrelevanta vilket i sig eskalerar problemen eftersom nya antaganden görs på saker som aldrig sagts och så får jag fly tråden/konversationen för att inte gå under.
EXAKT dethär menar jag också!!
Liksom ANDRA tolkar in saker och fel tolkar och an tar massa saker istället för att bara lyssna på det man säger. Och så måste man som för svara sig för att ANDRA har brister i att INTE över tolka allt? Men det är tillexempel MITT fel och JAG som inte kan komunisera för att ANDRA inte kan lyssna utan att över tolka allt och miss upp fatta allt??
Och så är som synen att det är dom med autism som är fel som inte kan komunisera och att sociala relationer är ut tröttande och så. Fast egentligen så kanske inte det be ror på den med autism utan på domandra.
 
Ja jag överdriver lite men det är så här det ofta känns. I allt jag skriver eller säger så ska det analyseras in saker jag inte skrivit så jag hamnar i försvarsläge om saker som är helt irrelevanta vilket i sig eskalerar problemen eftersom nya antaganden görs på saker som aldrig sagts och så får jag fly tråden/konversationen för att inte gå under.
Det har nog mer att göra med att det är ett diskussionsforum och att diskussionerna många ggr vill spreta ut efter det som intresserar de som skriver. Det är helt enkelt svårt att hålla en tråd supersmal till det ämne det börjar med. Ditt eget inlägg är ju ett exempel på det, du drar upp om hund, och då är det väldigt lätt att någon svarar om just hund och så har tråden fått en ny tråd i sig, så lätt är det och så svårt att hålla en tråd till enbart det trådstartaren vill.
 
Senast ändrad:
Fast det är som sam hället ser på autism.

Då får man utbilda samhället.

Ja. Det kan låta överdrivet klämkäkt och som en 'enkel' lösning på ett komplext problem. Men. Det mesta som NT folk vet om autister är vad andra NT har sagt till dem att autiser är utifrån att NT människor har observerat autister och tillskrivit dem egenskaper. Numer går forskningen åt att faktiskt fråga autister hur de upplever saker, och inte bara NT folket runtomkring men skadan är redan skedd, så att säga.

Jag har heller inga problem att kommunicera med NT folk. För det har jag lärt mig. På samma sätt som jag lärde mig matte i skolan, så lärde jag mig hur man skall göra när man vill att andra skall förstå en. Blir det missförstånd ändå, ibland? Ja. Men det blir det även bland NT folk. De är liksom inte en homogen massa som på något sätt har någonting emot autister (eller adhd-folk eller whatever).

De största problemen jag tycker mig märka i kommunikation är skillnaden mellan 'hålla med folk' och 'jämförande folk'. Ex:

- "min hund dog i förrgår!"
- åh nej! Stackars dig. Jag tycker så synd om dig!"

- "min hund dog i förrgår!"
- "åh nej! Jag kommer ihåg när min katt dog!"

Båda exemplen uttrycker samma sak men på olika sätt. Sätt två misstolkas ofta som någon form av 'titta på mig' syndrom när det egentligen är en form av "jag vet hur du har det, för jag ger dig nu en jämförelse med en situation när jag kände så här". Och det blir jobbigt när folk av de olika kommunikationssätten inte förstår att båda sätten uttrycker samma sak. Men från olika håll. Och detta har inget med NT eller icke-NT att göra, bara olika sätt att uttrycka sig.
 
Då får man utbilda samhället.

Ja. Det kan låta överdrivet klämkäkt och som en 'enkel' lösning på ett komplext problem. Men. Det mesta som NT folk vet om autister är vad andra NT har sagt till dem att autiser är utifrån att NT människor har observerat autister och tillskrivit dem egenskaper. Numer går forskningen åt att faktiskt fråga autister hur de upplever saker, och inte bara NT folket runtomkring men skadan är redan skedd, så att säga.

Jag har heller inga problem att kommunicera med NT folk. För det har jag lärt mig. På samma sätt som jag lärde mig matte i skolan, så lärde jag mig hur man skall göra när man vill att andra skall förstå en. Blir det missförstånd ändå, ibland? Ja. Men det blir det även bland NT folk. De är liksom inte en homogen massa som på något sätt har någonting emot autister (eller adhd-folk eller whatever).

De största problemen jag tycker mig märka i kommunikation är skillnaden mellan 'hålla med folk' och 'jämförande folk'. Ex:

- "min hund dog i förrgår!"
- åh nej! Stackars dig. Jag tycker så synd om dig!"

- "min hund dog i förrgår!"
- "åh nej! Jag kommer ihåg när min katt dog!"

Båda exemplen uttrycker samma sak men på olika sätt. Sätt två misstolkas ofta som någon form av 'titta på mig' syndrom när det egentligen är en form av "jag vet hur du har det, för jag ger dig nu en jämförelse med en situation när jag kände så här". Och det blir jobbigt när folk av de olika kommunikationssätten inte förstår att båda sätten uttrycker samma sak. Men från olika håll. Och detta har inget med NT eller icke-NT att göra, bara olika sätt att uttrycka sig.
Ja och det svåra med att ut bilda sam hället är att domflesta som passar in i NT sam hället gör som domflesta i denhär tråden och kan inte ens in se att det är ett problem. Utan det funkar för dom alltså är det dom det inte funkar för som måste lära sig att funka som dom.
Som även DOMFLESTA med autism gör mer eller mindre! Men det är ju fort farande för att det är dom som har autism som an ses att DOM inte kan varisig komunisera bra eller upp fatta andra rätt. Och sålänge som domflesta inte ens kan fråga sätta hur det ÄR nu och vad som ÄR norm och varför så är det nog ganska så hopp löst.
Det sista som du skrev fattar jag inte riktigt vad du menade med.
 
Alltså TACK @manda för tipset att läsa om double empathy problem eller theory! Det är såå bra att se att det är FORSKNING om dethär och att det verkligen INTE bara är jag som rea gerar på det även fast det verkar så ganska så ofta!
Visa bifogad fil 139980
Vad glad jag blir att det var värdefull läsning för dig! :heart Kommer ihåg att jag också blev väldigt tillfreds när jag hittade denna forskning och detta koncept.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 577
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara skriva av mig och dethär är INTE kritik mot nån så ingen be höver tro det. Men jag mår så fucking jävla dåligt och jag kan...
2
Svar
23
· Visningar
1 710
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 440
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Det händer såmycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade på ridningen förra veckan som jag skrev om ❤️ Och även...
Svar
12
· Visningar
781
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp